آیا دیفای رو به نابودی است؟!

زمان مطالعه: 3 دقیقه

در یک اتفاق نه چندان جدید در دنیای دیفای، باز هم یک پروژه‌ی دیفای مورد حمله قرار گرفت. پروژه‌ی گیمینگ آندره کرونیه (Andre Cronje) به نام اِمیننس (Eminence)، بدون اطلاع وی و زودتر از موعد، شروع به کار کرد و یک باگ در اکوسیستم آن، منجر به حمله‌ی هکرها و تحمیل خسارتی 15 میلیون دلاری به کاربران شد. این اتفاق در کنار کاهش حجم معاملات دیفای و یک سری موارد دیگر، نشانه‌هایی هستند که به ما می‌گویند تب و تاب دیفای آرام گرفته است.

دیفای؛ رشد یا سقوط

وجود باگ در پروژه‌های دیفای چیز جدیدی نیست. بیت کوین زیرو (bZx) هم در سومین حمله‌ی هکرها حدوداً 8 میلیون دلار از دست داد.

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

با توجه به اینکه دیفای پر است از کدها و پلتفرم‌های بررسی نشده و بنیانگذاران ناشناس، اکتفا کردن به گفتن جمله‌ی “دیفای پر ریسک است”، در واقع دست کم گرفتن خطر آن است. البته به نظر می‌رسد بادهایی که کشتی دیفای را به حرکت درآورده بودند، متوقف شده‌اند.

با وجود اینکه در 24 ساعت گذشته، رشد دیفای قدرتمند به نظر می‌رسد، اما با بررسی هفته‌ی اخیر درمی‌یابیم که دیفای شاهد یک روند نزولی 34 درصدی بوده است.

یونی‌سواپ (Uniswap) هم که بزرگترین صرافی غیرمتمرکز (DEX) در دیفای می‌باشد، با کاهش حجم معاملات روبرو شده است. از تاریخ 1 تا 28 سپتامبر، حجم معاملات یونی‌سواپ 66% کاهش داشته است. حجم معاملات روزانه‌ی این پلتفرم در تاریخ 28 سپتامبر معادل 338 میلیون دلار بود.

در مجموع، ماه گذشته تقریباً برای تمام صرافی‌های غیرمتمرکز با افت چشمگیر حجم معاملات همراه بوده است.

خبر خوب این است که ریزش حجم معاملات، مختص صرافی‌های غیرمتمرکز نیست و در صرافی‌های متمرکز بسیاری نیز کاهش حجم معاملات قابل رؤیت است.

 آیا دیفای به آخر خط رسیده است؟

دلیل کاهش تب و تاب دیفای و افت حجم معاملات صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز، ساده است و می‌توان آن را به دو بخش تقسیم کرد:

  1. در میانه‌ی تب دیفای، قیمت بیت کوین با افزایش ارزش خود تا 12400 دلار در ماه آگوست، خودی نشان داد. این اتفاق فصل آلت کوین‌ها را به اتمام رساند و جنون دیفای را مهار کرد.
  2. اتریوم دائماً در عبور از 400 دلار شکست خورده و در حال حاضر روند نزولی دارد. بیت کوین هم با قرار گرفتن در یک برزخ میان رسیدن مجدد به قیمت 12000 دلار و بستن شکاف CME، وضعیتی مشابه اتریوم دارد.

شاید با این تفاسیر به نظر برسد که پایان دیفای نزدیک و یا حتی سررسیده است، ولی اینطور نیست. شاید جنون دیفای آرام گرفته است تا توسعه‌دهندگان بتوانند محصولات و پلتفرم‌هایی تولید کنند که قدرتمند بوده و در برابر حملات مقاوم باشند.

در هر صورت، دیفای آمده که بماند، هرچند عبور از مشکلاتی که سر راهش قرار دارند، دشوار است. انقلاب دیفای هم دقیقاً مانند بیت کوین به زمان نیاز دارد.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments