زمان مطالعه: 6 دقیقه

گواهی بین المللی تزریق واکسن کرونا به وسیله بلاکچین!

زمان مطالعه: 6 دقیقه

مقدمه

با گسترش واکسیناسیون جهانی علیه بیماری کووید-۱۹ و واکسینه شدن جمعیت زیادی از مردم، تصمیم‌گیری در خصوص بازگشایی مکان‌های عمومی که از مدت‌ها قبل شهروندان انتظار آن را می‌کشیدند، بار دیگر به موضوع بحث و گفت‌وگو بدل شده است. در این مطلب می‌خواهیم در مورد گواهی تزریق واکسن کرونا به وسیله بلاکچین صحبت کنیم؛ راهکاری که از طریق آن کشورها می‌توانند پس از پایان همه‌گیری کرونا مجدداً به روال عادی زندگی بازگردند.

تنها تا ماه آگوست سال ۲۰۲۱ تقریباً ۲۹ درصد از جمعیت جهان دست‌کم یک دوز واکسن کووید-۱۹ را دریافت کردند و مجموعاً ۳۶/۴ میلیارد دوز واکسن در سراسر جهان توزیع گردیده است. همچنین تعداد واکسن‌های تزریق‌شده در یک روز معادل ۳۱/۴۰ میلیون دوز تخمین زده شده است؛ بنابراین با نزدیک شدن به بازگشایی مراکز عمومی، بسیاری از کشورها در خصوص اعطای گواهی تزریق واکسن کرونا به شهروندان خود ابهاماتی را ابراز داشته‌اند. اما پیش از آنکه به توضیح نحوه دریافت گواهی تزریق واکسن کرونا به وسیله بلاکچین بپردازیم، نخست باید برخی مفاهیم کلی را توضیح دهیم.

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

پاسپورت واکسن کرونا یا گواهی تزریق واکسن کرونا چیست؟

گواهی تزریق واکسن کووید-۱۹ یا «پاسپورت واکسن» به سیستمی اطلاق می‌شود که در آن شهروندان می‌توانند واکسینه شدن خود علیه بیماری کووید-۱۹ را اعلام نمایند. به نقل از شبکه سی ان‌بی‌سی، این سیستم گواهینامه می‌تواند برای سفرهای خارجی و نیز اجازه دسترسی به مکان‌هایی چون رستوران‌ها به کار رود. این گواهی به‌ عنوان وسیله‌ای برای کاهش نرخ ابتلا، کاستن از محدودیت‌ها و ممکن ساختن زندگی و فعالیت در جهان پس از کرونا ویروس در نظر گرفته می‌شود.گواهی تزریق واکسن کرونا به وسیله بلاکچین

برخی کشورها و سازمان‌ها از قبل سیستم‌هایی را برای اثبات واکسیناسیون علیه بیماری کووید-۱۹ پایه‌ریزی کرده‌اند. برای مثال، سرزمین‌های اشغالی اسرائیل که رکورد بالاترین سرعت واکسیناسیون کرونا را در اختیار داشت، در ماه‌های قبل یک گواهی تحت عنوان Green pass صادر کرده است و به ‌موجب آن شهروندان با سن 12 سال و بالاتر می‌توانند وضعیت واکسیناسیون خود و نیز ابتلای اخیرشان به بیماری کووید-19 را ثبت کنند و بر مبنای این اطلاعات اجازه شرکت در رویدادهای پرجمعیت و برخی مکان‌های عمومی را داشته باشند. به گزارش شبکه بی‌بی‌سی، با کاهش نرخ ابتلا، صدور این Green pass نیز متوقف گردید. با این ‌حال طرح خود مبنی بر احیای مجدد این برنامه را در ۲۹ام جولای ۲۰۲۱ و به دنبال خیز اخیر بیماری اعلام کرده است. اتحادیه اروپا و کره جنوبی نیز ایده پاسپورت‌های واکسن را ارائه کرده‌اند.

گواهی تزریق واکسن کرونا به وسیله بلاکچین به چه معنا است؟

بسیاری از پاسپورت‌های واکسن، چه آنهایی که در حال حاضر مورداستفاده هستند و چه آنهایی که در دست ساخت قرار دارند، از سیستم‌های اسناد بهداشتی دیجیتال مبتنی بر کد کیو آر استفاده می‌کنند. این سیستم‌ها نگرانی‌هایی را از بابت حفظ امنیت و حریم خصوصی برای برخی از افراد به وجود آورده‌اند. عده‌ای بر این باورند که پاسپورت‌های واکسن ممکن است باعث نقض حریم خصوصی اشخاص شود و دلیل آن را نیز نگرانی‌‌هایی که از بابت افشای اطلاعات مرتبط با سلامت یا امکان پایش لحظه‌به‌لحظه افراد وجود دارد، عنوان می‌کنند.

به‌ علاوه، اعتبار این پاسپورت‌های واکسن نیز جای بحث دارد. در حال حاضر به استناد خبرگزاری بی‌بی‌سی، گزارش‌هایی در خصوص واکسن‌های کرونا، پاسپورت‌های واکسن و مدارک تست‌های منفی جعلی که در سایت‌های غیرمعتبر به فروش می‌رسند، منتشر شده است. همچنین سی ان‌بی‌سی نیز گزارش داده است که بنا به نظر کارشناسان بهداشتی و گروه‌های حقوقی، بیم آن می‌رود که این پاسپورت‌ها به طور ناخواسته منجر به «اطمینان کاذب» در مسافران شود و تبعیض‌هایی را علیه افرادی که دسترسی به واکسن ندارند، اعمال نمایند.گواهی تزریق واکسن کرونا به وسیله بلاکچین

اما از سوی دیگر باید در نظر داشت که دو ایراد اساسی را که به پاسپورت کووید-۱۹ وارد است، یعنی امنیت و حریم خصوصی، می‌توان از طریق وارد کردن داده‌ها در یک دفتر کل بلاکچین (Blockchain) برطرف کرد.

جعل کردن داده‌ها در بلاکچین تقریباً غیرممکن است و می‌توان اطلاعات کاربران را در آن با اطمینان کامل ذخیره نمود؛ چراکه این اطلاعات غیرقابل‌تغییر هستند و اشخاص ثالث دسترسی لازم برای وارد کردن یا حذف داده‌ها را نخواهند داشت.

صدور گواهی تزریق واکسن کرونا به وسیله بلاکچین در حال حاضر توسط شرکت‌های توسعه فناوری بلاکچین مورد آزمایش قرار گرفته است و شرکت‌هایی از قبیل OneLedger ،VeChain (که گواهی‌هایی مبتنی بر توکن NFT را ارائه می‌دهد) و COOV (اپلیکیشن پاسپورت واکسن که توسط آزمایشگاه‌های بلاکچین طراحی شده است) گام‌های مهمی را در این خصوص در بازار برداشته‌اند.

با استفاده از یک پاسپورت مبتنی بر بلاکچین، ارائه‌دهندگان خدمات سلامت می‌توانند گواهی واکسیناسیون هر فرد را که شامل یک کلید خصوصی ویژه برای او است، صادر نمایند. در عین ‌حال، یک کلید عمومی نیز در بلاکچین ذخیره می‌شود. زمانی که کاربر گواهی واکسیناسیون خود را به‌ صورت یک کد QR در یک اپلیکیشن وارد می‌کند، مراجع تأیید صحت می‌توانند این کد کیو آر را اسکن کنند و اطلاعات اندک مربوط به وضعیت واکسیناسیون فرد را بررسی نمایند. علاوه بر جزئیات مرتبط با واکسن، کاربران می‌توانند تصمیم بگیرند که آیا اطلاعات شخصی مانند نام، تاریخ تولد و ملیت خود را به اشتراک بگذارند یا خیر. به ‌این ‌ترتیب کاربران می‌توانند با حفظ حریم خصوصی، تنها سابقه واکسیناسیون خود را مورد تأیید قرار دهند.

تأثیر صدور گواهی تزریق واکسن کرونا به وسیله بلاکچین روی کمپانی‌های مطرح در فضای بلاکچین

طبیعتاً برای اینکه بتوان از پاسپورت‌های واکسن، چه روی شبکه بلاکچین و چه در خارج از آن استفاده کرد، کشورها باید پلتفرم‌های یکپارچه‌ای را با مقررات استاندارد بین‌المللی ایجاد کنند و از این طریق از ‌اشتراک‌گذاری توأم با امنیت داده‌ها اطمینان حاصل نمایند.گواهی تزریق واکسن کرونا به وسیله بلاکچین

برای کارفرمایانی که در فضای بلاکچین به فعالیت می‌پردازند نیز ملاحظاتی در زمینه ارائه راهکارهای مشابه وجود دارد. نخست اینکه این افراد باید به ‌خاطر داشته باشند که ارائه چنین راهکار‌هایی از صفر برای دولت‌ها یا شرکت‌ها نیازمند برنامه‌ریزی، قابلیت اجرایی و اعتمادی چشمگیر خواهد بود؛ چراکه بسیاری از ذی‌نفعان باید در فرآیند تصمیم‌گیری دخیل دانسته شوند.

بلاکچین همچنین شروط ویژه‌ای را نیز اعمال می‌کند؛ از جمله آنکه غیرقابل‌تغییر است. این بدان معنا است که داده‌ها را هرگز نمی‌توان تغییر داد و اگرچه قابلیت اصلاح آنها وجود دارد اما هیچ ‌وقت نمی‌توان این داده‌ها را پاک کرد.

ملاحظات دیگری که باید مدنظر قرار گیرند عبارت‌اند از:

  • مدیران عالی‌رتبه (C-suite) تمایلی به اینکه تنها در مورد تکنولوژی صحبت کنند ندارند؛ بلکه راهکارهای عملی را ترجیح می‌دهند؛ بنابراین باید تمرکز بر ارائه راهکارهای دگرگون‌کننده برای پیچیده‌ترین چالش‌های تجاری این مدیران معطوف گردد.
  • تکنولوژی صرفاً یک ابزار است و ارزش واقعی آن در تأثیر اجتماعی که به دنبال استفاده از آن حاصل می‌شود، نهفته است.
  • پیگیری‌های بعدی در زمینه مقررات اعمال‌شده بر داده‌ها، خصوصاً مقررات مرتبط با بیماری کووید-۱۹ ضروری است.
  • بهبود حساسیت بازار، ایجاد همکاری سازمان‌یافته میان تکنولوژی و بازاریابی، درک تغییرات اعمال‌شده بر تکنولوژی و اتخاذ تحلیل عملی و سیستماتیک اطلاعات بازار در اولویت قرار دارند.
  • بهتر است محدوده قیمتی منحصربه‌فردی را ارائه دهید. هر محصول یا خدماتی جایگزین‌هایی دارد و بنابراین ارائه قیمتی متمایز و منحصربه‌فرد موجب می‌شود که به ‌واسطه آن شناخته شوید.

سخن پایانی

خصوصیات منحصربه‌فرد بلاکچین، امکان ایجاد ابزاری بی‌نظیر را برای ثبت و ‌اشتراک‌گذاری ایمن اطلاعات مرتبط با مراقبت سلامت فراهم آورده است. البته مباحثات فراوانی بر سر مزایا و معایب استفاده از گواهی تزریق واکسن کرونا به وسیله بلاکچین شکل‌گرفته است و بنابراین، توجه به این موضوع و بررسی این مزایا و معایب برای سازمان‌هایی که در این فضا به فعالیت می‌پردازند امری حیاتی به شمار می‌رود.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments