استیبل کوین FDUSD چیست؟ آشنایی با ارز دیجیتال First Digital USD

زمان مطالعه: 8 دقیقه

ارز دیجیتال فرست دیجیتال یواس‌دی (FDUSD) که در ژوئن سال ۲۰۲۳ معرفی شد، یک استیبل کوین با پشتوانه ذخیره دلار آمریکا است که توسط یکی از شرکت‌های تابعه شرکت مالی فرست دیجیتال لیمیتد (First Digital Limited) مستقر در هنگ کنگ صادر می‌شود. پس از آن که بایننس، بزرگ‌ترین صرافی ارز دیجیتال در جهان، تصمیم گرفت که پشتیبانی از استیبل کوین بایننس یواس‌دی (BUSD) خود را به دلیل مشکلات نظارتی متوقف کند، استیبل کوین FDUSD را به عنوان جایگزین انتخاب کرد. به همین دلیل، استیبل کوین FDUSD اخیراً بسیار مورد توجه قرار گرفته است. تیم توسعه‌دهنده ارز دیجیتال FDUSD نیز ادعا می‌کند که با یک استیبل کوین دیجیتالی پیشرفته، امور مالی جهانی را متحول کرده و امنیت، سرعت و نوآوری را در سراسر جهان به کسب‌وکارها و توسعه‌دهندگان ارائه می‌دهد. برای آشنایی بیشتر با رمزارز FDUSD و کاربردهای آن، با ما در ادامه این مطلب همراه باشید.

استیبل کوین FDUSD چیست؟

ارز دیجیتال First Digital USD یک استیبل کوین است که توسط FD121 Limited، یکی از شرکت‌های تابعه شرکت مالی فرست دیجیتال لیمیتد، واقع در هنگ کنگ، صادر شده است. استیبل کوین FDUSD که در ژوئن ۲۰۲۳ معرفی شد، به گونه‌ای طراحی شده که توسط یک دلار آمریکا یا دارایی معادل ارزش آن در ذخایر نگهداری‌شده توسط متولی منصوب، یعنی شرکت فرست دیجیتال تراست لیمیتد (First Digital Trust Limited)، پشتیبانی شود.

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

به عنوان یک شرکت ثبت‌شده تحت قانون هنگ کنگ، فرست دیجیتال تراست لیمیتد موظف است تمام ذخایر ارز دیجیتال FDUSD را در حساب‌های جداگانه حفظ کند. این بدان معنی است که ذخایر رمزارز FDUSD به هیچ عنوان با سایر دارایی‌های شرکت ترکیب نمی‌شود. این شرکت همچنین موظف شده که ذخایر ارز دیجیتال First Digital USD را به صورت نقدی یا دارایی‌های با نقدینگی بالا نگهداری کند، که این امر به تضمین حمایت یک به یک ارزش استیبل کوین FDUSD با دلار آمریکا کمک می‌کند.

ناشر ارز دیجیتال FDUSD همچنین متعهد شده که گزارشی را منتشر کند که توسط حسابرسان مستقل حسابرسی خواهد شد تا نشان دهد که آیا عرضه در گردش رمزارز FDUSD به‌ طور کامل توسط ارزش معادل وجه نقد یا معادل‌های نقدی نگهداری‌شده پشتیبانی می‌شود یا خیر.

ارز دیجیتال First Digital USD در زمان راه‌اندازی در شبکه‌های اتریوم و بی‌ان‌بی چِین (BNB Chain) منتشر شد، اما برنامه‌هایی نیز برای انتشار آن در سایر بلاکچین‌ها در آینده وجود دارد. با وجود استیبل کوین‌های بسیار در بازار، استیبل کوین FDUSD به دنبال ارائه کاربردهای بیشتر برای تنوع‌بخشی به کاربران علاقه‌مند به استفاده از استیبل کوین‌ها است.

چرا ارز دیجیتال FDUSD مفید است؟

ارزهای دیجیتال مزایای زیادی نسبت به ارزهای فیات، به ‌عنوان نوعی ابزار پرداخت دارند که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به «ارائه تراکنش‌های سریع‌تر و کارمزد کمتر، علاوه بر امنیت بیشتر و حفظ حریم خصوصی»، اشاره کرد.

استیبل کوین FDUSD

استیبل کوین‌هایی مانند ارز دیجیتال FDUSD ابزارهای دیجیتالی هستند که برای حفظ ارزش پایدار طراحی شده‌اند و به پل زدن میان اکوسیستم مالی سنتی و بازار ارزهای دیجیتال کمک می‌کنند. در واقع، استیبل کوین‌هایی مانند رمزارز FDUSD به ارزهای فیات اجازه می‌دهند که در دنیای رمزارزها نمایش داده شوند و حضور داشته باشند و در عین حال، بتوانند آزادانه‌تر و کارآمدتر حرکت کنند.

کاربردهای رمزارز FDUSD چیست؟

ارز دیجیتال First Digital USD موارد استفاده مختلفی را ارائه می‌دهد:

۱. حواله یا ارسال پول

استیبل کوین FDUSD را می‌توان برای انجام تراکنش‌های برون‌مرزی سریع و مقرون‌به‌صرفه استفاده کرد. بنابراین، این استیبل کوین را می‌توان گزینه‌ای اقتصادی برای خدمات حواله در نظر گرفت. در مقایسه با حواله‌های بانکی یا انتقال‌های سنتی، استیبل کوین‌هایی مانند ارز دیجیتال FDUSD کارمزد بسیار کمتری دارند و تراکنش‌ها را سریع‌تر انجام می‌دهند.

۲. راه‌حل‌های پرداخت

به طور مشابه، رمزارز FDUSD می‌تواند توسط کسب‌وکارها و افراد برای پردازش سریع‌تر پرداخت‌ها با کارمزد کمتر استفاده شود. این مزیت به ویژه برای تراکنش‌های بین‌المللی بسیار ارزشمند است؛ چون روش‌های پرداخت سنتی اغلب هزینه‌های اضافی برای تبدیل ارز و انتقال بین‌مرزی دریافت می‌کنند.

۳. پوشش در برابر نوسانات قیمت

با توجه به نوسانات موجود در بازار کریپتو، ارز دیجیتال First Digital USD می‌تواند به عنوان یک محافظ و لنگر ثبات در دوره‌های نوسان قیمت‌ها مورد استفاده قرار گیرد. در چنین شرایطی، سرمایه‌گذاران می‌توانند سایر رمزارزها را به استیبل کوین‌هایی مانند استیبل کوین FDUSD تبدیل کنند تا سود خود را بردارند یا از سرمایه‌ خود در برابر نوسانات شدید بازار محافظت نمایند.

۴. استفاده در بخش امور مالی غیرمتمرکز (دیفای)

مانند سایر استیبل‌کوین‌ها، ارز دیجیتال FDUSD را می‌توان در برنامه‌های مختلف دیفای برای ییلد فارمینگ، وام‌دهی، استقراض و استیکینگ نیز استفاده کرد.

خطرات استفاده از ارز دیجیتال First Digital USD چیست؟

همانند دیگر ابزارهای مالی، رمزارز FDUSD هم دارای برخی خطراتی است که کاربران باید از آنها آگاه باشند. از جمله:

۱. خطر دی‌پگ شدن (depegging) یا از دست دادن پشتوانه

مکانیسم حفظ ثبات ارزش ارز دیجیتال First Digital USD به این بستگی دارد که ذخایر آن بتواند از بازخرید استیبل کوین FDUSD در هر زمان، برای تمام تقاضاهای بازخرید، پشتیبانی کند. بنابراین، ایمنی و نقدینگی دارایی‌های ذخیره، کلیدی برای حفظ ثبات ارز دیجیتال FDUSD است. ذخایر رمزارز FDUSD توسط شخص ثالث نگهداری می‌شود و می‌تواند دارایی‌های نقدی تا غیرنقدی را شامل شود. بنابراین، خطرات ناشی از شکست بالقوه ناشر در تحقق ویژگی‌های استیبل کوین ادعایی، از جمله ارزش اسمی و بازخرید به موقع آن، وجود دارد.

استیبل کوین FDUSD

۲. ریسک‌های عملیاتی

ارز دیجیتال First Digital USD در معرض خطرات عملیاتی از جمله تقلب و خطرات سایبری هم هست. استیبل کوین FDUSD متکی به خدمات شخص ثالث مانند صرافی‌ها و سرویس‌های نگهداری است که در معرض خطرات عملیاتی مختلفی قرار دارند. علاوه بر این، هیچ راه‌حل مؤثری برای از دست دادن یا سرقت دارایی‌های رمزارزی وجود ندارد که این موضوع هم می‌تواند کاربران را در معرض خطرات بیشتری قرار دهد.

۳. خطرات نظارتی

محیط نظارتی برای استیبل کوین‌ها در حال حاضر پر از عدم قطعیت است. قوانین در حوزه‌های قضایی مختلف بسیار متفاوت هستند و به سرعت تغییر می‌کنند، که این امر نیز می‌تواند بر عملیات ارز دیجیتال FDUSD تأثیر بگذارد.

۴. خطرات طرف مقابل

عملیات رمزارز FDUSD شامل واسطه‌های مالی شخص ثالث است که کاربران را در معرض خطرات طرف مقابل قرار می‌دهد. این امر می‌تواند منجر به تأخیر در بازخرید و افزایش هزینه‌ها شود؛ زیرا صادرکنندگان استیبل کوین‌ها برای تسهیل بازخریدها، خود به صرافی‌ها، بازارسازها، بانک‌ها و سایر فرستنده‌های پول، وابسته هستند.

تاریخچه قیمت استیبل کوین FDUSD

همان‌طور که گفته شد، ارز دیجیتال First Digital USD یک استیبل کوین است که ارزش آن به صورت یک به یک با دلار آمریکا پشتیبانی می‌شود. به عبارت دیگر، استیبل کوین FDUSD به گونه‌ای طراحی شده که یک ارز دیجیتال FDUSD، همیشه تقریباً یک دلار آمریکا ارزش داشته باشد.

با این حال، در طول تاریخ شکل‌گیری، قیمت رمزارز FDUSD نوساناتی هم داشته است. برای مثال، قیمت این استیبل کوین در ۲۹ جولای ۲۰۲۳ به ۱٫۰۶ دلار رسید. یا در ۳۱ جولای ۲۰۲۳، قیمت این استیبل کوین تا ۰٫۹۱۲ دلار سقوط کرد.

نمودار قیمت ارز دیجیتال First Digital USD از ابتدا تاکنون.
نمودار قیمت ارز دیجیتال First Digital USD از ابتدا تاکنون.

پیش بینی قیمت ارز دیجیتال FDUSD

از نظر تئوری، قیمت استیبل کوین FDUSD هرگز نباید تغییر کند؛ چون هر واحد ارز دیجیتال FDUSD موجود در بازار به طور کامل توسط ذخایر نگهداری‌شده توسط شرکت متولی آن پشتیبانی می‌شود. در حالت کلی، هدف اصلی رمزارز FDUSD کسب سود نیست، بلکه طراحی شده تا به عنوان یک ابزار ذخیره پایدار ارزش عمل کند. به همین دلیل، پیش‌بینی می‌شود که قیمت ارز دیجیتال First Digital USD همیشه تقریباً یک دلار آمریکا باشد.

خلاصه مطلب

در این مقاله به معرفی استیبل کوین FDUSD پرداختیم. به گفته محققان بازار، پیش‌بینی می‌شود که ارزش بازار استیبل‌کوین‌ها در پنج سال آینده به تریلیون‌ها دلار افزایش یابد. و در این میان، ارز دیجیتال FDUSD یکی از تازه‌واردان در فضای در حال شکوفایی استیبل‌کوین‌ها محسوب می‌شود.

با ادامه پذیرش ارزهای دیجیتال، هم مؤسسات مالی سنتی و هم نهادهای رمزارزی به طور فزاینده‌ای به دنبال انتشار استیبل کوین‌های خود هستند که متناسب با بازارهای خاص و مخاطبان هدف خود باشد. این امر نشان می‌دهد که کاربران در هنگام تصمیم‌گیری در مورد بهترین استیبل کوین برای نیازهای خود، گزینه‌های بیشتری برای انتخاب خواهند داشت. رقابت در بازار استیبل کوین‌ها شدید است و پذیرش گسترده یک استیبل کوین در این بازار چالش‌برانگیز خواهد بود. با این حال، با حمایت بایننس و ابتکارات استراتژیک، رمزارز FDUSD ممکن است فرصت‌هایی برای توسعه جایگاه و رشد پایگاه کاربری خود در طول زمان داشته باشد.

در نهایت، توجه به این نکته هم مهم است که اگرچه استیبل کوین‌ها دارای مزایای متعددی هستند، اما بدون خطر هم نیستند. به همین دلیل، کاربران باید احتیاط کنند و قبل از انتخاب و خرید هر استیبل کوین، تحقیقات دقیقی را در مورد آن انجام دهند. برای این منظور، بررسی وایت پیپر استیبل کوین، گزارش‌های ذخیره، یافته‌های حسابرسی و هر گونه سلب مسئولیت قانونی مرتبط که معمولاً در وبسایت رسمی استیبل کوین‌ها موجود است، می‌تواند بسیار مفید باشد.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments