ارز دیجیتال Fei Protocol چیست؟ معرفی پروتکل FEI و توکن Tribe

زمان مطالعه: 5 دقیقه

مقدمه

ارز دیجیتال Fei از ارزهای جدیدی است که به نظر ‌می‌رسد آینده خوبی داشته باشد. ارز دیجیتال اف ای آی پروتکل یا فی پروتکل (Fei Protocol) یک استیبل کوین و جزو پروژه‌های دیفای است. این رمزارز بسیار نوپا و جدید است و همین امسال یعنی سال 2021 به دنیای ارزهای دیجیتال وارد شده است.

به افرادی که به سرمایه‌گذاری روی تکنولوژی‌ها و رمزارزهای جدید علاقه دارند، توصیه ‌می‌کنیم حتماً این مقاله را مطالعه کنند.

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

ارز دیجیتال Fei (فی) چیست؟

استیبل کوین‌‌ها جزء جدانشدنی پروژه‌های دیفای‌ هستند. کاربران ‌می‌خواهند بدون نگرانی از نوسانات، به اپلیکیشن‌های غیر متمرکز (DApps) مانند Compound و Aave دسترسی پیدا کنند. اما هر کدام از استیبل کوین‌ها اشکالی دارند. اکثر استیبل کوین‌های با وثیقه پول فیات مانند USDC و USDT به طور مرکزی کنترل ‌می‌شوند. این نشان‌دهنده یک خطر نظارتی و یک نقطه شکست برای برنامه‌هایی است که مایل‌اند واقعاً غیرمتمرکز شوند. استیبل کوین‌های با وثیقه کریپتو مانند DAI مشکل عدم کارآیی و مقیاس پذیری دارند. به عبارت دیگر، تولید استیبل کوین ها با وثیقه ارز دیجیتال باید وثیقه‌ای خیلی زیادتر از ارزش استیبل کوین داشته باشد. این مسئله، توزیع ناعادلانه‌ای در رشد استیبل کوین ایجاد می‌کند. علاوه بر این، تأمین‌کنندگان نقدینگی با اولین نشانه خطر، تشویق به برداشت می‌شوند.

پروتکل ارز دیجیتال فی در تلاش برای حل همه این مسائل متولد شد. نام ارز دیجیتال فی از یک پول سنگی باستانی به نام Rai یا Fei، الهام گرفته شده است. تیم رمزارز FEI امیدوارند که این استیبل کوین همانند سنگ هم‌نام خود از ثبات، سادگی و همه‌گیر بودن برخوردار شود.

ارز دیجیتال Fei

 

برای کسب اطاعات بیشتر می‌توانید به صفحه رسمی ارز دیجیتال Fei مراجعه کنید.

گسترش و عرضه ارز دیجیتال FEI

ارز دیجیتال فی (FEI) دارای یک عرضه بدون محدودیت است که بر اساس تقاضا تغییر ‌می‌کند. رمزارز Fei protocol از طریق حراج همراه با یک قرارداد وارد چرخه ‌می‌شود. هنگامی که تقاضای جدیدی برای FEI به وجود ‌می‌آید، کاربران ‌می‌توانند با مشارکت در زنجیره، آن را به دست آورند. پروتکل Fei از ایجاد bonding curves در هر توکن ERC-20 پشتیبانی ‌می‌کند.

ماموریت پروتکل Fei ایجاد یک استیبل کوین کاملاً غیرمتمرکز است. بنابراین بسیار مهم است که از هیچ توکن صادرشده توسط اشخاص ثالث (به عنوان مثال USDC ، USDT ، wBTC) به عنوان وثیقه در bonding curve استفاده نشود. این موضعی است که تیم توسعه امیدوار است پس از راه‌اندازی جامعه حاکمیت در ETH به اشتراک گذاشته شود.

مدیریت پروتکل FEI و TRIBE

پروتکل Fei توسط یک DAO کاملاً غیرمتمرکز راه‌اندازی ‌می‌شود. توکن ترایب (TRIBE) شبکه این رمزارز را کنترل ‌می‌کند. یعنی دارندگان ارز دیجیتال TRIBE ‌می‌توانند به اقدامات زیر رأی دهند:

  • افزودن bonding curves جدید در توکن‌های جدید یا تنظیم عملکرد موجود
  • تنظیم تخصیص PCV برای بودجه ورودی جدید یا PCV موجود

پروتکل Fei DAO هم قدرتمند خواهد بود و هم میزان مداخله مدیریت را به حداقل ‌می‌رساند. ثبات FEI نیازی به هیچ گونه مداخله فعال مدیریت ندارد. تیم توسعه سازوکارهایی ایجاد کرده است که خودکار و الگوریتمی است و کمتر به مکانیزم‌های مدیریتی نیاز دارد. ما معتقدیم که این رویکرد به حداقل رساندن مدیریت، سیستمی قابل پیش‌بینی و کارآمدتر ایجاد ‌می‌کند.

این پروتکل بخشی از ظرفیت ارز دیجیتال ترایب را به یک استخر ذخیره FEI اختصاص ‌می‌دهد. کاربران ‌می‌توانند توکن FEI را واریز کنند و درصد نسبتاً کمی از ارز دیجیتال TRIBE را در استخر دریافت نمایند. درصدی بین Genesis Group و Defi اولیه تقسیم خواهد شد. ارز دیجیتال TRIBE باقی‌مانده، در خزانه‌ای تحت کنترل مدیریت باقی ‌می‌ماند.

قیمت توکن ارز دیجیتال FEI

توکن ارز دیجیتال Fei protocol با نام اختصاری FEI ارزش کل بازار بیش از یک میلیارد و ششصد میلیون دلار را در آوریل 2021 دارا است. نمودار قیمت آن را تا آوریل 2021 در شکل زیر مشاهده می‌کنید.

ارز دیجیتال Fei

برای مشاهده قیمت لحظه‌ای TRIBE می‌توانید به صفحه قیمت ارز دیجیتال Tribe مراجعه کنید.

آینده پروتکل رمزارز FEI

همان‌طور که در بالا بحث شد، پروتکل FEI نسبت به مدل‌های استیبل کوین موجود، مزایایی کلیدی دارد. این مزایا ‌می‌تواند به آن کمک کند تا به استیبل کوین اصلی غیرمتمرکز در DeFi تبدیل شود. این رمزارز طوری طراحی شده است که نقدینگی مطمئن و مکانیسم‌های قوی برای حفظ ثبات را داشته باشد. تمام هزینه‌های افزایش قیمت به تریدرهایی که زیر قیمت تعیین شده FEI را ‌می‌فروشند برگردانده ‌می‌شود؛ بنابراین دارندگان این ارز دیجیتال می‌توانند به قیمت 1 دلار در طولانی‌مدت اطمینان داشته باشند. Genesis Group و ارائه اولیه DeFi امکان دسترسی گسترده و عادلانه به توکن TRIBE را ‌می‌شود. تمام مزایای افزایش قیمت به کل جامعه ‌می‌رسد، به جای اینکه در دست اقلیت جمع شد. ما بر این باوریم که FEI پیشنهادی ارزشمند نسبت به استیبل کوین های رقیب است که تمرکززدایی، کارآیی سرمایه و توزیع عادلانه را ارائه ‌می‌دهد.

سخن پایانی

پروتکل Fei در آپریل سال 2021 معرفی شد. این ارز دیجیتال یک استیبل کوین است که قصد دارد مشکل عدم تمرکز در استیبل کوین‌های دیگر، مثل تتر، را رفع کند. یکی از اهداف ارزهای دیجیتال، تمرکززدایی بود و اینکه نهاد واسطه‌ای برای مدیریت سرمایه در گردش در جامعه وجود نداشته باشد، ولی ارزهایی مثل تتر در حال حاضر هم متمرکز هستند و هم به دست یک نهاد واسط مدیریت ‌می‌شوند. اما FEI اعلام کرده است که ‌می‌خواهد این مشکلات را برطرف کند. در این مقاله چگونگی کارکرد ارز دیجیتال FEI و توکن Tribe را توضیح داده‌ایم.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments