شاخص فاندامنتال FCAS چیست؟

شاخص FCAS در تحلیل فاندامنتال رمزارزها مورد استفاده قرار می‌گیرد

زمان مطالعه: 3 دقیقه

مقدمه

شاخص فاندامنتال FCAS به معنی “امتیاز مالی دارایی رمزارزی” (Fundamental Crypto Asset Score) یک واحد ارزیابی امتیاز فاندامنتال یا بنیادی کوین‌ها است. ترکیب امتیاز تعامل بین پروژه‌های اصلی و عوامل فعالیت کاربران، رفتار توسعه‌دهندگان و بلوغ بازار امتیاز FCAS را شکل می‌دهد. به هر نوع دارایی یا کوین یک امتیاز از 0 تا 1000 و از روی این امتیاز یک رتبه به عنوان رتبه فاندامنتال آن کوین اختصاص می‌یابد. شاخص FCAS در تحلیل فاندامنتال رمزارزها مورد استفاده قرار می‌گیرد و شاید رایج‌ترین شاخص فاندامنتال برای این گونه دارایی باشد.

Fundamental Crypto Asset Score

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

رتبه FCAS چیست؟

امتیاز شاخص FCAS عددی بین 0 تا 1000 است و یک درجه یا رتبه، نشان دهنده سطح کلی آن شاخص است. نقاط شکست براساس انحراف معیار یا واریانس در توزیع پارامتر فاندامنتال است. توجه داشته باشید که این امتیاز بر دیدگاه‌هایی در خصوص درستی نسبی پروژه‌ها با استفاده از اطلاعات موجود می‌باشد.

جدول زیر امتیازهای شاخص FCAS فاندامنتال و رتبه مربوط به رنج امتیازهای آن را نمایش می‌دهد.

FCAS Average

همانطور که بالاتر گفتیم، امتیاز FCAS بر اساس 3 دسته خصوصیت هر دارایی سنجیده می‌شود. این 3 دسته را با هم مرور می‌کنیم.

فعالیت کاربران (User Activity)

اندازه‌گیری رفتار تمام مشتریان یک پروژه خاص، از فعالیت شبکه و عوامل اجرایی پروژه تشکیل می‌شود. این پیچیده‌ترین پارامتری است که به آن امتیاز می‌دهیم و منوط به سطح اطلاعات ما در مورد هر پروژه می‌باشد.

این امتیاز ویژگی‌هایی دارد که عبارتند از:

  1. انعکاسی بهتر از فعالیت کاربران
  2. جلوگیری از دستکاری اعداد

فعالیت کاربران تاثیر زیادی بر FCAS مجموع پروژه دارد.

رفتار توسعه‌دهندگان (Developer Behavior)

رفتار توسعه‌دهندگان، شاخص میزان فعالیت و سودمندی یک جامعه توسعه دهنده بر روی بلاکچین یا پروژه خاصی است. 30 پارامتر مختلف موثر در FCAS است که در سه دسته خلاصه می‌شوند: تغییرات کد، پیشرفت‌هایی در کد و درگیری توسعه‌دهندگان در فعالیت‌ها.

این پارامترها از رویدادهای خصوصی و عمومی که توسط توسعه‌دهندگان برگزار می‌شود، جمع‌آوری می‌شود. اطلاعات معمولا در گیت‌هاب، بیت‌باکت و گیت‌لب منتشر می‌شود.

رفتار کاربران تاثیر زیادی بر امتیاز FCAS مجموع پروژه دارد.

بلوغ بازار (Market Maturity)

بلوغ بازار از پارامترهای نقدینگی و ریسک ایجاد می‌شود و احتمال بازگشت پیوسته اموال رمزارزی در بازارهای متعدد به کمک چند ارزیابی ریسک بازار، خصوصا نقدینگی صرافی‌های فعال، برآورد هزینه، پتانسیل ثبات قیمت، ثبات پیش‌بینی الگوریتمی و نوسان قیمت را نشان می‌دهد.

بلوغ بازار کمتر از 5% بر امتیاز FCAS پروژه موثر است.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments