آشنایی با تحلیل احساسات (سنتیمنتال) + معرفی سه ابزار مهم برای تحلیل سنتیمنتال

زمان مطالعه: 6 دقیقه

مقدمه

تصمیمات افراد و جو حاکم بر جامعه، در بازار‌های مالی بسیار تأثیر‌گذار است. انسان موجودی دارای احساس است. تحلیل و تشخیص احساسات عمومی حاکم بر بازار می‌تواند به یک معامله‌گر کمک کند که بتواند پیش‌بینی‌های درستی درباره آینده قیمت در بازار داشته ‌باشد. تحلیل احساسات یا سنتیمنت آنالیز (Sentiment Analysis) در بازار ارزهای دیجیتال نیز کاربرد فراوانی دارد.

در این مقاله سه ابزار تحلیل احساسات یا تحلیل سنتیمنتال را که یک معامله‌گر ارز دیجیتال یا بیت کوین می‌تواند از آنها برای پیش‌بینی بازار کمک بگیرد معرفی کرده‌ایم.

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

تحلیل احساسات (Sentiment Analysis) چیست؟

تحلیل احساسات یا تحلیل سنتیمنتال زیرشاخه‌ای از پردازش زبان طبیعی (NLP) است که تمرکز آن روی شناختِ حالاتِ ارتباطاتِ متنی است. برخلاف تصور عموم، تحلیل احساسات یک تکنیک مجزا نیست بلکه زیرشاخه‌ای از حوزه‌ یادگیری عمیق است که انواع مختلفی از تشخیص احساسات در داده‌های متنی را پوشش می‌دهد. از این نظر، انواع مختلفی از تحلیل احساسات در حوزه رمز‌ارزها وجود دارد:

تحلیل قطبی

این نوع تحلیل احساسات (سنتیمنتال) متن را به سه دسته احساس مثبت، منفی و خنثی دسته‌بندی می‌کند. برای مثال جمله «افزایش قیمت بیت‌ کوین باعث انرژی دوباره در بازار شده ‌است.» با اکثر مدل‌ها در دسته احساسات مثبت قرار می‌گیرد.

تحلیل هیجان یا لحن

این نوع تحلیل به جای دسته‌بندی کلی متن، روی هیجان موجود در متن تمرکز دارد. هیجاناتی مثل غم، شادی یا عصبانیت. به عنوان مثال جمله «این رشد بیت کوین دیوانه‌کننده است.» سطح بالایی از هیجان و علاقه را نشان می دهد.

تحلیل احساس جنبی

این نوع تحلیل بیشتر به تفسیر احساسات در مورد یک موضوع خاص در متن می‌پردازد، به جای اینکه کل متن را بررسی ‌کند. به طور مثال، در جمله‌ «آینده‌ Bakkt نقطۀ‌ عطف مهمی برای بازار بیت ‌کوین است.» تحلیل جنبی به جای بررسی جمله کامل، احساسات مربوط به آینده‌‌ Bakkt را مشخص می کند.

با نگاهی به لیست قبلی، به وضوح می‌توان فواید تجزیه و تحلیل احساسات را برای رمز‌ارزها مشاهده کرد. با این وجود، چالش‌های بسیاری نیز وجود دارد که باید قبل از استفاده از این نوع تکنیک‌ها مورد توجه قرار گیرند. اطلاعات زمینه‌ای، ذهنیت‌ها، کنایه‌ها یا حتی گرامر بد، عواملی هستند که به ‌راحتی می‌توانند الگوریتم‌های پردازش زبان طبیعی را به اشتباه بیندازند.

سه ابزار تحلیل احساسات بیت ‌کوین

ابزار‌های تحلیل احساسات بیت ‌کوین قدرت زیادی دارند. اگر از آنها به درستی استفاده شود، می‌توانند به سرمایه‌گذاران و معامله‌گران کمک کنند تا روند صعودی یا نزولی بازار را تشخیص دهند.

در ادامه سه ابزار‌ محبوب برای تحلیل احساسات بیت ‌کوین را معرفی می‌کنیم. همچنین راه‌هایی را که می‌توانید از آنها استفاده کنید تا بتوانید تصمیم‎‌های درست‌تری بگیرید، بررسی می‌کنیم.

شاخص ترس و طمع (Fear and greed index)

شاخص ترس و طمع (Fear and greed index) یکی از محبوب‌ترین ابزار‌های تحلیل احساسات در بازار رمز‌ارزها است. این شاخص توسط تیم Alternative.me ایجاد ‌شده‌ است و احساس سرمایه‌گذاران بازار رمزارزها را اندازه می‌گیرد.

شاخص ترس و طمع با یک عدد بین صفر تا صد مشخص می‌کند که در حال حاضر سرمایه‌گذاران ترسیده‌اند یا طمع کرده‌اند. عدد کمتر یعنی سرمایه‌گذاران ترسیده‌اند و عدد بزرگ‌تر، طمع بیشتر در بازار را نشان می‌دهد.

چطور از این شاخص برای معامله استفاده کنیم؟

شاخص ترس و طمع کاملاً قابل‌فهم و آسان است.

وقتی شاخص ترس و طمع نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران ترسیده‌اند، می‌تواند زمان خوبی برای خرید باشد. و وقتی این شاخص نشانه‌هایی از طمع افراد را نشان می‌دهد، می‌تواند زمان مناسبی برای فروش باشد.

شاخص صعودی و نزولی (Bull & Bear Index)

شاخص صعودی و نزولی (Bull & Bear Index) به دست Augmento که یک شاخص تحلیل احساسی شبکه‌های اجتماعی است، ایجاد می‌شود. این شاخص مکالمات موجود در شبکه‌هایی مثل توئیتر، ردیت (Reddit) و بیت‌کوین تاک (BitcoinTalk) را درباره صعود یا نزول بیت کوین بررسی می‌کند.

این شاخص عددی بین صفر تا یک را نشان می‌دهد. این عدد توسط یک الگوریتم کلاس‌بندی که با زبان خاص رمزنگاری شده‌است، محاسبه می‌شود. این ابزار، مکالمات موجود در شبکه‌های اجتماعی را تحلیل می‌کند و نسبت به 93 نوع احساس و موضوع مختلف حساس است.

چطور از شاخص Bull and Bear برای معامله استفاده کنیم؟

اگر عدد شاخص Bull and Bear کم و نزدیک به صفر باشد، یعنی نظر سرمایه‌گذاران بیت‌ کوین در شبکه‌های اجتماعی نسبت به روند بازار نزولی است و اگر عدد نزدیک به یک باشد، یعنی نظر سرمایه‌گذاران نسبت به روند بازار صعودی است.

اگر شما به خرد جمعی اعتقاد داشته باشید، می‌توانید هنگامی که شاخص صعودی و نزولی بالا می‌رود، بیت‌ کوین بخرید و هنگامی که شاخص شروع به کم شدن می‌کند، بیت ‌کوین خود را بفروشید.

شاخص احساسی بیت ‌کوین (Bitcoin Sentiment Index)

شاخص احساسی بیت کوین (Bitcoin Sentiment Index) به وسیله Bitts Analytics توسعه‌ یافته‌ است. این شاخص نیز احساس سرمایه‌گذاران بازار رمزارز را در شبکه‌های اجتماعی بررسی می‌کند.

عدد این شاخص توسط روش‌های یادگیری ماشین از روی پست‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شوند و تگ بیت ‌کوین دارند، محاسبه می‌شود.

چطور از شاخص (Bitcoin Sentiment Index) برای معامله استفاده کنیم؟

شاخص احساسی بیت‌ کوین از شاخص ترس و طمع و شاخص صعودی و نزولی پیچیده‌تر است.

این شاخص به صورت یک نمودار نمایش داده می‌شود. وقتی که خط شاخص افت می‌کند، نشان می‌دهد که احساس نسبت به قیمت نزولی شده است و وقتی خط شاخص احساسی بالا می‌رود، بیان‌کننده وجود احساس صعودی نسبت به بازار در شبکه‌های اجتماعی است.

چگونه با استفاده از ابزارهای تحلیل احساسات بیت کوین معامله کنیم؟

ابتدا باید به این نکته توجه داشت که تحولات قیمت در بازار همیشه از احساسات موجود در بازار پیروی نمی‌کند. به طور مثال، حتی اگر تمام شاخص‌های ذکرشده ‌نشان‌ می‌دهد که اکنون زمان مناسبی برای خرید بیت ‌کوین است‌، باز هم ممکن است به دلیل عوامل دیگر، قیمت به طور ناگهانی سقوط کند.

شاخص‌های تحلیل احساسات بیت‌ کوین باید یکی از چند ابزاری باشد که برای معامله استفاده می‌کنید. استفاده از آنها به عنوان تنها استراتژی، می‌تواند کاملاً خطرناک باشد.

سخن پایانی

در این مقاله سه شاخص تحلیل احساسات ارز دیجیتال و بیت‌ کوین را معرفی کردیم: شاخص ترس و طمع (Fear and greed index)، شاخص بازار صعودی و نزولی (Bull & Bear Index) و شاخص احساسی بیت ‌کوین (Bitcoin Sentiment Index). معامله‌گران بیت‌ کوین برای تشخیص روند بازار می‌توانند از این سه شاخص استفاده کنند. البته همان‌طور که پیشتر گفتیم، نباید تنها به این سه شاخص تکیه کرد.

استفاده از شاخص‌ها و اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال در کنار تحلیل احساسات ضروری است. به ‌عنوان یک تریدر، استفاده از ابزار‌های مختلف به شما کمک می‌کند که با آگاهی بیشتر، تصمیمات درست‌تری بگیرید.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments