مانع بیت کوین برای رسیدن به قیمت ۲۰ هزار دلار!

زمان مطالعه: 3 دقیقه

قیمت ارز دیجیتال بیت‌کوین (BTC) توانست برای اولین بار از دسامبر سال ۲۰۱۷ میلادی به ۱۹،۴۶۹ دلار برسد. با این حال، عوامل مهمی وجود دارند که ممکن است مانع از ثبت قیمت‌های جدید توسط بیت‌کوین شوند. به عقیده‌ی تحلیل‌گران، سه دلیل احتمالی که ممکن است بیت‌کوین را به یک عقب‌گرد وادار کنند، عبارتند از؛ سناریوی تله‌ی گاوي، مقاومت بالاسری و بیش از حد شلوغ بودن بازار مشتقات.

نمودار یک روزه‌ی قیمت و ارزش جاری بازار بیت‌کوین/ دلار آمریکا.

سناریوی احتمالی تله‌ی گاوی

یکی از معامله‌گران معروف بیت‌کوین با نام مستعار Bitcoin Jack، سناریوی احتمالی تله‌ی گاوی را مطرح کرده است. اصطلاح «تله‌ی گاوی» به الگویی تکنیکال گفته می‌شود که در آن، خریداران تازه‌کار یا دارندگان طولانی مدت، با افت ناگهانی قیمت دارایی به دام می‌افتند.

روند احتمالی قیمت بیت‌کوین به عقیده‌ی Bitcoin Jack.

به گفته‌ی Bitcoin Jack، در صورتی که قیمت بیت‌کوین محدوده‌ی ۱۹،۲۰۰ تا ۱۹،۳۰۰ دلار را رد کند، احتمال یک عقب‌گرد برای آن وجود دارد. با این حال، او خاطرنشان کرد که قیمت ۱۶هزار دلار همچنان به‌عنوان یک سطح حمایتی قوی باقی خواهد ماند.

معامله‌گر معروف دیگری با نام NekoZ نیز اعلام کرد که چنین سناریویی ممکن است. به گفته‌ی NekoZ، سطوح مقاومتی جدید معمولا در اولین تلاش شکسته نمی‌شوند و این، از پرایس اکشن (PA) قبلی مشخص است.

۲۰ هزار دلار، یک مقاومت اصلی برای بیت‌کوین

در صورتی که بیت‌کوین از محدوده‌ی ۲۰هزار دلار عبور کند، با ثبت یک سقف جدید در طول تاریخ خود، به‌دنبال  کشف قیمت‌های جدید خواهد بود. با این حال، هیچ داده یا شواهد تاریخی برای قیمت بالاتر از ۲۰ هزار دلار وجود ندارد، بنابراین نمی‌توان روند قیمت بیت‌کوین پس از آن را به صورت مشخص پیش‌بینی کرد.

از لحاظ تئوری، بیت‌کوین می‌تواند به اهداف مختلفی كه بسیاری از مدیران و تحلیل‌گران در طول سال گذشته به اشتراك گذاشته بودند، دست پیدا کند. بیشتر پیش‌بینی‌ها برای چرخه‌ی فعلی، بین ۲۵ هزار دلار تا ۱۰۰ هزار دلار است. از این رو، فروشندگان علاقه‌ی زیادی به دفاع از عبور قیمت بیت‌کوین از مرز ۲۰ هزار دلار دارند.

بالا بودن نرخ بودجه (funding rate)

در تمامی صرافی‌های رمزارزی بزرگ جهان، نرخ بودجه‌ی قرارداد سواپ دائمی (نوعی معامله‌ی آتی که تاریخ سررسید ندارد) بیت‌کوین از ۰٫۰۵ تا ۰٫۱ درصد است. به این معنی که خریداران یا دارندگان قراردادهای طولانی مدت، باید بخش زیادی از پوزیشن‌های خود را به‌عنوان کارمزد به فروشندگان استقراضی پرداخت ‌کنند. با توجه به اینکه نرخ‌های بودجه بسیار مثبت هستند، فروشندگان افزودن به پوزیشن‌های خود را در زیر ۲۰هزار دلار قانع‌کننده می‌دانند.

فعالیت بالای بازار فرابورس

داده‌های درون‌زنجیره‌ای از فعالیت بالای بازار فرابورس خبر می‌دهند. به این معنا که نهنگ‌ها، سرمایه‌گذاران بزرگ و مؤسسه‌های مختلف در حال خرید بیت‌کوین هستند.

نرخ گردش بیت‌کوین در صرافی‌ها به پایین‌ترین سطح خود در سه سال گذشته رسیده است.

در همین راستا، کی یانگ جو (Ki Young Ju)، مدیر عامل شرکت کریپتوکوانت (CryptoQuant)، اظهار داشت که نرخ گردش بیت‌کوین در صرافی‌ها به پایین‌ترین سطح خود در سه سال گذشته رسیده است و تنها ۳ درصد از تراکنش‌ها مربوط به سپرده‌گذاری/ برداشت در صرافی‌ها هستند. به گفته‌ی یانگ جو، اگرچه ممکن است قیمت بیت‌کوین با برخی اصلاحات روبه‌رو شود، اما در نهایت از سد مقاومت ۲۰ هزار دلاری عبور خواهد کرد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments