اندیکاتور مومنتوم (Momentum) در تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال

زمان مطالعه: 4 دقیقه

مقدمه

اندیکاتور مومنتوم (Momentum) یکی از اعضای خانواده اسیلاتورها و محبوب‌ترین ابزارهای تحلیل تکنیکال برای سرمایه‌گذاران در بازار رمزارزها است. اندیکاتورهای تکنیکال، در خانواده اسیلاتورها، بین دو مقدار شدید که سیگنال‌های معاملاتی در رابطه با خرید بیش ‌از حد (overbought) یا فروش بیش‌ از حد (oversold) بازار ارزهای دیجیتال را ایجاد می‌کنند، در نوسان هستند. در کنار اندیکاتور Momentum اسیلاتورها شامل شاخص جریان پول (MFI)، شاخص قدرت نسبی (RSI)، نرخ تغییر (ROC) و اسیلاتور تصادفی (Stochastic) می‌شوند.

ساختار اندیکاتور مومنتوم چگونه است؟

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

اندیکاتور Momentum برای تعیین شتاب قیمت دارایی از طریق اندازه‌گیری سرعت تغییر قیمت استفاده می‌شود. در واقع حرکت بازار با در نظر گرفتن مداوم اختلاف قیمت در یک بازه زمانی مشخص، اندازه‌گیری می‌گردد. برای ساخت یک خط مومنتوم، قیمت بسته شدن روز اول از قیمت بسته شدن روز آخر، کم و سپس مقدار منفی یا مثبت به‌دست‌آمده، حول خط صفر رسم می‌شود.

اندیکاتور مومنتوم

فرمول محاسبه اندیکاتور Momentum

M = V –Vx

که در آن:

  • V: آخرین قیمت
  • Vx: قیمت بسته‌شده x چند روز قبل

در اکثر ابزارهای نمودار موجود در صرافی‌های ارز دیجیتال، می‌توانید در بازه‌های 10 الی 14 روزه که متداول‌ترین بازه‌ها در میان سرمایه‌گذاران هستند؛ مقدارهای مختلف تعیین کنید تا اندیکاتور Momentum آن را با قیمت بسته شدن فعلی، مقایسه کند.

استفاده از اندیکاتور مومنتوم برای ترید ارزهای دیجیتال

در بازار ارزهای دیجیتال، سرمایه‌گذاران از شاخص Momentum به روش‌های مختلفی استفاده می‌کنند. به ‌طور کلی، از این اندیکاتور برای ترید رمزارزها به 3 شکل زیر استفاده می‌شود:

Riding the Trend (دنبال کردن خط روند)

ساده‌ترین راه برای استفاده از این شاخص، دنبال کردن خط حرکت Momentum است. نمودار قیمت بیت کوین که در تصویر زیر نمایش داده‌ شده، برای شرایطی است که مقدار 10 برای شاخص در نظر گرفته‌ شده است.

اندیکاتور مومنتوم

در این نمودار قیمت، ما شاهد کاهش قیمت در کوتاه‌مدت هستیم؛ زیرا خط Momentum به پایین‌ترین سطح می‌رسد و سپس با افزایش قیمت BTC، در طول مسیر بهبود می‌یابد. اندیکاتور مومنتوم در این نمودار مشخص می‌کند که شرایط بازار از نزولی به صعودی تغییر می‌کند؛ یعنی به ‌زودی فرصت‌های معاملاتی زیادی برای سرمایه‌گذاران کوتاه‌مدت، ایجاد خواهد شد.

Trading Extremes (خرید و فروش در کف و سقف)

در مقابل استراتژی Riding the Trend، استراتژی Trading Extremes قرار دارد. از این مدل زمانی استفاده می‌شود که قصد دارید به کمترین قیمت بخرید یا به بیشترین قیمت، بفروشید. در واقع، این استراتژی مشابه استفاده از RSI برای فروش بیش از حد (Oversold) و خرید بیش ‌از حد (Overbought) در بازار ارزهای دیجیتال است. در نمودار قیمت زیر، برای مشخص کردن حداکثر و حداقل، از مقادیر +400 و -400 استفاده ‌شده است. همان‌طور که می‌بیند، بعد از پشت سر گذاشتن مقدار حداقل، شرایط بازار برعکس شده و بهبود یافته است. البته لازم به ذکر است که همیشه بعد از یک دوره ‌فروش بیش‌ از حد، نباید انتظار چنین وضعیتی را داشت. به همین دلیل است که می‌گویند در تحلیل تکنیکال، باید از اندیکاتورهای مختلف برای کسب نتیجه بهتر استفاده کرد.

اندیکاتور momentum

Divergence (واگرایی)

واگرایی یکی از پدیده‌های رایج، در بسیاری از اندیکاتورها است. در این شرایط، وضعیت تغییرات نمودار قیمت، درست برعکس تغییرات اندیکاتور Momentum است؛ یعنی حرکت بازار در حال صعود و رشد است و قیمت می‌تواند از اندیکاتور مومنتوم بگذرد یا برعکس! به‌ عنوان‌ مثال، در نمودار زیر می‌بیند که قیمت بیت کوین به حداقل مقدار خود رسیده، اما روند حرکت شاخص، صعودی و رو به رشد است!

اندیکاتور momentum

سخن پایانی

یادگیری تحلیل تکنیکال، یکی از اولین مراحلی است که قبل از خرید ارز دیجیتال باید آن را پشت سر بگذارید! یکی از قسمت‌های مهم یادگیری تحلیل تکنیکال، آشنایی با انواع اندیکاتورها و سیگنال‌های تولیدی هر کدام است. در این مطلب، ما در مورد اندیکاتور مومنتوم و سیگنال‌های آن برای ترید ارز دیجیتال، صحبت کردیم. گرچه آشنایی و استفاده از شاخص Momentum به شما برای تصمیم‌گیری بهتر در خصوص انتخاب بهترین زمان خرید یا فروش کمک شایانی می‌کند، اما همه آن چیزی نیست که برای موفقیت و کسب سود در بازار ارزهای دیجیتال به آن نیاز دارید! بنابراین به استفاده از یک شاخص اکتفا نکنید و به ‌صورت حرفه‌ای برای یادگیری تحلیل بنیادی و تکنیکال، قدم بردارید.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین رأی
Inline Feedbacks
View all comments

ایچیموکو آشغاله …دلیلش هم واضحه ..دو خط پیشگام کیجون سن و اون یکی که الان اسمش یادم نیست…اینا دو خط تاخیری هستن … درواقع این اندیکاتور مثل. اندیکاتور مووینگ اوریج سیمپل و غیر سیمپل ،ریپینت هست ….یعنی آشغال…ایچیموکو درواقع دو تا مووینگ اوریج ساده هست و خلاص..شما عدد داخل اندیکاتور مووینگ اوریج رو اگه تغییر بدی حدود ده الی بیست یا سی کندل قبلش رو نشونت میده …بستگی به عدد وارده داره تعداد کندل های بک آپ….ولی برای آینده هیچ پیش بینی نمیتونه داشته باشد….برای فارکس کار کردن احتیاج به سیستمی جدید دارید ..نمیشه با اندیکاتور های پیش فرض متاتریدر کاری کرد …حتی اگه داخل سایت خارجی مثل best metatrader indicators.com. And. 4xone.com هم بگردید باز اندیکاتور ریپینت زیاده …تلاش کنید با یه ترکیب عالی اندیکاتور ها به بهترین سبک برسید .فقط راهش اینه …وگرنه امثال پرایس اکشن و پترن ها و کندل شناسی. مورفی و الیوت و خط روند از نظر بنده که دو ساله دارم چارت میخونم فیک هستن…دلیلش هم واضحه…همه تریدرهای دنیا این روشها رو میشناسن و دارن استفاده میکنن ولی سود نمیکنن همه چون همه دارن از یه روش میرن!!!!!!!