توسعه ارزهای دیجیتال در بانکهای مرکزی برای مقابله با شیوع ویروس کرونا

بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی توسعه ارزهای دیجیتال بانک مرکزی را جهت مقابله با ویروس کرونا پیشنهاد می‌کند.

زمان مطالعه: 2 دقیقه

بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی (BIS) گزارشی را در حمایت از ارزهای دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) و پرداخت‌های دیجیتال در حین همه‌گیری ویروس کرونا منتشر کرده است.

در بیانیه‌ای که توسط BIS، یک سازمان مالی بین‌المللی که 600 عضو به نمایندگی از بانک‌های مرکزی 60 کشور مختلف دارد منتشر شد، این سازمان به بانک‌های مرکزی تاکید می‌کند تا توسعه CBDC یا همان ارزهای دیجیتال بانک‌ مرکزی را در بحبوحه نگرانی‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا، بیش از پیش جدی بگیرند.

BIS درمورد انتقال ویروس کرونا ازطریق پایانه‌های کارت‌های بانکی هشدار می‌دهد.

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

این گزارش بیان می‌کند که به دلیل اعلام سازمان بهداشت جهانی (WHO) که درمورد انتقال ویروس کرونا از طریق اسکناس هشدار داده بود، درحال حاضر مردم نظر منفی نسبت به استفاده از پول نقد دارند.

اما BIS علاوه بر تایید نگرانی‌های WHO اضافه می‌کند که ریسک انتقال ویروس کرونا ازطریق پایانه‌های کارت‌های اعتباری و در استفاده از صفحه کلیدها بسیار بالاتر نیز هست:

“شواهد بسیاری نشان می‌دهد که احتمال انتقال ویروس کرونا از طریق اسکناس در مقایسه با سایر وسایلی که بسیار لمس می‌شوند مثل پایانه‌های کارت اعتباری یا صفحه کلیدها، کمتر است.”

تقاضا برای پول نقد در انگلیس کاهش یافته است.

این گزارش خاطرنشان می‌کند که “در بحران‌های قبلی، معمولا تقاضا برای پول نقد بالا می‌رفت، چراکه مشتریان تمایل به استفاده از یک ذخیره ارزش ثابت که تبادل آن ساده است را داشتند.”

البته طبق اظهارات BIS گردش پول نقد در آمریکا اخیرا بالا رفته است و اطلاعات هنوز به یک نتیجه یکپارچه نرسیده‌؛ چراکه از طرفی دیگر، در انگلیس استفاده از ATMها به شدت کاهش یافته است.

این گزارش پیش بینی می‌کند که در میان‌مدت، شیوع این ویروس موجب نگهداری محتاطانه‌تر از پول نقد توسط مشتریان، درکنار افزایش و رشد ساختاری در استفاده از پرداخت‌های موبایلی، کارتی و آنلاین خواهد شد.

استفاده از ارزهای دیجیتال بانک مرکزی ممکن است شامل افراد مسن و افراد بدون بانک نشود.

بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی پیش بینی می‌کند که شرایط کنونی می‌تواند به برجسته شدن بعضی از زیرساخت‌های بانک مرکزی مثل ارزهای دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) منجر شود.

درنهایت این گزارش تاکید می‌کند که برای مقاومت در مقابل انواع بحران‌ها، مثل چنین همه‌گیری‌ها یا حملات سایبری، به CBDCها نیاز داریم.

با وجود حمایت از ارز دیجیتال بانک مرکزی، BIS همچنین هشدار می‌دهد که گذشتن از پول نقد، که به عنوان یک روش پرداختی رایج استفاده می‌شد، و ورود به یک فاز جدید پرداخت می‌تواند موجب وقوع “شکاف پرداخت‌ها” بین کسانی که دسترسی به پرداخت‌های دیجیتال دارند و کسانی که این دسترسی را ندارند شود. چراکه این روش پرداخت تاثیر کمی برروی افراد مسن و افراد بدون بانک خواهد گذاشت و برای آن‌ها کارآمد نخواهد بود.

منبع خبر: Cointelegraph

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments