هشدار! اپلیکیشن جعلی صرافی یونی سواپ در گوگل پلِی!

زمان مطالعه: 2 دقیقه

بر اساس گزارش‌های منتشرشده، یک برنامه‌ی تقلبی موبایل که ادعا می‎کند توسط صرافی غیرمتمرکز یونی‌سواپ (Uniswap) ارائه شده است، موفق به سرقت دارایی یکی از سرمایه‌گذاران شده و یادآور مهمی در مورد کلاهبرداری‌هایی است که همچنان در صنعت نوپای ارزهای دیجیتال اتفاق می‌افتند.

الکس ساندرز (Alex Saunders)، بنیانگذار و مدیر عامل خبرگزاری ناگتس نیوز (Nuggets News) مستقر در استرالیا، اخیراً گزارش داد که یکی از اعضای آن به‌دلیل استفاده از برنامه‌ی جعلی صرافی یونی‌سواپ که آن را از فروشگاه گوگل پلی دانلود کرده بود، ۲۰ هزار دلار ضرر کرده است. این برنامه در تاریخ ۱۰ نوامبر، با نام Uniswap DEX و توسط شخص یا نهادی به نام Uniswap Inc منتشر شده است. طبق گزارش‌ها، این کاربر در هنگام وقوع سرقت، عبارت پشتیبان کلید خصوصی خود را در برنامه‌ی جعلی وارد کرده است.

در زمان انتشار این خبر، این برنامه ۱۲۳ دیدگاه مثبت (احتمالا جعلی) را در فروشگاه گوگل پلی دریافت کرده و همچنان برای دانلود در دسترس است. تاکنون، بیش از ۱۰۰ نفر این برنامه را دانلود کرده‌اند.

صرافی رمزارزی یونی‌سواپ به سرعت به‌عنوان محبوب‌ترین صرافی غیرمتمرکز در بازار ظهور کرد. این صرافی امکان دستیابی به آلت‌کوین‌های با ارزش بازار پایین و یا سایر دارایی‎های موجود در پلتفرم‌های بزرگی مانند کوین‌بیس (Coinbase) یا کراکن (Kraken) را برای معامله‌گران فراهم می‌کند. این صرافی به کاربران اجازه می‌دهد تا وجوه را از کیف پول اتریوم خود واریز کنند اما در حال حاضر، برنامه‌ی موبایلی را ارائه نداده است.

در حال حاضر، ارزش کل سرمایه‌ی مسدودشده در صرافی یونی‌‌سواپ بیش از ۱٫۳ میلیارد دلار است که این موضوع، آن را به بزرگترین صرافی غیرمتمرکز بازار تبدیل می‌کند.

طرح‌های پانزی و سایر کلاهبرداری‌ها سال‌هاست که کاربران ارزهای دیجیتال را هدف قرار می‌دهند. نتایج تحقیقات شرکت چِین‌آنالیز (chainanalysis) نشان می‌دهند که در سال ۲۰۱۹ میلادی حداقل ۴٫۳ میلیارد دلار از دارایی سرمایه‌گذاران توسط طرح‌های کلاهبرداری به سرقت رفته است. این رقم، برای سال ۲۰۱۸ میلادی، ۳ میلیارد دلار گزارش شده بود.

کلاهبرداری‌های رمزارزی چنان فراگیر شده‌اند که اخیرا خاویر بئرا (Xavier Becerra)، دادستان کل کالیفرنیا از مردم خواسته است تا نسبت به معاملات مشکوک احتیاط کنند. به گفته‌ی بئرا، اخیرا افرادی بی‌وجدان با راه‌اندازی طرح‌های كلاهبرداری اهدایی و جعل هویت سیاستمداران و افراد و مدیران مشهور، به دروغ به کاربران وعده می‌دهند که در ازای ارسال مقداری دارایی دیجیتال به یک آدرس کیف پول مشخص، دارایی‌ آنها دو برابر خواهد شد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments