صعود ریپل به جایگاه سوم!

زمان مطالعه: 5 دقیقه

در چند روز گذشته، ارز دیجیتال ریپل (XRP) رشد قیمت قابل‌توجهی را تجربه کرده است.

قیمت XRP پس از شکایت کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) از شرکت ریپل و دو تن از مدیران آن در دسامبر سال ۲۰۲۰ میلادی و به دنبال آن، حذف این ارز دیجیتال از فهرست چندین صرافی، از ۰٫۵۵ دلار به ۰٫۲ دلار سقوط کرده بود.

با این حال، از روز شنبه ۳۰ ژانویه، XRP یک روند صعودی به خود گرفته است. در زمان انتشار این خبر، XRP با قیمت ۰٫۷۱ دلار معامله می‌شود که نسبت به ۲۴ ساعت گذشته، ۴۲٫۷ درصد و طی هفته گذشته، بیش از ۱۳۰ درصد رشد داشته است.

نمودار کندل ۴ ساعته قیمت ارز دیجیتال ریپل در صرافی بیت‌استمپ (Bitstamp).

علاوه بر افزایش چشمگیر قیمت XRP، ارزش بازار این ارز دیجیتال نیز به بیش از ۲۹ میلیارد دلار رسیده است. این امر باعث شده است که ریپل، با پشت سر گذاشتن استیبل کوین تتر (USDT)، جایگاه سوم ارزهای دیجیتال برتر جهان از لحاظ ارزش بازار را دوباره از آن خود کند.

به گفته تحلیل‌گران، تلاش هماهنگ اعضای یک گروه ۲۰۰ هزار نفری در تلگرام به نام خرید و نگهداری XRP (Buy & Hold XRP) و همچنین، حمایت یک گروه سرمایه‌گذاری در ردیت (Reddit) به نام وال استریت بتز (Wallstreetbets) از XRP، از دلایل اصلی عملکرد قابل‌توجه این ارز دیجیتال در چند روز گذشته بوده‌ است.

همچنین، برخی از تحلیل‌گران انتشار دفاعیه ریپل در پاسخ به ادعاهای کمیسیون SEC را نیز در رشد چشمگیر قیمت XRP موثر می‌دانند. شرکت ریپل با بیان این که عملکرد و نقدینگی XRP کاملا با مقررات اوراق بهادار ناسازگار است، ادعاهای SEC را بی‌اساس خوانده بود.

تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کنند که هدف بعدی XRP، ۰٫۸ دلار است. به گفته آنها، هیچ مقاومتی بین سطوح ۰٫۸ دلار تا ۱ دلار وجود ندارد. بنابراین، در صورت عبور قیمت XRP از ۰٫۸ دلار، افزایش قیمت این ارز دیجیتال تا ۱ دلار نیز امکان‌پذیر است.

تلاش بیت‌کوین برای ورود به کانال ۳۵ هزار دلار!

در هفته گذشته، بیت‌کوین (BTC) روزهای بسیار پرنوسانی را تجربه کرد. قیمت این ارز دیجیتال در عرض ۲۴ ساعت از ۳۲ هزار دلار به ۳۸،۵۰۰ دلار رسید و سپس، دوباره به ۳۳ هزار دلار بازگشت.

جهش اولیه به ۳۸،۵۰۰ دلار در عرض چند دقیقه و پس از آن اتفاق افتاد که ایلان ماسک (Elon Musk)، ثروتمندترین مرد جهان، هشتگ بیت‌کوین را به صفحه توئیتر خود اضافه کرد.

با این وجود، روند صعودی بیت‌کوین ادامه پیدا نکرد و ساعاتی بعد، قیمت این ارز دیجیتال به طور قابل‌توجهی کاهش یافت. در حال حاضر، بیت‌کوین در تلاش است که محدوده ۳۵ هزار دلار را پس بگیرد. برای این منظور و همچنین تداوم روند صعودی، بیت‌کوین ابتدا باید بر سطح مقاومتی ۳۴،۵۰۰ دلار غلبه کند.

نمودار کندل ۴ ساعته قیمت بیت‌کوین در صرافی کوین‌بیس (Coinbase).

بنابراین، می‌توان گفت که پامپ قیمت بیت‌کوین پس از اقدام ایلان ماسک، موقتی بود و روند نزولی این ارز دیجیتال همچنان ادامه دارد. این روند نزولی که از زمان ثبت رکورد ۴۲ هزار دلار آغاز شده است، به احتمال زیاد ادامه خواهد داشت، مگر این‌که بیت‌کوین بتواند سطح مقاومت ۳۴،۵۰۰ دلار را بشکند و آن را به یک سطح حمایتی تبدیل کند.

افزایش قدرت دلار، خبر بدی برای بیت‌کوین است!

نمودار یک روزه شاخص دلار آمریکا.

یکی از استدلال‌های اصلی برای افت بیشتر قیمت بیت‌کوین، بهبود شاخص دلار آمریکا (DXY) است. در نمودار این شاخص، واگرایی صعودی در سطح قابل‌توجه ۹۰ واحدی مشاهده می‌شود. این واگرایی صعودی از طریق یک کف قیمتی بالاتر نیز تأیید می‌شود که نشان می‌دهد احتمال صعود بیشتری برای این ارز وجود دارد.

نکته قابل‌توجه این که، صعود قبلی شاخص DXY در ماه سپتامبر باعث اصلاح ۲۰ درصدی بیت‌کوین شده بود. با این حال، از آن زمان تاکنون، شاخص DXY یک روند نزولی به خود گرفت که یکی از دلایل اصلی برای صعود قیمت بیت‌کوین تا ۴۲ هزار دلار محسوب می‌شود.

از لحاظ تاریخی، فوریه ماه خوبی برای بازار سهام و همچنین، بیت‌کوین نیست. به عنوان مثال، در فوریه سال ۲۰۱۸ میلادی، بیت‌کوین پس از رسیدن به بالاترین رکورد خود، به ۶ هزار دلار سقوط کرد. بنابراین، بهبود شاخص DXY می‌تواند احساسات نزولی در مورد بیت‌کوین در ماه فوریه را نیز بیشتر کند.

قدم بعدی برای بیت‌کوین چیست؟

نمودار ۳ ساعته قیمت بیت‌کوین.

سطوح کلیدی برای روند قیمت بیت‌کوین در نمودار بالا قابل‌مشاهده هستند. برای تداوم روند صعودی بیت‌کوین، ابتدا باید سطح ۳۴،۵۰۰ دلار به یک سطح حمایتی تبدیل شود. اگر چنین اتفاقی بیفتد، قیمت بیت‌کوین دوباره به سطح ۳۸ هزار دلار خواهد رسید. به احتمال زیاد، این روند منجر به شکستن مقاومت سطح ۳۸ هزار دلار و حتی، ثبت رکوردهای جدید خواهد شد.

با این حال، اگر قیمت بیت‌کوین نتواند از ۳۴،۵۰۰ دلار عبور کند، افت قیمت بیشتری برای این ارز دیجیتال پیش‌بینی می‌شود. در این مسیر، سطح ۳۰ هزار دلار یک سطح حمایتی حیاتی است. در صورتی که از قیمت بیت‌کوین در این سطح حمایت نشود، پیش‌بینی می‌شود که قیمت این ارز دیجیتال تا ۲۵ هزار دلار و میانگین متحرک ۲۱ هفته‌ای کاهش یابد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments