راهکارهایی برای کاهش صدای دستگاه ماینر بیت کوین!

زمان مطالعه: 6 دقیقه

مقدمه

یکی از چالش‌های صنعت استخراج رمزارز‌ها که یک استخراج‌کننده با آن روبروست، صدای دستگاه بیت کوین یا همان ماینر ایزیک (ایسیک) است. شاید بعد از مدتی این سروصدا‌ها برای شما عادی شود، اما برای دیگران ممکن است آزار‌دهنده باشد، بنابر‌این پیدا کردن راه‌کار‌های کاهش این صدا مساله‌ای مهم برای استخراج‌گران است.

چرا دستگاه ماینر صدای زیادی دارد؟

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

همیشه گفته‌اند که برای پیدا کردن راه‌ حل هر معضلی باید عوامل پدید آمدن آن را دانست و بعد اقدام کرد. حال ببینیم علت صدای زیاد ماینر‌ها چیست؟ پاسخ این سوال را تنها در یک کلمه می‌توان خلاصه کرد و آنهم “فن ماینر‌هاست”.

هر ماینر معمولا 2 فن دارد. یکی برای مکش هوا به داخل دستگاه و دیگری برای خروج هوای گرم. سالم بودن سیستم تهویه دستگاه ایزیک بشدت مهم است، چراکه گرمای زیاد باعث آسیب به دستگاه می‌شود. سرعت این فن‌ها گاهی به بیش از 4500 دور در دقیقه نیز می‌رسند و همین امر سبب ایجاد سروصدای زیاد این دستگاه‌ها می‌شود. سروصدایی که به بیش از 75db نیز می‌رسد. این صدای ایجاد شده فقط برای یک دستگاه است.

معرفی چند روش برای پایین آوردن صدای دستگاه ماینر

باکس ماینینگ

همانطور که از نام آن پیداست، باکس ماینینگ یک جعبه از پیش ساخته شده است که دارای ویژگی‌های خاصی است. اول اینکه درون به شکلی حرفه‌ای عایق‌بندی شده است و دوم خروجی‌ فن‌ها درست در محل تعبیه شده قرار می‌گیرند. برای استفاده از باکس ماینینگ حتما به نکات زیر توجه کنید:

اولا سعی کنید از یک لوله گالوانیزه برای خروج گرمای ماینر از باکس استفاده کنید. این لوله باید کمی از دهانه خروجی بزرگتر باشد تا عمل انتقال گرما به راحتی صورت پذیرد. برای کمتر شدن صدا می‌توانید درون لوله‌ها را نیز عایق‌بندی کنید. فراموش نکنید که حتما از فوم‌های نسوز در این مورد استفاده کنید.

دوما اگر خواستید خودتان یک باکس ماینینگ بسازید، حتما احتیاط را رعایت کنید و تمام جوانب آن را بسنجید. کوچکترین اشتباه شما در این زمینه می‌تواند به آسیب‌های جبران ناپذیری منجر شود.

کم کردن دمای محیط

با پایین آوردن دمای محیط از طرق مختلف می‌توانید به کاهش صدای ماینر کمک کنید. در اکثر دستگاه‌های جدید سیستمی تعبیه شده است که هر چه دمای محیط افت پیدا می‌کند، دستگاه به صورت اتوماتیک از سرعت فن‌ها می‌کاهد. این کاهش سرعت فن به کاهش صدای ایجاد شده کمک می‌کند. برای کم کردن دمای محیط می‌توانید از کارشناسان تهویه محیطی کمک بگیرید. ذکر این نکته مهم در اینجا لازم و ضروری است که برای کم شدن صدای ماینر، به هیچ عنوان آن را در فضای باز قرار ندهید. قرار دادن دستگاه استخراج در فضای باز به خاطر خنکی هوا، اصلا ایده‌ی خوبی برای کم شدن صدای آن نیست، چرا که تنها نتیجه آن ورود گرد و غبار به دستگاه و آسیب به آن است.

اتاقک مجزا

اگر تعداد ماینر‌های شما بیشتر از 3 دستگاه می‌باشد، بهتر است که به فکر یک چاره بهتر و موثر‌تر برای کاهش صدای محیط استخراج باشید. یک اتاقک پیش ساخته و البته سفارشی‌سازی شده می‌تواند گزینه خوبی برای شما باشد. این اتاقک باید 2 ویژگی مهم داشته باشد. ویژگی اول برخورداری از سیستم تهویه مناسب است و ویژگی دوم استفاده از عایق‌های صوتی مناسب و صدالبته مقرون به صرفه در آنهاست. با بهره‌گیری از همین دو ترفند تا حد زیادی صدای دستگاه بیت کوین در این اتاقک‌ها حبس خواهد شد و کمتر شما و دیگران را آزار خواهد داد.

استفاده از فوم عایق آکوستیک (ضد صدا)

این فوم‌ها که در ابعاد دلخواه در دسترس هستند، در 2 نوع عادی و نسوز در بازار وجود دارند. برای عایق بندی محیط و یا باکس ماینینگ بهتر است از این نوع فوم استفاده کنید.

هرچند استفاده از عایق نسوز ظاهرا بی خطر است اما در نحوه انتقال گرما به بیرون از محیط باید دقت لازم را به خرج دهید تا از بروز آتش ‌سوزی احتمالی جلوگیری کنید.

برای کاهش صدای دستگاه بیت کوین هرگز این کار‌ها را نکنید.

علاوه بر راه‌هایی که ذکر کردیم شیوه‌های دیگری نیز برای این کار مورد استفاده قرار می‌گیرند که بیان آنها صرفا جهت اطلاع شما کاربران از این راه‌هاست. از این روش‌ها استفاده نکنید.

استفاده از جعبههای غیر استاندارد: هر جعبه‌ای که در آن سیستم تهویه مناسب تعبیه نشده باشد، برای این کار مناسب نیست. برخی از افراد از محفظه‌های خنک‌کننده آب یا همان کلمن با ابعاد بزرگ استفاده می‌کنند. اگرچه این شیوه هم ظاهرا راه‌کار موثری در خنک نگه داشتن دستگاه و در نتیجه کاهش صدای دستگاه بیت کوین به نظر می‌رسد اما با توجه به خطرات بالای این شیوه بهتر است از این شیوه استفاده نکنید.

استفاده از روغن مینرال: برخی از افراد برای خنک نگه داشتن دستگاه، آن را در روغن مینرال نگهداری می‌کنند. تصور کنید با آکواریومی روبرو شوید که به جای ماهی در آن دستگاه استخراج بیت کوین خودنمایی می‌کند.

صدای دستگاه بیت کوین

استفاده از روغن مینرال بیشتر به منظور خنک کردن خود دستگاه استفاده می‌شود و تاثیر چندان زیادی در صدای آن ندارد.

صدای دستگاه بیت کوینصدای دستگاه بیت کوین

ضمن اینکه به اعتقاد برخی کارشناسان همانطور که یک ماهی خارج از آب نمی‌تواند به زندگی خود ادامه دهد، دستگاه‌های استخراجی که حتی یک روز در این روغن فعالیت کنند، دیگر نمی‌توان در خارج از روغن از آنها استفاده کرد. به همه این‌ها این نکته را هم اضافه کنید که در صورت آسیب دیدن دستگاه‌ها به خاطر استفاده از روغن مینرال، دستگاه شما از شرایط گارانتی خارج می‌شود.

صدای دستگاه بیت کوین

البته این روش برای کاهش حرارت دستگاه‌های ماینر بسیار کارآمد است ولی ممکن است با توجه به معایبی که در بالا ذکر شد، روش مناسبی برای استفاده نباشد.

حذف فنهای دستگاه: شاید به ذهن شما هم برسد که اگر علت سروصدای دستگاه ما فن دستگاه است، پس بهتر است که فن‌ها را حذف ‌کنیم و به یکباره از شر صدای دستگاه بیت کوین خود خلاص شویم. اما واقعیت اینست که این کار نه تنها به شما هیچ کمکی نمی‌کند، بلکه به ضرر شما تمام خواهد شد. چراکه با دستکاری نرم‌افزاری و یا سخت افزاری فن‌ها ممکن است عملکرد دستگاه شما با اختلال مواجه شود و در نهایت به از کار افتادن آن منجر شود.

سخن پایانی

بر اساس آنچه گفته شد، تحمل صدای دستگاه‌های ایزیک برای استخراج ‌کنندگان آن امری ناگزیر است و به هیچ عنوان قابل انکار نیست. اما با استفاده از شیوه‌های ذکر شده در این مقاله، می‌توان تا حد زیادی از انتشار این آلودگی صوتی جلوگیری کرد و با خیالی آسوده‌تر به کار خود ادامه داد. شما هم اگر راهکاری در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین رأی
Inline Feedbacks
View all comments

اقا ،اقا ،ما با یکدستگاه موبایل ۶۶۰۰ نوکیا توانستیم بیت کوین تولید کنیم انقدر تولی کرویم که رم دستگاه جا ندارد به جان خودم چون گالری گوشی پرشده از بیت کویین عکسهاشم با کیفیته الان ۱۰۰۰تایی تو گالری داریم کوجا میخرن ما میفوروشیم