سرقت ۲٫۵ میلیون دلار از سرمایه کاربران توسط پروژه تورتل دکس!

زمان مطالعه: 3 دقیقه

در تاریخ ۱۹ مارس، پروژه ذخیره‌سازی فایل تورتل دکس (TurtleDex) مبتنی بر زنجیره هوشمند بایننس (BSC) با اقدام به کلاهبرداری راگ پول (rugpull)، سرمایه کاربران خود را به سرقت برد.

کلاهبرداری راگ پول که معنای تحت‌الفظی آن، کشیدن فرش زیر پای کسی است که باعث سقوط وی شود، زمانی صورت می‌گیرد که توسعه‌دهندگان یک پروژه، نقدینگی یا منابع مالی ذخیره شده در پروتکل را تخلیه کنند و به سرقت ببرند.

پروژه تورتل دکس در تاریخ ۱۵ مارس و در مرحله پیش فروش خود، ۹ هزار واحد توکن بایننس کوین (BNB) به ارزش حدودی ۲٫۵ میلیون دلار را جمع‌آوری کرده بود. بررسی تراکنش‌های کیف پول تیم تورتل دکس نشان می‌دهد که این تیم، سرمایه کاربران را از استخرهای صرافی‌های غیرمتمرکز پنکیک سواپ (Pancake Swap) و ایپ سواپ (Ape Swap) تخلیه کرده، آنها را به اتریوم تبدیل و سپس، وجوه را برای فروش به کیف پول‌های صرافی بایننس ارسال کرده است.

جت فیول فایننس (Jet Fuel Finance)، یک پروتکل ییلد والت (yield vault) که در یک پروژه فارمینگ (farming) با تورتل دکس همکاری داشت، این توقیف را در حساب توییتری خود تایید کرد و اظهار داشت که آنها نیز از این کلاهبرداری شوکه شده‌اند.

تراکنش‌های کیف پول تیم تورتل دکس.

در حال حاضر، وب‌سایت تورتل دکس بسته است و کانال‌های اجتماعی این پروژه نیز حذف شده‌اند.

برخی از سرمایه‌گذاران خاطرنشان کردند که این پروژه قبلا مورد بازرسی قرار گرفته بود و هیچ مسئله امنیتی مهمی در آن شناسایی نشده بود. این امر، باعث انتقاد مجدد از کارایی ممیزی‌ها شده است.

نتیجه بازرسی‌های انجام شده در مورد پروژه تورتل دکس| هیچ مسئله امنیتی مهمی شناسایی نشده است!

علی‌رغم این کلاهبرداری، ممکن است هنوز امیدی برای سرمایه‌گذاران پروژه تورتل دکس وجود داشته باشد.

اندکی پس از کلاهبرداری راگ پول میرکت فایننس (Meerkat Finance) – یکی از بزرگترین کلاهبرداری‌های دیفای به ارزش ۳۱ میلیون دلار – توسعه‌دهنده این پروژه اعلام کرد که این کلاهبرداری یک آزمایش است و همه وجوه به کاربران بازگردانده می‌شوند.

این اقدام باعث برخی گمانه‌زنی‌هایی شد مبنی بر این که، ممکن است بایننس برای کاهش کلاهبرداری‌ها وارد عمل شده باشد. زنجیره هوشمند بایننس یک سیستم نیمه بسته است و بایننس کنترل این اکوسیستم را در دست دارد. بنابراین، روش‌های کمی برای خارج کردن وجوه سرقت شده از این زنجیره بدون عبور از کنترل متمرکز بایننس وجود دارد.

اوایل هفته، چانگ‌پنگ ژائو (Changpeng Zhao)، مدیر عامل بایننس در توییتر خود اظهار داشت هنگامی که سایر پروژه‌های راگ پول اقدام به فروش وجوه از طریق بایننس کرده بودند، این صرافی به تعقیب و ردیابی وجوه کمک کرده است. با این حال، ژائو از ارائه جزئیات بیشتر خودداری کرد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین رأی
Inline Feedbacks
View all comments

عجب 😐