کاهش حجم معاملات صرافی‌های غیرمتمرکز؛ توجه سرمایه‌گذاران دیفای به بیت‌کوین است

زمان مطالعه: 4 دقیقه

کاهش مداوم حجم معاملات صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) و افت قیمت توکن‌های مبتنی‌بر دیفای (DeFi)، نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران تمرکز خود را به سمت بیت‌کوین (BTC) معطوف کرده‌اند.

در حالی که بیت‌کوین همچنان به افزایش قیمت خود در سال جاری ادامه‌ می‌دهد، همه‌ی نگاه‌ها به سمت این دارایی دیجیتال معطوف شده است. در همین حال، هیاهوی پیرامون پروژه‌های مالی غیرمتمرکز و قیمت توکن‌های دیفای همچنان رو به کاهش است. داده‌ها نشان می‌دهند که حجم معاملات صرافی‌های غیرمتمرکز به‌سرعت در حال کاهش بوده و این موضوع، نشان‌دهنده‌ی کاهش رونق بازار دیفای است.

هک اخیر پروژه‌ی هاروِست فایننس (Harvest Finance) باعث افزایش حجم معاملات صرافی‌های غیرمتمرکز، به ویژه یونی‌سواپ (Uniswap) و کرو (Curve)، به مدت یک روز شد. به گزارش خبرگزاری‌ها و سرمایه‌گذاران هاروِست، هکر این پروژه با به‌کارگیری روش وام‌های سریع (flash-loan)، از میلیون‌ها دلار ارز دیجیتال برای کاهش قیمت توکن‌های تتر (USDT) و یواس‌دی کوین (USDC) در هاروِست فایننس استفاده کرده است. سپس، مهاجم این توکن‌ها را با تخفیف خریداری کرد، از آنها برای بازپرداخت وام اولیه استفاده کرد و به این ترتیب، سود هنگفتی را به‌دست آورد. با انجام چندین باره‌ی این کار، حجم معاملات درصرافی یونی‌سواپ بسیار افزایش یافت.

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

در حالی که این هک، میزان حجم معاملات صرافی یونی‌سواپ را به بیش از ۵ میلیارد دلار در یک روز رساند، این ناهنجاری عمر کوتاهی داشت و پس از آن زمان، حجم معاملات صرافی‌های غیرمتمرکز به‌صورت مداوم در حال کاهش است.

حجم معاملات روزانه‌ی صرافی‌های غیرمتمرکز.

در نیمه‌ی دوم ماه اکتبر، صرافی‌های رمزارزی غیرمتمرکز بدترین هفته را از لحاظ حجم معاملات، در مقایسه با ماه آگوست تجربه کردند. حجم معاملات هفتگی این نوع صرافی‌ها از رکورد ۸ میلیارد دلار در هفته‌ی اول سپتامبر به تقریباً ۳ میلیارد دلار در روزهای ۱۹ تا ۲۵ اکتبر کاهش یافت. صرافی غیرمتمرکز یونی‌سواپ با در اختیار داشتن ۵۶ درصد از سهم معاملات کل بازار، همچنان پیشرو است.

حجم معاملات هفتگی صرافی‌های غیرمتمرکز.

با وجود کاهش عمده‌ی مشاهده‌شده در حجم معاملات دیفای، ارزش کل دارایی‌های مسدودشده در این بازار همچنان نزدیک به بالاترین رکورد ثبت‌شده است. بر اساس داده‌های ارائه‌شده توسط دیفای پالس (DeFi Pulse)، ارزش کل دارایی‌های مسدودشده در برنامه‌های دیفای در حال حاضر ۱۱٫۲ میلیارد دلار است که افت اندکی را در مقایسه با بالاترین رقم ثبت‌شده در تاریخ ۲۵ اکتبر، یعنی ۱۲٫۴۶ میلیارد دلار نشان می‌دهد.

ارزش کل دارایی‌های مسدودشده در دیفای (دلار آمریکا).

با کاهش رونق امور مالی غیرمتمرکز، بیت‌کوین بار دیگر در کانون توجه‌ها قرار گرفته است. قیمت بیت‌کوین از ابتدای ماه اکتبر و به‌دنبال سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگی همچون اسکوئر (Square) بر روی این ارز دیجیتال، تقریباً ۲۴ درصد افزایش یافته است. علاوه‌براین، پشتیبانی سرویس پرداخت آنلاین پِی‌پال (Paypal) از بیت‌کوین، می‌تواند به سه برابرشدن تعداد کاربران این ارز دیجیتال در آینده‌ی نزدیک کمک کند.

حجم معاملات آتی بیت‌کوین در صرافی‌های مختلف.

با تغییر تمرکز سرمایه‌گذاران به بیت‌کوین، این پرسش مطرح می‌شود که آینده‌ی دارایی‌های غیرمتمرکز چه خواهد شد. با این‌که ارزش کل دارایی‌های مسدودشده در بازار دیفای همچنان بالاست، اما این رقم ممکن است به‌زودی و به‌دلیل کاهش حجم معاملات در صرافی‌های غیرمتمرکز تغییر کند.

از آن‌جایی که بخش عمده‌ای از پاداش‌های پروتکل‌های دیفای با حجم معاملات مرتبط است، حجم کم معاملات منجر به بازده کمتر برای تأمین‌کنندگان نقدینگی و در نتیجه، کاهش هرچه بیشتر علاقه‌ی سرمایه‌گذاران به دیفای خواهد شد.

علی‌رغم مواجهه با برخی چالش‌های بزرگ، تعدادی از پروژه‌های دیفای همچنان مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار دارند. در تاریخ ۲۸ اکتبر، آندره کرونژ (Andre Cronje)، بنیانگذار Yearn Finance، از راه‌اندازی شبکه‌ی Keep3r، یک پلتفرم غیرمتمرکز طراحی‌شده برای توکن KP3R و پشتیبانی از مشاغل فنی، خبر داد. تنها چند ساعت پس از راه‌اندازی این توکن، به‌دلیل افزایش تقاضای معامله‌گران، قیمت KP3R با یک افزایش ۵۷۰ درصدی از ۲۴ دلار به ۱۶۲۵۸ دلار رسید. همچنین، حجم معاملات این توکن در روز اول راه‌اندازی، بیش از ۲۵۵ میلیون دلار گزارش شده است.

استقبال شدید سرمایه‌گذاران از شبکه‌ی غیرمتمرکز Keep3r نشان می‌دهد که اگر پروژه‌ی مناسبی وجود داشته باشد، علاقه به بازار دیفای همچنان وجود دارد.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments