چالش‌هایی پیش روی رمزارزها

زمان مطالعه: 9 دقیقه

مقدمه

رمزارز به تازگی به مردم جهان معرفی شده است و شاید حرف و حدیث­‌هایی راجع به کسادی بازار رمزارز‌ها بشنوید. شاید مردم در نهایت فکر کنند رمزارز‌ها در واقعیت ارزش زیادی ندارند. این واقعیت که رمزارز‌ها هیچ پشتوانه‌ای ندارند، نمی‌­تواند دلیل واقعی بازار پرنوسان فعلی باشد. در مقابل، بازار رمزارز‌ها با مشکلات قابل توجهی مواجه هستند که روز‌به‌روز بر تعداد آن‌‌ها افزوده می‌­شود. اما اگر کارآفرینان، سرمایه‌گذاران و قانون‌گذاران رمزارز‌ها به هشت مورد زیر فکر کنند، شاهد یک تغییر بزرگ در این بازار خواهیم بود. حین خواندن این مطلب، با نکات جالبی در مورد قیمت ارز‌های دیجیتال مختلف آشنا خواهید شد.

سختی پول درآوردن در بازار رمزارزها

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

اولین پذیرندگان رمزارز‌ها با ورود زودهنگام به بازار رمزارزها، استخراج رمزارز‌ها و نگهداری از آن‌‌ها به مدت طولانی و یا استفاده از آن‌‌ها در معاملات یک روزه، کار خود را در این بازار شروع کردند. به مرور استخراج بیت‌کوین روز‌به‌روز سخت‌­تر و رقابتی­‌تر می‌­شد. به عبارت دیگر، که هش‌ریتی که برای استخراج لازم است همیشه به اندازۀ صورت‌­حساب الکترونیکی ارزشمند نیست.

تمرکز SEC (کمیسیون بورس و اوراق بهادار) معطوف به پیگیری کوین‌‌های تقلبی و معرفی مقررات جدی­دتری شده است. اعضای هیئت مدیرۀ این کمیسیون از عرضه کوین‌‌ها انتقاد کرده‌­اند. این عرضه همانند ابزاری جهت جذب سرمایه بدون اعطای چیز قابل توجهی به سرمایه‌گذاران عمل می‌­کند. البته، تعداد زیادی نهاد برای عرضه اولیه قانونی کوین و تنظیم غیرمستقیم قیمت ارز‌ های دیجیتال نیز وجود دارند که زیاد مورد توجۀ رسانه­‌ها قرار نگرفته‌اند.

البته معاملۀ یک روزه در یک بازار پرنوسان، علی­‌الخصوص در بازاری که به اندازۀ بازار بیت‌کوین غیرقابل پیش‌بینی باشد، خیلی سخت‌تر است. منظور این نیست که هیچ موج دیگری از فرصت‌‌ها پیش روی رمزارزها، فناوری بلاک‌چین و کاربرد‌های نوآورانۀ هر دوی آن‌ها وجود ندارد اما سرمایه‌گذاران برای کسب سود به نوآوری دیگری در زمینۀ رمزارز‌ها نیاز دارند.

توقف فعالیت مقررات کمیسیون بورس و اوراق بهادار

ما تا به امروز شاهد رونق زیادی در بازار رمزارز‌ها و افزایش قیمت ارز‌های دیجیتال نبوده‌­ایم که دلیل آن به عدم قطعیت مقررات برمی‌­گردد. مقررات کمیسیون بورس و اوراق بهادار بیش از گذشته در حال مهار رمزارز‌ها با قانون­‌گذاری است ولی تا به امروز این فرآیند یک فرآیند کند بوده است.

قیمت ارز‌های دیجیتال

در سال 2018، کمیسیون بورس و اوراق بهادار، یک صرافی رمزارزی و شرکت‌هایی را جریمه کرد که با جا زدن توکن­‌های سهامی‌ به جای توکن­‌های ابزاری، (دو نوع رمزارز با تفاوت‌های قانونی) شروع به استفاده از کوین‌‌ها کرده بودند.

تا به امروز، کمیسیون بورس و اوراق بهادار، نُه صندوق معامله بیت‌کوین در بورس را رد کرده است و بررسی صلاحیت دهمین صندوق معامله بیت‌کوین در بورس را نیز به تاخیر انداخته است. این موضوع تاثیر منفی بر بازار رمزارز‌ها و افزایش قیمت رمزارز‌های دیجیتال از تابستان 2018 تاکنون داشته است.

تصویب جواز فعالیت صندوق معامله رمزارز‌ها به موسسات و افراد اجازه می‌­دهد تا بدون خرید کوین­‌ها یا توکن­‌ها در زمینۀ رمزارز‌ها سرمایه‌گذاری کنند. صندوق‌‌های معامله با کاهش ریسک با این روش، امکان سرمایه‌گذاری‌‌های کلان و پایدارتر را فراهم خواهند کرد.

تصور اشتباه افراد در مورد کوتاه‌مدت بودن عمر رمزارزها

هر چند که سرمایه‌گذاری نهاد‌ها در زمینۀ رمزارز رو به رشد است، ولی اکثر سرمایه‌گذاران جزو افرادی هستند که رمزارز را نوعی سرمایه‌گذاری کوتاه مدت می‌­دانند. برخلاف سایر کلاس­‌های دارایی، افراد معمولاً رمزارز را جزو برنامه­‌های بازنشستگی خود قرار نمی‌­دهند.

در مقابل، سرمایه‌گذاران رمزارز‌ها دوست دارند به یک بازدهی سریع دست پیدا کنند و این مسئله به این معنی است که آن‌ها به جای صبور بودن، در مورد قیمت ارز‌های دیجیتال عجول هستند. زمانی که افراد سعی می‌­کنند وارد بازار شوند یا از آن خارج شوند، بازار پر نوسان می‌­شود.

وجود دست‌کاری قیمت در همه بازارها

یکی از راه‌هایی که سرمایه‌گذاران رمزارز‌ها می‌‌توانند به کمک آن به سود دست پیدا کنند استفاده از طرح­‌های پامپ و دامپ است. این روش، شگرد افراد تاثیرگذار در دنیای رمزارز‌ها برای بالا بردن قیمت ارز‌های دیجیتال است و فقط به منظور فروش فوری کوین‌‌ها با بالاترین قیمت به کار می‌‌رود.

دستیابی به پامپ و دامپ‌‌ها به ویژه به کمک رمزارزهایی که از ارزش بازاری کمتری برخوردار هستند، نسبتاً راحت است زیرا صرافی­‌ها از سطوح مختلفی از نقدینگی برخوردار هستند که این بر نحوۀ قیمت­‌گذاری رمزارز‌های آن‌‌ها تاثیر می‌­گذارد.

رمزارز، طبق تعریف نامتمرکز است و این بدین معناست که هیچ نهاد متمرکزی مانند بانک یا دولت قیمت ارز‌های دیجیتال را کنترل نمی‌­کند. عرضه و تقاضا قیمت رمزارز‌ها را مشخص می‌­کنند و عرضه بین صرافی­‌ها تا حد زیادی فرق می‌­کند. اگر فردی تعداد زیادی رمزارز از یک صرافی کوچک خریداری کند، سرمایه‌گذاران سایر صرافی­‌ها متوجه خواهند شد و این رمزارز را خریداری خواهند کرد و این موجب افزایش قیمت در کل بازار خواهد شد.

رمزارز‌های دارای مارکت بزرگتر از این نوع دست‌کاری مستثنا نیستند. به عنوان مثال، ارزش بیت‌کوین (BTC) اخیراً پنج دلار بیشتر از دو صرافی بزرگ به نام بیترکس و کوین­بیس پرو بوده است.

قیمت ارز‌های دیجیتال

بررسی‌‌های وزارت دادگستری آمریکا روی تتر

وزارت دادگستری آمریکا (DOJ) در حال بررسی افزایش نجومی‌ قیمت بیت‌کوین در اواخر 2017 است. طبق گزارش برخی از منابع، دلیل افزایش قیمت بیت‌کوین تا رقم 20000 دلار، دست‌کاری یکی از صرافی­‌های رمزارز به نام بیتفینکس است.

بیتفینکس، تتر استیبل­‌کوین (USDT) را منتشر می‌­کند. پژوهشگران دانشگاه تگزاس دریافته‌­اند که زمانی که قیمت بیت‌کوین شروع به کاهش کرده است، از تتر برای خرید بیت‌کوین از صرافی­‌های مختلف استفاده شده است.

در حال حاضر، وزارت دادگستری و کمیسیون معاملاتی معاملات آتی کالا‌های آتی (CFTC) مشغول بررسی در این زمینه و افزایش قیمت ارز‌های دیجیتال هستند. شرکت تتر به خاطر نداشتن بودجه جهت پشتیبانی از نسبت تتر به دلار خود که معادل 1 به 1 است، عذرخواهی کرده است. سوالی که پیش می‌‌آید این است که آیا تتر واقعاً یک استیبل­‌کوین است یا خیر و آیا بازار بیت‌کوین تاثیر منفی بر اعتماد سرمایه‌گذاران به بازار رمزارز‌ها دارد یا خیر.

ایجاد تنوع در کوین‌‌ها هنوز ممکن نیست

سرمایه‌گذاران هنگام مواجهه با دست‌کاری احتمالی و نوسان بازار معمولاً دارایی­‌های خود را به کوین‌‌های متنوعی تبدیل می‌‌کنند. از لحاظ تئوریکی، این مسئله به معنای سرمایه‌گذاری روی بیت‌کوین (BTC)، اتریوم (ETH) و کوین‌‌ها با ریسک بالاتر یا آلتکوین­‌ها است.

البته متنوع کردن رمزارز‌ها به هنگام کاهش ناگهانی قیمت ارز‌های دیجیتال آن طوری که سرمایه‌گذاران می‌‌خواهند، جواب نمی‌­دهد. بیش از 50 درصد از ارزش بازاری رمزارز‌ها فقط متعلق به بیت‌کوین است. دلیل این امر این است که قسمت اعظم معاملات بین بیت‌کوین و آلتکوین­‌ها رخ می‌­دهد به همین دلیل نمی‌‌توانید فیات یا به عبارتی ارزی که دولت پشتوانۀ آن است مانند دلار را مستقیماً به رمزارز‌ها تبدیل کنید.

وقتی قیمت بیت­‌کوین کاهش می‌­یابد، سرمایه‌گذاران به سراغ تبدیل رمزارز‌های خود به استیبل­‌کوین­‌ها یا فیات می‌­روند و این مسئله نیز منجر به کساد بازار در مقیاس بزرگی می‌­شود.

قیمت ارز‌های دیجیتال

نبود نقدینگی مانعی برای استفاده همه از رمزارز‌ها

افزایش نقدینگی به معنای ثبات قیمت‌‌ها و معاملات آسان­تر و ارزان‌­تر و اعتماد بیشتر سرمایه‌گذار است. علاوه بر این، افزایش نقدینگی، نهنگ­‌های بیت‌کوینی و خرید‌های بزرگ را از دست‌کاری قیمت ارز‌های دیجیتال محافظت می‌­کند.

ثبات قیمت­‌ها و معاملات سریع منجر به استفادۀ بیشتر از رمزارز‌ها می‌­شوند و این مسئله نیز به این معنا است که افراد با وجود سایبرپانک­‌ها و افراد کاردان با خیال راحت دلار‌های آمریکایی خود را با علم به این موضوع به رمزارز‌ها تبدیل می‌­کنند که بتوانند به راحتی و بدون پرداخت کارمزد‌های گزاف نقل و انتقالات دلار خود را انجام دهند.

با این حال، در حال حاضر صرافی­‌ها آنقدر نقدینگی در اختیار ندارند که این کار‌ها را انجام دهند، هرچندکه از این واقعیت آگاه هستیم که استفاده از رمزارز‌ها سیر صعودی را طی می‌­کند. برخی از کارشناسان معتقد هستند که بهترین روش افزایش نقدینگی ساخت استخر صرافی بزرگی است که صرافی­‌های مختلف از آن استفاده ­کنند.

امنیت، دغدغه سرمایه‌گذاران آینده‌نگر

رسانه­‌ها به خاطر هک‌ها، کلاهبرداری­‌های حین خروج و طرح­‌های پونزی، تصویر بدی از بازار و قیمت ارز‌های دیجیتال ارائه کرده‌­اند. به نظر برخی افراد کوین‌‌ها مترادف با تقلب هستند، هر چند که این جمله با واقعیت خیلی فاصله دارد.

با این حال، امنیت صرافی­‌های رمزارز‌ها همچنان یک موضوع مبهم به شمار می‌­آید. واقعیت این است که در سال 2018، مقدار 1.1 بیلیون دلار رمزارز هک شده است. در سال گذشته، تعداد هک‌‌های رمزارز‌ها 369 درصد افزایش یافته است.

دلیل این امر این است که سرقت وجه­‌های صرافی­‌ها خیلی آسان­تر از بانک‌‌ها است. صرافی­‌ها ممکن است شرکت‌هایی کوچک با امنیت ناکافی در زمینۀ کنترل میلیون­‌ها دارایی دیجیتالی باشند. هرچندکه راه‌­حل­‌های زیادی برای تامین امنیت صرافی­‌ها وجود دارند، ولی همه به صرافی­‌ها اعتماد ندارند.

هارد فورک بیت‌کوین کش علت بی‌ثباتی قیمت ارز‌های دیجیتال

در اواخر سال 2018، هارد کش بیت‌کوین (BCH) به دو رمزارز مجزا تقسیم شد: بیت‌کوین کشِ SV و بیت‌کوین کشِ ABC. اتفاقی که افتاد این بود که توسعه دهندگان و استخراج کنندگان انجمن بیت‌کوین کش به دو گروه تقسیم شدند که هر کدام دیدگاه خاص خود در مورد ارز داشت. از آنجایی که تغییراتی که این گروه‌‌ها می‌‌خواستند پیاده کنند (مثل افزودن اوراکل‌­ها، قرارداد‌های هوشمند، افزایش اندازه بلوک) با یکدیگر ناسازگار بودند لذا بلاک‌چین رمزارز به دو بخش تقسیم شد.

قبل از این تجزیه، قیمت بیت‌کوین‌کش تا تقریباً 40 درصد افزایش یافته بود. دلیل این امر این بود که سرمایه‌گذاران زمانی که بلاک‌چین به دو بخش تقسیم شد مبلغ یکسانی از هر رمزارز دریافت می‌­کردند و به این طریق وجوه آن‌ها دو برابر می‌­شد.

پس از ظهور هارد فورک، قیمت ارز‌های دیجیتال ناگهان کاهش پیدا کردند. باور بر این است که رقابت بین دو انشعاب SV و ABC موجب به وجود آمدن عدم قطعیت در کل بازار شده بود. پس از هارد فورک شمارۀ 15، کل بازار راکد شد.

سخن پایانی

بزرگ‌ترین مشکل رمزارز، مزیت سرمایه‌گذاری در زمینۀ رمزارز نیز محسوب می‌‌شود و آن ایجاد رمزارز‌های جدید است. این مسئله به این معنا است که ما باید بدانیم چگونه می‌توان رمزارز را مهار کرد. به همین دلیل است که برخی از کارشناسان معتقد هستند که هنوز برای سرمایه‌گذاری در زمینۀ رمزارز دیر نیست.

اگر صرافی­‌ها استانداردسازی شوند و از نقدینگی و امنیت کافی نیز برخوردار باشند، هنگامی که تبدیل ارز فیات به آلتکوین مسیر شود، در بازار خرسی سرمایه گذاران می‌توانند بدون نگرانی از دست دادن دارایی، سبد سرمایه گذاری خود را متنوع کنند.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments