اتریوم هنوز برای دیفای آماده نیست!

زمان مطالعه: 3 دقیقه

در شرایط کنونی که پروژه‌های دیفای به سمت اتریوم سرازیر شده‌اند، متخصصان هشدار دادند که این شبکه هنوز برای این حجم از پروژه‌ها آماده نیست.

مارتین فرولر (Martin Froehler)، ریاضیدان، مدیر سابق یک صندوق پوشش ریسک (hedge fund) و بنیانگذار پلتفرم اتریشی معاملات ارزهای دیجیتال مورفر (Morpher)، در مصاحبه‌ای به کوین تلگراف گفت که هرچند اتریوم “بهترین چیزی است (که صنعت بلاک چین) برای دیفای دارد”، قابلیت‌های فعلی این شبکه کافی نیستند:

اتریوم تنها قابلیت انجام 15 تراکنش در ثانیه را دارد و زمان بلاک آن 15 ثانیه است که در امور مالی این یک عمر محسوب می‌شود. بخاطر طراحی اتریوم، هر کس که قصد تعامل با آن را دارد، به اتر نیاز دارد و این یک مانع بزرگ برای ورود به این شبکه و پذیرش گسترده است.

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

فرولر، اتریوم را غیرمتمرکزترین پلتفرم قراردادهای هوشمند در نظر می‌گیرد ولی به اعتقاد وی، از آنجایی که این شبکه هنوز مشکلاتی دارد، گسترش‌دهندگان ناچار بوده‌اند تا به دنبال راه حل‌هایی برای پاسخ به این مشکلات باشند.

فرولر افزود:

برای تمام اتفاقاتی که بر روی اتریوم می‌افتد، در زنجیره‌ی جانبی (Side Chain) آن مدرک کریپتوگرافیک وجود دارد. مردم می‌توانند بدون نیاز به اتر معامله کنند. آنها هیچ کارمزدی نمی‌پردازند، از زمان تسویه‌ی یک ثانیه‌ای بهره‌مند می‌شوند و از درگیر شدن در ازدحام فراوان شبکه‌ی اتریوم بی‌نیاز هستند.

بسیاری از بازیگران این صنعت، معتقدند که اتریوم در تب و تاب دیفای شرکت نکرد و حتی با ارتقای پیش روی شبکه یعنی اتریوم 2.0، این شبکه هنوز هم برای ارائه‌ی خدمت در زمینه‌ی دیفای آماده نیست.

اتریوم 2.0 احتمالاً انجام عملیات را بهبود ببخشد ولی کارمزد بالای آن ممکن است کاربران جدید را فراری دهد. سرگِی کونز (Sergej Kunz)، مدیرعامل صرافی غیرمتمرکز وان اینچ (1inch)، در رویداد ماراتن دیفای کوین تلگراف در چین، مورخ 3 سپتامبر، گفت که زیرساخت اتریوم فاقد ظرفیت لازم برای محیط دیفای است:

باید درباره‌ی همه چیز مجدداً فکر کنید. شما می‌توانید قراردادهای هوشمند را به کد منتقل کنید ولی در این صورت مقیاس پذیر نیست. برای مقیاس پذیر بودن، باید استانداردهایی خلق کنید و پروتکل‌های جدیدی را بر اساس معماری تفکیک‌شده‌ی جدید، روی کار آورید، مثل NEAR که به اتریوم 2.0 شباهت دارد.

در همان رویداد مذکور، مونیر بنچملد (Mounir Benchemled)، بنیانگذار و مدیرعامل لایه‌ی میان‌افزاری پاراسواپ (ParaSwap)، خاطرنشان کرد که پیچیدگی توضیح دادن نحوه‌ی کار لایه‌ی دو به کاربران نهایی و ریسک ناتوانی در پرداخت آنی وجوه به این کاربران، بیشترین نگرانی را ایجاد می‌کند. بنچملد همچنین گفت که انتقال تمام پروژه‌های دیفای به اتریوم 2.0 عملی نیست:

برای اینکه (اتریوم 2.0) درست کار کند، تمام برنامه‌ها باید راهی یک پلتفرم شوند. پروژه‌های بزرگ شاید رضایت دهند ولی برای پروژه‌های دیگری که دستور کار خودشان را دارند، این کار ممکن است دشوار باشد. پل‌های ارتباطی جدیدی ساخته خواهند شد تا امکان همکاری (بین دو نسخه‌ی اتریوم) را فراهم کنند.

علیرغم چالش‌های پیش روی بلاک چین اتریوم، فرولر هم یکصدا با دیگر افراد متخصص در دیفای می‌گوید: “دیفای آمده که بماند.”

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments