ارز دیجیتال آپتوس (Aptos) چیست؟ معرفی توکن APT

زمان مطالعه: 6 دقیقه

ارز دیجیتال آپتوس پروژه‌ای برای افزایش مقیاس‌پذیری و کاهش هزینه کارمزدها است. سولانا با عنوان قاتل اتریوم به دنیای بلاکچین معرفی شد و حالا از رمزارز آپتوس به عنوان قاتل سولانا یاد می‌شود. تیم توسعه‌دهنده این پروژه با استفاده از فناوری‌های جدید می‌خواهد رکورد پردازش تراکنش‌ها را ارتقا دهد. در این مقاله با ارز دیجیتال Aptos و توکن APT بیشتر آشنا می‌شویم. با ما همراه باشید.

ارز دیجیتال آپتوس چیست؟

برخی از کارشناسان، ارز دیجیتال آپتوس را به دلیل سرعت بالای پردازش، یکی از آینده‌دارترین پروژه‌های بلاکچینی می‌دانند. در طی دو سال گذشته شاهد توسعه و پیشرفت پروتکل‌های لایه یک متعددی مثل اتریوم (Ethereum)، سولانا (Solana)، زنجیره هوشمند بایننس (BSC)، آوالانچ (Avalanche) و … بوده‌ایم. با این حال رشد شگفت‌انگیز پروژه‌های مبتنی بر بلاکچین، مثل NFT‌ها، نشان داد به بسترهای بیشتری برای میزبانی برنامه‌ها نیاز است.

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

چالش‌هایی مثل قطعی‌های متعدد شبکه سولانا، هزینه بالای تراکنش در بستر اتریوم و بایننس و … سبب شد نیاز به حضور شبکه‌های جدید بیش از پیش حس شود. در نتیجه فرآیند توسعه شبکه آپتوس و ارز دیجیتال APT آغاز شد.

تیم توسعه‌دهنده رمزارز آپتوس مدعی است که شبکه‌ای مقیاس‌پذیر، ایمن، قابل‌اعتماد و البته قابل‌ارتقا را طراحی کرده است. ارز دیجیتال آپتوس به دست مو شیخ (Mo Shaikh) و آوری چینگ (Avery Ching) توسعه یافته است. شیخ و چینگ قبلاً در کمپانی متا (Meta) همکار بوده‌اند و هر دو مهندس ارشد صنعت بلاکچین محسوب می‌شوند.

ارز دیجیتال آپتوس (Aptos) چیست؟ معرفی توکن APT

تیم توسعه ارز دیجیتال Aptos از متخصصان و مهندسان مختلفی تشکیل شده است. پروژه دیم (Diem) نیز به دست این تیم خلق شده است. در حقیقت آپتوس ادامه‌دهنده راه دیم است. همین موضوع نشان می‌دهد این پروژه جدید زیرساخت‌های مطمئن و قابل اعتمادی دارد.

بلاکچین آپتوس بر پایه شبکه‌های دیم و موو (Move) توسعه یافته است. توسعه‌دهندگان آپتوس معتقدند این شبکه می‌تواند در هر ثانیه ۱۳۰ هزار تراکنش را پردازش کند. شبکه آپتوس برای پردازش تراکنش‌ها از موتور اجرای موازی Block-STM استفاده می‌کند. نتیجه استفاده از این فناوری، کاهش قابل‌توجه کارمزد پردازش تراکنش است.

استفاده از فناوری موتور اجرای موازی باعث می‌شود فعالیت شبکه به خاطر یک تراکنش ناموفق، متوقف نشود. تراکنش‌های ناموفق در شبکه آپتوس لغو و مجدداً اجرا می‌شوند. بدین ترتیب میزان قطعی و اختلال شبکه به شدت کاهش خواهد یافت. این موضوع یک مزیت بزرگ برای پروژه آپتوس به حساب می‌آید.

توکن APT چیست؟

رمزارز آپتوس توکن بومی پلتفرم Aptos است که با نماد APT ‌نمایش داده می‌شود. از ارز دیجیتال Aptos برای پرداخت هزینه‌ تراکنش استفاده می‌شود. علاوه بر این، ارز دیجیتال آپتوس یک توکن حاکمیتی است. بنابراین دارندگان توکن APT می‌توانند نظرات و ایده‌های خود را در مورد فعالیت‌های شبکه اعلام کنند.

ارز دیجیتال آپتوس (Aptos) چیست؟ معرفی توکن APT

همچنین ارز دیجیتال Aptos در ایمن‌سازی بلاکچین از طریق الگوریتم اثبات سهام (PoS) هم نقش دارد. دارندگان ارز دیجیتال APT می‌توانند در اعتبارسنجی تراکنش‌ها شرکت و در ازای این کار پاداش دریافت کنند. در شبکه آپتوس تعداد مشخصی اعتبارسنج وجود دارد. سایر دارندگان رمزارز آپتوس هم می‌توانند با استیک توکن‌های خود، به اعتبارسنج‌ها برای پردازش تراکنش‌ها بپیوندند. در نهایت پاداش پردازش تراکنش‌ها بین اعتبارسنج‌ها و استیک‌کنندگان رمزارز APT توزیع خواهد شد. در حال حاضر حداکثر نرخ پاداش برای استیک ۷ درصد به طور سالانه است.

از کجا توکن Aptos ($APT) را خریداری کنیم؟

سرمایه‌گذاران بازار رمزارزها می‌توانند از طریق پلتفرم‌های گوناگونی برای خرید رمزارز Aptos اقدام کنند. صرافی بایننس (Binance) در اکتبر ۲۰۲۲ ارز دیجیتال آپتوس را لیست کرد. در حال حاضر جفت‌ارزهای APT/BTC، APT/BUSD و APT/BNB در این صرافی قابل معامله است. کوین بیس (CoinBase)، اوکی‌اکس (OKEx) و دیجی فینکس (DigiFinix) دیگر صرافی‌هایی هستند که توکن APT را لیست کرده‌اند.

چطور رمزارز آپتوس را بخریم؟

برای خرید ارز دیجیتال آپتوس می‌توانید به صرافی‌های ایرانی یا خارجی مراجعه کنید. متأسفانه اکثر صرافی‌های خارجی دسترسی کاربران ایرانی را مسدود کرده‌اند. از طرفی خرید ارز دیجیتال از صرافی‌های خارجی مثل بایننس یا کوین بیس چالش‌های مختلفی مثل احراز هویت با اطلاعات خارجی، عدم پشتیبانی از ریال، پرداخت با کارت اعتباری بین‌المللی و … دارد. بنابراین بهتر است برای خرید رمزارز آپتوس به صرافی‌های ایرانی مراجعه کنید.

کیف پول‌ها هم می‌توانند بستری برای ذخیره یا معامله آپتوس باشند. با این حال والت‌های رمزارزی امکان خرید ارز دیجیتال با ریال یا حتی دلار را فراهم نکرده‌اند و فقط برای تبادل یا نگهداری ارز دیجیتال طراحی شده‌اند.

کیف پول‌های ارز دیجیتال Aptos

کیف پول‌ سخت‌افزاری لجر نانو ایکس (Ledger Nano X) از ارز دیجیتال آپتوس پشتیبانی می‌کند. علاوه بر این، کیف پول‌های نرم‌افزاری سیف پل (SafePal)، تراست ولت (TrustWallet) و پترا ولت (PetraWallet) هم امکان خرید و فروش رمزارز Aptos را فراهم کرده‌اند. برای معامله ارز دیجیتال آپتوس در متامسک (MetaMask) هم باید توکن APT به طور دستی اضافه شود. با توجه به اینکه ارز دیجیتال Aptos هنوز در سال‌های ابتدایی عمر خودش به سر می‌برد، انتظار می‌رود در ماه‌های آینده شاهد پشتیبانی والت‌های بیشتری از این رمزارز باشیم.

پیش بینی قیمت آپتوس در سال 2023

ارز دیجیتال آپتوس (Aptos) چیست؟ معرفی توکن APT

در زمان نگارش این مقاله، قیمت ارز دیجیتال آپتوس حدود ۱۱.۴ دلار است. این ارز دیجیتال بین 5۰ رمزارز برتر از نظر ارزش بازار (Market Cap) قرار دارد. در حال حاضر 177,305,846 توکن APT‌ در گردش است که حدود ۲ میلیارد دلار ارزش دارد.

در صفحه قیمت لحظه ای Aptos می‌توانید قیمت آپتوس و توکن APT‌ و نمودار قیمت آن را مشاهده کنید.

در هفته‌های اخیر نمودار قیمت آپتوس دارای نشانه‌های مثبتی بوده است. در یک ماه گذشته با رشد قیمت‌ها در بازار رمزارزها، ارزش ارز دیجیتال آپتوس نیز حدود ۱۳ درصد افزایش یافته است. انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۳، قیمت این ارز دیجیتال تا ۲۲.۲۵ دلار هم پیش برود. طبق داده‌های changelly.com، میانگین قیمت این رمزارز در سال ۲۰۲۳ حدود ۱۹.۲ دلار خواهد بود. البته تمام این پیش‌بینی‌ها وابستگی زیادی به روند بازار و همچنین نوسان‌های بیت کوین خواهد داشت.

خلاصه مطلب

ارز دیجیتال آپتوس به کمک فناوری‌های جدیدی مثل موتور اجرای موازی، سرعت پردازش تراکنش‌ها را تا حد زیادی ارتقا داده است. تیم توسعه این پروژه تجارب زیادی در حوزه بلاکچین دارد. صرافی‌های مشهوری نیز این ارز دیجیتال را لیست کرده‌اند. روند رشد قیمت و جذب سرمایه رمزارز آپتوس نشان می‌دهد امیدواری زیادی به این پروژه در بین فعالان کریپتوکارنسی وجود دارد. احتمالاً در سال‌های آینده شاهد توسعه پروژه‌های زیادی در شبکه آپتوس خواهیم بود.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments