تحلیل فاندامنتال لایت کوین

زمان مطالعه: 17 دقیقه

مقدمه

در زیر سایۀ بیت ‌کوین، رقیبی کوچک و کم‌حاشیه به نام لایت‌ کوین در حال رشد کردن است. لایت ‌کوین ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد که آن را از سایر رمزارزها متمایز ساخته است. افزایش قیمت این رمزارز در سال‌های اخیر باعث شده که تحلیلگران توجه خود را به سمت این رقیب منحصربه‌فرد معطوف کنند. برای فهم چگونگی و علت تغییرات ارزهای دیجیتال باید در کنار تحلیل تکنیکال، از تحلیل فاندامنتال نیز بهره برد. در این مقاله به بررسی تحلیل فاندامنتال لایت ‌کوین و تغییرات قیمتی اخیر آن می‌پردازیم.

افزایش قیمت لایت ‌کوین: تحلیل فاندامنتال لایت‌ کوین

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

از آغاز ژانویه 2019، لایت ‌کوین (LTC) همراه با حجم معاملاتی پایدار، افزایش قیمت چشم‌گیری داشته است و بر حسب بیت‌ کوین دو برابر شده است.

با اینکه لایت ‌کوین بر حسب ارزش بازار (Market Cap) جزو 5 دارایی رمزی (Cryptoasset) برتر محسوب می‌شود، اما اخبار زیادی در موردش در صفحۀ اول به چشم نمی‌خورد؛ این مسأله (فقدان خبر در مورد لایت‌ کوین) می‌تواند توضیح دهد که چرا همه در تلاشند دلیل موفقیت لایت کوین در سال 2019 را بیابند.

در نمودارهای زیر، عملکرد لایت کوین بر حسب دلار آمریکا و بیت‌ کوین از اول ژانویه 2019 نمایش داده شده است:

تحلیل فاندامنتال لایت کوین

تحلیل فاندامنتال لایت کوین

برای شروع تحلیل فاندامنتال لایت کوین در این مقاله، می‌کوشیم که ابتدا 5 عامل تأثیرگذار بر افزایش قیمت لایت‌ کوین را تحلیل کنیم. سپس الگوی ارزیابی دارایی‌های رمزی کریس بورنیسک را به کار می‌بریم تا قیمت مناسب و قابل قبول لایت‌ کوین را در شرایط مختلف بررسی کنیم.

تحلیل فاندامنتال لایت کوین

چه چیزی باعث افزایش قیمت لایت ‌کوین شد؟

برخلاف سایر بلاکچین‌ها و دارایی‌های رمزی، لایت‌ کوین (LTC) یک مورد استفادۀ واحد و ساده‌فهم دارد: از آن وقت که چارلی لی لایت ‌کوین را در سال 2011 ایجاد کرد، تا به الآن این رمزارز در نظر داشته است که به عنوان یک پول الکترونیک بدون ‌اصطکاک (frictionless)، بدون‌مرز (borderless) و همتا به همتا (peer-to-peer) عمل کند. یعنی عواملی که باعث افزایش بنیادین قیمت LTC می‌شوند نسبتاً سرراست و روشن‌اند:

هر تغییری که باعث عملکرد بهتر LTC به عنوان پول الکترونیکِ بدون اصطکاک، بدون مرز و همتا به همتا شود، پتانسیل این را دارد که قیمت این رمزارز را از لحاظ تئوریک افزایش دهد.

دست‌کم در کوتاه‌مدت این گونه است؛ در بلندمدت بهتر است که قیمت یک وسیلۀ مبادله -مثلاً همین لایت‌کوین- نسبتاً ثابت باشد، اما LTC در مسیر خود برای تبدیل شدن به یک پول جهانیِ کاملاً توسعه‌یافته، همچنان در حال رشد است.

افزایش قیمت لایت کوین در ابتدای سال 2019 را می‌توان به مجموعه‌ای از عوامل پنج‌گانه نسبت داد، که تمام آنها به موضوع ارزش لایت‌ کوین به عنوان یک پول دیجیتال مربوط هستند:

  1. تاجران بسیاری در حال پذیرش LTC به عنوان یک وسیلۀ مبادله هستند.
  2. کاهش مداوم مبلغ کارمزد، LTC را به وسیله مبادلۀ کارآمدتری مبدل کرده است.
  3. انجام سریع‌ترِ تراکنش و کاهش زمان معامله LTC را به وسیله مبادلۀ کارآمدتری مبدل ساخته است.
  4. قابلیت انجام تراکنش خصوصی برای LTC پتانسیل کاربردی جدیدی تعریف کرده است.
  5. کاهش رشد انتظار در لایت‌ کوین‌های تازه ایجاد شده، باعث شده که بازار، لایت‌ کوین‌های موجود را بیشتر ارزیابی کند.

این عوامل به نگاه وسیع‌تری مرتبط‌اند که توضیح می‌دهد که چگونه لایت‌ کوین خود را از بیت ‌کوین و سایر پروژه‌های مبتنی بر رمزنگاری متمایز ساخته است: با اینکه لایت‌ کوین یک شبکه غیرمتمرکز است اما در مقام یک پروژه، متصدیان مشخصی دارد که در رأس آنها چارلی لی و بنیاد لایت ‌کوین قرار دارند.

به نظر می‌رسد برخورداری لایت کوین از تیم رهبری باعث می‌شود که با ارتقای جدید و توسعه راحت‌تر پیشروی کند.

اما در مقابل، رمزارزهای مبتنی بر مکانیزم اجماع (Consensus Mechanisms) هیچ ناخدایی بر سکان هدایت خود ندارند. توجه به این عوامل برای تحلیل فاندامنتال لایت کوین بسیار بااهمیت است.

عامل 1: افزایش مقبولیت و پذیرش

عامل تعیین‌کنندۀ اصلی برای اینکه چیزی وسیلۀ مبادله به شمار رود، در این نکته نهفته است که آیا مردم، بازرگانان و مؤسسات واقعاً آن را می‌پذیرند یا خیر. به یاد آورید که در اولین معاملۀ بیت‌ کوین با کالا، لازلو هانیِچ دو پیتزای دومینو را در ازای پرداخت 10 هزار بیت ‌کوین خریداری کرد‍. ارزش آن بیت ‌کوین‌ها در آن زمان 41 دلار بود؛ اما الآن حدود 40 میلیون دلار ارزش دارند. با اینکه معامله مذکور نسبت به قیمت فعلی بیت‌ کوین تراژیک به نظر می‌رسد، اما اتفاق مهمی بود؛ زیرا نشان داد که بیت‌ کوین می‌تواند به عنوان وسیله مبادله به کار برود.

به زبان ساده، هر چه تعداد افراد بیشتری یک رمزارز مانند لایت‌ کوین را در معامله بپذیرند، آن رمزارز باارزش‌تر می‌شود. به نظر می‌رسد مقبولیت لایت‌ کوین در حال افزایش است:

مشارکت لایت کوین با Spend که در 13 فوریه 2019 اعلام شد، باعث افزایش مکان‌هایی شد که LTC در آنها امکان استفاده دارد؛ حدود 40 میلیون مکان.

زمانی خریدن پیتزا با بیت‌ کوین تلاش دشواری محسوب می‌شد اما الآن می‌توانید با لایت‌ کوین یک خودروی سوبارو را از چندین جا بخرید.

با اینکه برخی از وب‌‌سایت‌ها مانند uselitecoin.info در تلاش‌اند که آمار بازرگانان و معامله‌گرانی که لایت ‌کوین را قبول دارند ثبت کنند، اما متأسفانه منبع دادۀ واحدی برای پیگیری نرخ مقبولیت LTC توسط بازرگانان سراسر جهان وجود ندارد. بنیاد لایت‌ کوین در پاسخ به درخواست چنین داده‌ای گفته است:

لایت‌ کوین توسط ده‌ها هزار نفر از بازرگانان سراسر جهان پذیرفته شده و همچنان در حال رشد است.

با اینکه تأیید نرخ پذیرش LTC بر اساس داده‌های کمّی دشوار است اما بازار دست‌کم به احساسِ افزایش ِمقبولیت ‌لایت ‌کوین در حال واکنش نشان دادن است.

عامل 2: کاهش مبلغ کارمزد

از جمله چیزهایی که در تحلیلی فاندامنتال لایت کوین باید به آن توجه داشت این نکته است که یکی از انگیزه‌های اصلی برای استفاده از پول دیجیتالِ همتا به همتا (Peer to Peer) نظیر بیت‌ کوین و لایت‌ کوین، تمایل به کاهش کارمزد تراکنش بود. نقل و انتقالات پول از طریق وسترن یونیون (Western Union) بیش از 10% و از طریق ویزا (Visa) هم چندین درصد برای تجار کارمزد دارد.

تحلیل فاندامنتال لایت کوین

نمودار بالا میانگین کارمزد تراکنش لایت کوین را از آوریل 2018 تا مارس 2019 نشان می‌دهد. میانگین کارمزد تراکنش لایت کوین طی یک سال 65% کاهش داشته و از 0.0385 دلار به 0.0136 رسیده است.

مادامی که کارمزد تراکنش لایت‌ کوین کاهش یابد، وسیله مبادلۀ باارزش‌تری تلقی می‌گردد که می‌تواند به صورت بالقوه به افزایش قیمت LTC منجر شود.

مدتی است که لایت‌ کوین به خاطر کارمزد پایین‌اش در کانون توجهات قرار گرفته است. این کارمزد حتی در بزرگ‌ترین معاملات نیز ثابت است. به عنوان مثال در نوامبر 2018 که یک معامله 62 میلیون دلاری بر اساس لایت ‌کوین انجام شد، تنها نیم دلار کارمزد داشت و این اتفاق به سرتیتر اخبار تبدیل گردید.

در فوریه 2019 شاهد بودیم که در بحبوحۀ انتظار برای انتشار کیف پول دسکتاپ Litecoin Core 0.17.1 سروکلۀ عامل مذکور پیدا شد: انتظار می‌رفت که با انتشار این نسخه، کارمزد تراکنش لایت‌ کوین تا 10 برابر کاهش یابد؛ در نتیجه ممکن است که اخبار مربوط به انتشار، در صعود قیمت سهیم بوده باشد.

عامل 3: تراکنش‌های سریع‌تر

علاوه بر کارمزد تراکنش، سرعت تراکنش نیز از مهم‌ترین مزایای پول دیجیتال محسوب می‌شود. توجه به این مسأله در تحلیل فاندامنتال لایت کوین بسیار مهم است. تست نهایی سرعت تراکنش در پایانه فروش (POS) صورت می‌گیرد: مصرف‌کنندگان انتظار دارند که بتوانند تنها در چند ثانیه کالای خود را خریداری کنند؛ چه پرداخت پول فیزیکی به صندوق‌دار باشد و چه پرداخت از طریق کارت اعتباری. یکی از نقطه‌ضعف‌های مشترک رمزارزها در چند سال گذشته، کند بودن مدت زمان تأیید خرید است.

حتی لایت ‌کوین نیز که یکی از بلاکچین‌های سریع به حساب می‌آید، برای اضافه کردن بلاک، حدود دو دقیقه و نیم زمان می‌برد؛ اگر لازم باشد که برای اضافه شدن تراکنش خرید به بلاکچین و تأیید پرداخت آن انتظار بکشید، در این صورت خرید شما بسیار کندتر از زمانی است که به صورت نقدی یا اعتباری خرید می‌کنید.

مدت زمان تأیید بلوک در بلاکچین در دامنه‌ای از 2.175 تا 3.09 دقیقه متغیر است:

تحلیل فاندامنتال لایت کوین

اخیراً لایت‌ کوین در تلاش است که به کمک شبکه لایتنینگ (Lightning Network) سرعت خود را افزایش دهد.

شبکۀ لایتنینگ یک راهکار لایه دوم (Layer-2 solution) است: پروتکل‌هایی که در بالای بلاکچین قرار می‌گیرند و بدون آنکه چیزی را در بلاکچین تغییر دهند با آن تعامل می‌کنند. شبکه لایتنینگ قصد دارد تراکنش‌های بلاکچین را سریع‌تر کند و آنها را در عرض چند ثانیه یا هزارم ثانیه تأیید نماید، در حالی که در این راه صرفاً از بلاکچین برای تسویه تراکنش‌ها استفاده می‌کند.

در واقع شبکۀ لایتنینگ از زمان انتشار نسخه بتای خود برای بیت ‌کوین و لایت‌ کوین وجود داشته است. اما اخیراً مورد توجه قرار گرفته و از آنجایی که نمونه‌ای برای‌ سایر موضوعات جدید شده است، به نظر می‌رسد که لایت ‌کوین آزمونگاهی برای شبکه لایتنینگ باشد؛ پیش از آنکه بیت ‌کوین کاملاً آن را قبضه کند. از آغاز سال 2019 بیش از 100 نود (Node) شبکه لایتنینگ فعال و بیش از 1100 کانال پرداختی شبکه لایتنینگ راه‌اندازی شده است. مهم‌تر از همه اینکه در تاریخ 9 فوریه 2019 بیش از 4500 بازرگان پرداخت شبکه لایتنینگ لایت ‌کوین را ‌پذیرفتند.این امر باعث شد که مقبولیت و پذیرش لایت ‌کوین بیشتر شود.

اینکه افزایش تعداد نودهای شبکه لایتنینگ لایت ‌کوین در افزایش قیمت اخیر لایت ‌کوین تأثیر مستقیم گذاشته باشد، مشخص نیست: رابطه علت و معلولی در این مورد می‌تواند به آسانی به گونه‌ای دیگر باشد؛ مثلاً افزایش در تراکنش‌های شبکه لایتنینگ لایت ‌کوین به عنوان نتیجۀ افزایش قیمت تلقی شود. به هر حال، با فرض ثبات سایر شرایط، افزایش سرعت تراکنش یک وسیلۀ مبادله مانند لایت‌ کوین، سودمندی و مزیت آن را افزایش می‌دهد.

عامل 4: تراکنش‌های خصوصی

در ماه اکتبر 2018، چارلی لی، خالق بیت‌ کوین در مصاحبه‌ای اظهار کرد بر این باور است که تراکنش‌های بیت ‌کوین و لایت ‌کوین به حریم ‌خصوصی (Privacy) و تعویض‌پذیری (Fungibility) بیشتری نیاز دارند:

من طرفدار جدی افزایش قابلیت تعویض‌پذیری به لایت ‌کوین و همچنین بیت‌ کوین هستم. من فکر می‌کنم که این یکی از ویژگی‌های پول قابل اعتماد است که فقدانش در لایت‌ کوین و بیت‌ کوین احساس می‌شود. […] [افزودن] تعویض‌پذیری -چیزی شبیه تراکنش‌های محرمانه یا چیزهای دیگر- بی‌شک چیز خوبی خواهد بود. البته ممکن است از جانب جامعه نیز مخالفت‌هایی در این راستا صورت بگیرد. این مسأله جنجالی خواهد شد؛ زیرا اگر صرافی تراکنش‌های محرمانه را اضافه کند، ممکن است که یک کوین را از لیست خارج کند. شاهد بودیم که کشور کره صرافی‌های خود را مجبور کرد که کوین‌های محرمانه را از لیست خارج کنند. زیرا دولت کوین‌های محرمانه را نمی‌پسندید. بنابراین لایت‌ کوین می‌تواند به صورت بالقوه بستری برای آزمون‌ چیزهای شبیه به آن باشد.

شاید چندان شگفت‌آور نبود که در 7 فوریه 2019 اعلام شد که بنیاد لایت‌ کوین در حال بررسی استفاده از پروتکل Mimblewimble است تا تراکنش‌های محرمانه را به شبکه لایت ‌کوین اضافه کند. اما به هر جهت، بازار شگفت‌زده شد و مشخصاً به نظر رسید که دارد به اخبار واکنش نشان می‌دهد: در حالی که کل بازار ِرمزارز بین هفتم و هشتم فوریه 2019 شدیداً در حال نوسان بود، LTC (که در گراف زیر به رنگ سبز نمایش داده شده است) بسیار بیش از سایر رمزارزهای بازار جهش کرد.

همان‌طور که لی در مصاحبه بالا اشاره کرده، دقیقاً مشخص نیست که حریم خصوصی برای ارزهای دیجیتال یک امکان کاملاً مثبت به شمار رود: برای مثال ممکن است که موانع جدیدی برای پذیرش و حمایت از آن در یک اکوسیستم در حال رشد ایجاد شود.

تا جایی که مردم به تراکنش‌های خصوصی راغب باشند، افزودن حریم خصوصی به عنوان یک ویژگی اختیاری برای تراکنش‌های لایت‌ کوین باعث افزایش فواید و سودمندی آن می‌شود.

در مورد اینکه حریم خصوصی برای لایت کوین در بلندمدت چیز خوبی محسوب شود یا نه ، انتشار اخبار مربوط به پروتکل Mimblewimble به صراحت نشان می‌دهد که موضوع حریم خصوصی برای بازار اهمیت دارد. بنابراین در تحلیل فاندامنتال لایت کوین باید این نکته را هم مد نظر قرار داد.

عامل 5: کاهش نرخ عرضۀ لایت‌ کوین‌های جدید

نمی‌توان قانون بنیادین عرضه و تقاضا را فراموش کرد: زمانی که عرضۀ یک دارایی کاهش یابد، طبق نظریه، با فرض ثبات سایر شرایط، قیمت آن دارایی افزایش خواهد یافت.

یکی از راه‌هایی که نرخ عرضۀ ارزهای دیجیتال مانند بیت‌ کوین‌ و لایت‌ کوین مرتباً کاهش می‌یابد، فرایندی است که رویداد نصف شدن (Halving Event) نامیده می‌شود: در هر 840 هزار بلاک، تعداد لایت ‌کوین‌های جدیدی که توسط هر بلاک جدید به چرخه وارد می‌شود، نصف می‌شود تا زمانی که تمام لایت‌کوین‌های موجود آزاد شوند. رویداد نصف شدن با این کار نرخ عرضۀ جدید LTC را کاهش می‌دهد. بدین صورت بازار به دلیل کاهش عرضه LTC با افزایش قیمت همراه شد:

نمودار زیر نشان می‌دهد که چگونه روند رو به پایین بازار در اولین رویداد نصف شدن در آگوست 2015 و همچنین در دومین رویداد نصف شدن در آگوست 2019 شکسته شد.

با اینکه این رویداد به ندرت رخ می‌دهد و در مباحث روزانه مربوط به بازار چندان جلب نظر نمی‌کند، اما به خاطر تأثیر مهمی که بر عرضۀ کوین می‌گذارد، باید به آن توجه کرد. می‌توانید زمان و آمار رخ دادن این رویداد را در سایت LitecoinBlockHalf.com دنبال کنید.

لایت‌کوین: رویکردی برای ارزیابی

صعود چشمگیر قیمت LTC به صورت طبیعی سؤالاتی را مطرح می‌کند: آیا قیمت فعلی LTC با ارزش اصلی آن برابر است؟

پاسخ به چنین پرسشی آسان نیست اما در تحلیل فاندامنتال لایت کوین بسیار حائز اهمیت است. زیرا دارایی‌های رمزی طبقۀ جدیدی از دارایی‌ را تشکیل داده‌اند که هنوز چارچوب ارزشگذاری استانداردی برای آنها وجود ندارد. در ارزیابی اتریوم می‌توان از روش تنزیل جریان‌های نقدی استفاده کرد؛ زیرا اتریوم همانند یک ابَر کامپیوتر عمل می‌کند و می‌‌توانیم ورودی‌ها و خروجی‌های این کامپیوتر را به منزله یک پروکسی برای وجوه نقد تحلیل کنیم. اما لایت‌ کوین نقد است و به‌کارگیری چارچوب تحلیلی بر اساس وجوه نقد برای آن از لحاظ دسته‌بندی اشتباه است.

یک روش ارزیابیِ ممکن که از کریس بورنیسک وام گرفته شده، رابطه مبادله (نظریه مقداری پول) است که برای فهم جریان پول مورد نیاز یک اقتصاد به کار می‌رود.

MV = PQ

در این معادله، M برابر است با حجم و اندازه دارایی پایه (ارزش بازار ارزهای دیجیتال)، V برابر است با سرعت گردش دارایی (نرخ دست به دست شدن دارایی در گردش)، P برابر است با قیمت منابعی که توسط شبکه رمزارز تهیه می‌شود و Q نیز برابر است با مقدار دارایی تهیه شده توسط شبکه رمزارز. برای تعیین ارزش یک دارای مانند LTC نخست باید P و Q را محاسبه کرده و سپس در مورد سرعت گردش یعنی V فرضیه بسازیم (در این رابطه، مقدار V معمولاً ثابت فرض می‌شود) و در نهایت با استفاده از این سه متغیر، M یا همان ارزش بازار را محاسبه کنیم و از طریق آن به قیمت هر کوین برسیم.

بیایید مقادیر لایت ‌کوین را با استفاده از تایم‌فریم سال 2018 در معادله قرار دهیم (توجه: تمامی داده‌ها از منبع BitInfoCharts در تاریخ 14 ام مارس 2019 اخذ شده است.)

PQ = میانگین ارزش تراکنش‌های لایت ‌کوین در سال 2018 در مقدار دارایی تهیه شده توسط لایت‌ کوین = 8941 دلار آمریکا (میانگین ارزش تراکنش)  25206 (میانگین تعداد تراکنش روزانه)  365 (تعداد روزهای سال) = 82258898790 دلار آمریکا

محاسبۀ مقدار دقیق سرعت گردش LTC دشوار است؛ زیرا فهمیدن اینکه چه تعداد کوین در گردش است، پیچیده است. اما با این حال می‌توانیم به صورت قراردادی بر اساس فروضی که برای دامنه سرعت گردش LTC قائل می‌شویم، مقادیر متفاوتی را برای V محاسبه کنیم.

بر اساس استدلال جیمز کیلرو، سرعت گردش M1 (حجم پول) -دارایی‌هایی که بالاترین درجه نقدشوندگی را دارند و به سهولت نقد می‌شوند- معمولاً بین 4 تا 15 است. با این فرض که لایت ‌کوین همانند M1 باشد، می‌توانیم دامنۀ مقادیر آن را با جاگذاری سه مقدار متفاوت V در این دامنه بررسی کنیم: 4، 10 و 15.

اگر V=15 آنگاه:

M = ($82,258,898,790 USD / 15) = $5,483,926,586 market cap.

قیمت یک واحد لایت کوین برابر است با:

1 LTC = $5,483,926,586 market cap / 60,900,996.

LTC = $90.05 USD/LTC.

اگر V=10 آنگاه:

M = $82,258,898,790 USD / 10 = $8,225,889,879 market cap.

قیمت یک واحد لایت کوین برابر است با:

1 LTC = 8,225,889,879 market cap / 60,900,996.

LTC = $135.07 USD/LTC.

اگر V=4 آنگاه:

M = $82,258,898,790 USD / 4 = $20,564,724,700 market cap.

قیمت یک واحد لایت کوین برابر است با:

1 LTC = $20,564,724,700 market cap / 60,900,996.

LTC = $337.67 USD/LTC.

این مدل برای قیمت کنونی لایت‌ کوین (60 دلار) چه دلالت‌هایی دارد؟

در وهله نخست اشاره دارد که LTC سرعت گردش بالایی دارد -سرعت گردشی فراتر از دامنه طبیعی مفروض برای M1 که در بالا اشاره شد. برای اینکه در این مدلِ ارزیابی به قیمت 60 دلار، یعنی قیمت فعلی بازار LTC برسیم، سرعت گردش LTC باید معادل 22.512 باشد. البته الزاماً به این معنا نیست که لایت ‌کوین بیش از پیش به عنوان پول نقد برای خرید کالا و خدمات به کار رفته است، بلکه دست‌کم بخشی از آن به حجم LTC اشاره دارد که مرتباً در صرافی‌ها معامله می‌شود. (باید توجه کرد که سرعت گردش لایت ‌کوین بسیار بیشتر از دلار آمریکا است. این امر، موقعیت خوبی برای تحقیق و بررسی در مورد سرعت گردش مناسب ارزهای دیجیتال ایجاد کرده است و این پرسش را مطرح می‌کند که آیا معیارهای ارز فیات می‌تواند نماینده مناسبی برای ارزهای دیجیتال باشد؟)

دوم اینکه این مدل تلویحاً اشاره دارد که بازار باید نیم‌نگاهی هم به تعداد تراکنش‌های لایت‌ کوین داشته باشد. مدل بیان می‌کند که اگر تعداد تراکنش‌ها افزایش یابد، آنگاه قیمت LTC نیز افزایش خواهد یافت؛ مگر اینکه سرعت گردش هم افزایش یابد و از آنجا که سرعت گردش بسیار زیاد است، معلوم نیست که همچنان به افزایش خود ادامه دهد. از طرف دیگر، کاهش حجم معاملات می‌تواند از لحاظ نظری از اصلاح قیمت خبر دهد. توجه به این مسائل، برای تحلیل فاندامنتال لایت کوین خیلی مهم و اساسی است.

جا دارد که در این مدل، دو نکته دیگر هم تأکید شود:

  1. همان‌طور که در ابتدا اشاره شد، به دلیل نوظهور بودن دارایی‌های رمزی ، مسأله ارزشیابی آنها حل نشده باقی مانده است. با اینکه روش ما در تحلیل فاندامنتال لایت کوین، روشی منطقی بود اما همچنان تا رسیدن به یک ابزار تحلیلی عالی راه زیادی باقی مانده است: چارچوب‌‌های بالقوه و موجه بسیاری وجود دارد که با تجهیز شدن به آنها می‌توان ارزیابی کرد.
  2. این مدل ارزیابی، مسأله ریسک را در تحلیل فاندامنتال لایت کوین در نظر نمی‌گیرد. ممکن است وجود ریسک باعث کاهش قیمت یک دارایی شود. برای مثال اگر قیمت LTC در تئوری 90 دلار ولی قیمت جاری معاملاتی آن 60 دلار باشد، نرخ کاهش آن طی سه سال 14.47% می‌شود. ارزشیابی LTC تنها پرسش از قیمت مناسب آن نیست بلکه باید به عوامل دیگری هم مانند ریسک و نرخ تخفیف پرداخته شود.

آینده لایت‌ کوین

هنگامی که لایت کوین با شبیه‌سازی از بیت‌ کوین آغاز به کار کرد، از همان روزهای ابتدایی برای ایفای نقش خود جهت ارائۀ پول دیجیتال بدون اصطحکاک، به عنوان یک رمزارز بسیار موفق عمل کرد. هرچه لایت کوین در مأموریت خود موفق عمل کند، فواید بیشتری خواهد داشت. داشتن تیم راهبری مشخص، پروژه را به جلو هدایت می‌کند. به نظر می‌رسد که لایت‌ کوین جهت اعمال تغییرات لازم برای ارتقای بیشتر خود آماده است.

علی‌رغم پیشرفت سریع در عرصۀ رمزارزها، همچنان در مراحل ابتدایی آن به سر می‌بریم. اگر می‌خواهید از رشد واقعی این بخش مطلع شوید، بیشتر به آمار معنادار مانند مقبولیت، کارایی تراکنش و تعدیل عرضۀ کوین بپردازید.

سخن پایانی

این مقاله، تحلیل فاندامنتال لایت‌ کوین بود که در آن عوامل بنیادین تأثیرگذار بر تغییرات قیمت اخیر لایت‌ کوین در 5 عامل عمده بررسی شد:

  • افزایش پذیرش لایت ‌کوین توسط تجار و معامله‌گران
  • کاهش کارمزد تراکنش
  • کاهش زمان انجام تراکنش
  • تراکنش‌های خصوصی
  • کاهش عرضۀ لایت‌ کوین‌های جدید

سپس با استفاده از رابطۀ مبادله سعی کردیم با معرفی متغیرها و جایگزینی آنها مقدار قیمت لایت ‌کوین را بر اساس تایم‌فریم برآورد کنیم. در انتها اشاره شد که لایت کوین به دلیل برخورداری از تیم راهبری مشخص برای ارتقای خود، آمادگی بالایی برای رشد دارد. این امر می‌تواند دورنمای روشنی برای آینده لایت ‌کوین باشد.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments