چرخه بازار (Market Cycle) چیست؟ چگونه با استفاده از چرخه ها سود کنیم؟

زمان مطالعه: 8 دقیقه

چرخه بازار (Market Cycle) یک اصطلاح کاملاً گسترده است که به روندها و الگوهایی اشاره دارد که در بازارها یا محیط‌های مختلف تجاری ظاهر می‌شوند. در طول یک چرخه بازار ممکن است برخی از رمزارزها یا کلاس دارایی (Asset class) از سایرین بهتر باشد؛ زیرا مدل‌های تجاری آنها با شرایط رشد مطابقت بیشتری دارند. چرخه‌های بازار به دوره‌ای بین دو حد بالاترین یا پایین‌ترین سطح یک شاخص مشترک مانند ارزش کل بازار اشاره دارند که عملکرد مالی را در بازارهای صعودی و نزولی نشان می‌دهند.

چرخه بازار (Market Cycle) چیست؟

در ادامه پاسخ به سؤال چرخه بازار (Market Cycle) چیست؟ باید به موارد کلیدی ذیل اشاره کنیم:

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع
  • چرخه به روندها یا الگوهایی اشاره می‌کند که در محیط‌های مختلف تجاری ظاهر می‌شوند.
  • چارچوب زمانی چرخه بازار اغلب برای هر فرد بسته به گرایش‌ها و اهدافی که به دنبال‌شان است، متفاوت خواهد بود.
  • یک چرخه بازار اغلب دارای چهار فاز مجزا از یکدیگر است.
  • تقریباً امکان شناسایی فاز چرخه بازاری که هم اکنون داخل آن قرار داریم، غیرممکن است.
  • در مراحل مختلف یک چرخه بازار کامل، ارزهای دیجیتال مختلف به نیروهای بازار واکنش متفاوتی دارند.

نحوه کارکرد چرخه بازار

زمانی چرخه‌های بازار نو در یک بخش از صنعت به وجود می‌‌آیند که روندهایی در پاسخ به نوآوری‌های معنی‌دار، تولیدات جدید یا تغییرات محیط نظارتی ایجاد شوند. این چرخه‌ها یا روندها اغلب سکولار نامیده می‌شوند. در طول این دوره‌ها، درآمد و سود خالص ممکن است الگوهای رشد مشابهی را در بین بسیاری از شرکت‌های ارز دیجیتال که اغلب ماهیت چرخه‌ای دارند نشان دهد.

عمدتاً تعیین چرخه‌ بازار مادامی که به وقوع نپیوسته باشد بسیار دشوار است و به ندرت دارای یک نقطه شروع یا پایان مشخص و واضح هستند که در نتیجه منجر به سردرگمی یا اختلاف نظر در مورد ارزیابی سیاست‌گذاری‌ها و راهبردها می‌شود. با این وجود اما اکثر کارکشتگان بازار معتقدند که نقاط شروعی و انتهایی چرخه بازار وجود دارند. از این ‌رو، بسیاری از سرمایه‌گذاران راهبردهای سرمایه‌گذاری را دنبال می‌کنند که هدف آنها سودآوری از طریق تجارت رمزارزها قبل از تغییرات جهت چرخه بازار است. همچنین، ناهنجاری‌هایی در بازار کریپتو وجود دارند که نمی‌توان آنها را توجیه کرد، با این وجود سال به سال رخ می‌دهند.

چرخه بازار -با توجه به بازار مورد نظر- می‌تواند از چند دقیقه تا چند سال به درازا بکشد؛ چراکه بازارهای زیادی برای بررسی وجود دارند و افق‌های زمانی برای تجزیه و تحلیل آنها محدود هستند. حرفه‌های مختلف جنبه‌های گوناگون دامنه را بررسی خواهند کرد؛ یک تریدر روزانه ممکن است به نمودرهای پنج دقیقه‌ای نگاه کند، در حالی که یک سرمایه‌گذار در بخش املاک ممکن است چرخه 20 ساله بازار را مورد بررسی قرار دهد.چرخه بازار

انواع چرخه بازار

چرخه بازار عموماً دارای چهار مرحله (فاز) است. در مراحل مختلفِ یک چرخهِ کاملِ بازار، اوراق بهادار مختلف به نیروهای بازار واکنش متفاوتی نشان می‌دهند. به عنوان مثال، در طول جهش بازار، کالاهای لوکس تمایل دارند که عملکرد بهتری از خود نشان ‌دهند؛ چراکه مردم برای خرید قایق‌های تفریحی و موتورسیکلت‌های هارلی دیویدسون احساس راحتی بیشتری می‌کنند. در مقابل، در زمانه نزول بازار، صنایعی که مربوط به زندگی روزانه و معمولی مردم هستند، عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهند، دلیل این امر این است که مردم در هنگام نزول بازار مصرف خمیر دندان و دستمال توالت خود را کاهش نمی‌دهند!

چهار مرحله یک چرخه بازار شامل مراحل انباشت، روند صعودی، توزیع و روند نزولی است:

1. فاز انباشتگی

انباشت پس از به کف رسیدن قیمت‌ها در بازار اتفاق می‌افتد و افراد خبره و معمولی -با توجه به اینکه بدترین دوران پشت سر گذاشته شده شروع به خرید می‌کنند.

2. فاز صعودی

این فاز زمانی اتفاق می‌افتد که بازار برای مدتی ثابت بوده و از نظر قیمت بالاتر از سطح مورد نظر حرکت می‌کند.

3. فاز توزیع

فروشندگان با رسیدن سهام به بالاترین حد خود شروع به تسلط در بازار می‌کنند.

4. فاز نزولی

روند نزولی زمانی رخ می‌دهد که قیمت سهام در حال سقوط باشد.

چرخه‌های بازار با تکیه بر قیمت اوراق بهادار و سایر مبناها به عنوان معیار سنجش رفتار چرخه‌ای، شاخص‌های بنیادی و فنی (نموداری) را در نظر می‌گیرند. برخی از این نمونه‌ها شامل چرخه تجاری، چرخه‌های نیمه هادی/سیستم عاملی درحوزه فناوری و حرکت سهام‌های حساس مالی با نرخ بهره هستند.

بازار گاوی به چه نوع بازاری گفته می‌شود؟

به طور کلی، زمانی می‌توان گفت بازار گاوی شده که قیمت سهام یا ارز دیجیتال در یک شاخص حداقل 20 درصد از افت قبلی افزایش بیابد. بازارهای گاوی نیز به عنوان یک بازه زمانی مشخص می‌شوند که طی آن قیمت رمزارز در حال افزایش است. بازار گاوی معمولاً نشان‌دهنده اقتصاد قوی و اعتماد بالای سرمایه‌گذاران است. وقتی سرمایه‌گذاران اطمینان کافی داشته باشند، تقاضا برای خرید رمزارز افزایش می‌یابد و در نتیجه بازارها نیز به طور کلی روندی صعودی را در پیش می‌گیرند.

بازار خرسی به چه نوع بازاری گفته می‌شود؟

بازار خرسی برعکس بازار گاوی است و به طور کلی به بازه زمانی‌ای اطلاق می‌شود که (ارزش) رمزارز در حال سقوط است. به طور کلی، زمانی می‌توان اذعان کرد بازار خرسی است که قیمت شاخص 20 درصد یا بیشتر از بالاترین سطح قبلی کاهش یابد؛ بازار خرسی (نزولی) اغلب پس از بازار صعودی (گاوی) رخ می‌دهد.چرخه بازار

در طول بازار خرسی، سرمایه‌گذاران عموماً به آینده بازار بدبین هستند و به بازار کریپتو اطمینان ندارند و ممکن است به دنبال فروش سرمایه‌گذاری خود و نگهداری پول به صورت نقدی باشند. این عدم تقاضای سرمایه‌گذاران می‌تواند منجر به فروش بیش از اندازه در بازار و ایجاد روند نزولی بازارها شود.

هنگامی که قیمت‌های بازار به طور فزآینده‌ای بی‌ثبات می‌شود (همان‌طور که ما معتقدیم در سال 2018 این اتفاق به کرات افتاد)، ممکن است فکر کنید بازار گاوی به بازار خرسی تبدیل شده است. اما ما معتقدیم که این بی‌ثباتی احتمالاً اصلاح بازار باشد و نه تبدیل شدن بازار به بازار خرسی.

اصلاح بازار

در ادامه مبحث چرخه بازار هنگامی که به بازارهای صعودی و نزولی رسیدیم، با عبارت جدیدی به نام اصلاح بازار برخورد کردیم. معمولاً، اصلاح بازار زمانی رخ می‌دهد که قیمت ارزهای دیجیتال، قیمت‌های سهام و اوراق بهادار 10 درصد یا بیشتر از بالاترین قیمت قبلی کاهش می‌یابند. به یاد بیاورید، ما زمانی می‌گوییم بازار خرسی یا نزولی شده است که قیمت‌ها 20 درصد یا بیشتر افت کنند. این اتفاق در ماه‌های پس از بحران مالی سال 2008 و 2009 رخ داد؛ درست زمانی که برخی از سهام تقریباً 50 درصد ارزش خود را از دست دادند.

اصلاح بازار چیزی نیست که سرمایه‌گذاران باید از آن هراس داشته باشند. به دنبال بحران مالی جهانی، ما یکی از طولانی‌ترین بازارهای گاوی (صعودی) تمام تاریخ را در بازار سهام پشت سر گذاشتیم، از این‌رو سرمایه‌گذاران نباید از بازارهای خرسی نیز واهمه داشته باشند.

اصلاح بازار و بازارهای نزولی هر دو بخشی از چرخه بازار هستند، بنابراین این مفاهیم را در نظر داشته باشید و اگر بازارها افت شدیدی پیدا کردند و شما تمایل به فروش داشتید، بدانید که بازار گاوی خوبی در انتظار شما است.Market Cycle

نوسانات بازار

یکی دیگر از مباحثی که در چرخه بازار به آن برمی‌خوریم، نوسان بازار است. به طور کلی، نوسانات بازار میزان انحراف از قیمت متوسط را می‌سنجد. به عبارت ساده‌تر، نواسانات بازار همان تغییر قیمت اوراق بهادار در طول زمان است.

در مورد سرمایه‌گذاری‌هایی مانند سهام، اوراق قرضه، ETF و رمزارزها و غیره، نوسان عاملی است که برای سنجش ارزش دارایی در یک بازه زمانی معین در مقایسه با میانگین شاخص مورد استفاده قرار می‌گیرد. هرچه قیمت دارایی بیشتر تحرک داشته باشد، نوسان آن بیشتر در نظر گرفته می‌شود.

عموماً، قیمت یک رمزارز نسبت به اوراق قرضه، ETF و وجوه مدیریت‌شده (طرح‌های سرمایه‌گذاری جمعی) ناپایدارتر خواهد بود. این موضوع به این دلیل است که سهام توسط یک شرکت واحد منتشر می‌شود و عوامل زیادی در داخل و خارج از شرکت می‌توانند بر نحوه عملکرد آن شرکت تأثیر بگذارند.

نوسانات بازار لزوماً نگران‌کننده نیستند، اما باید از میزان نوساناتی (یعنی میزان ریسکی) که می‌توانید کنترل کنید آگاه باشید. یکی از بدترین کارهایی که می‌توانید در مورد سرمایه خود انجام دهید این است که هنگام نوسانات بازار رمزارز یا سهام خود را بفروشید یا در زمانی که مناسب فروش است، خرید کنید.

بدترین کار این است که با قیمت بالا بخرید و با کمترین قیمت بفروشید!

سخن پایانی

وقتی احساسات بازار مثبت باشد، قیمت‌ها رو به ‌بالا حرکت می‌کنند و بازار به‌اصطلاح گاوی (Bull market) می‌شود. وقتی هم احساسات منفی شوند و بازار رو به ‌پایین برود، بازار خرسی (Bear market) است.

همه بازارها وارد چرخه‌های انبساط و انقباض می‌شوند. وقتی بازاری وارد مرحله انقباض (بازار گاوی) می‌شود، جوّی از خوش‌بینی، باور و طمع به‌وجود می‌آید. این‌ها احساساتی هستند که منجر به خرید گسترده می‌شوند.

گاهی احساس طمع و باور بیش‌ازحد به بازار ارز دیجیتال باعث ایجاد حباب قیمتی می‌شود. در این حالت سرمایه‌گذاران منطق خود را ازدست داده و بدون توجه به ارزش واقعی رمزارزها آن‌ها را خریداری می‌کنند. در این شرایط قیمت به‌شدت رو به بالا می‌رود و به نقطه‌ی حداکثر ریسک مالی می‌رسد.

لازم به ذکر است که هیچ وقت نمی‌توان مشخص کرد که ما در حال حاضر در یک چرخه بازار قرار داریم. این تحلیل تنها بعد از رخ دادن چرخه قابل انجام است. چرخه‌های بازار به ندرت نقطه شروع و پایان مشخصی دارند. در واقع ما در زمان جاری، یک دیدگاه بسیار جانب‌دارانه نسبت به وضعیت بازار مالی داریم.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments