ارز دیجیتال با پشتوانه طلا: ارزهای طلایی یا طلاهای ارزی؟

زمان مطالعه: 5 دقیقه

مقدمه

یکی از سوالاتی که در ابتدای آشنایی هر فردی با رمزارز‌‌ها و ارز‌‌های دیجیتال به‌وجود می‌‌آید این است که اصلا پشتوانه ارز‌‌ دیجیتال چیست؟ این سوال به این دلیل است که هنوز هم بسیاری از افراد گمان می‌‌کنند که دلار آمریکا از پشتوانه طلا برخوردار است، غافل از اینکه تقریبا هیچ ارز فیاتی در جهان پشتوانه طلا ندارد و در اصل این قدرت کشورهاست که به ارز آن‌ها بها و ارزش می‌‌بخشد.

اما شاید برای شما جالب باشد که بدانید برخی از ارز‌‌های دیجیتال پشتوانه طلا را دارند و به تعبیری پشتشان به طلا گرم است. قبل از اینکه به معرفی این ارز‌‌های طلایی بپردازیم، بهتر است تا با یک مثال ساده این موضوع را برای شما بازگو کنیم.

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

فرض کنید به یک طلا فروشی مراجعه و مقداری طلا خریداری می‌‌کنید. اما از آنجا که در آن لحظه امکان مراجعه به منزل و یا صندوق امانات بانک خود را ندارید از فروشنده فاکتور خود را دریافت می‌‌کنید و طلا را نزد وی به امانت می‌‌گذارید تا سر فرصت آن را به منزل یا هر جایی دیگر منتقل کنید. در این مثال فاکتور فروش در دستان شما تقریبا همان توکنی است که در فضای ارز‌‌های دیجیتال با آن ثابت می‌‌کنید که چه مقدار طلا خریداری کرده‌‌اید. حال با نگاه به این مثال می‌‌توانیم به بررسی ارز‌‌های دیجیتالی بپزدازیم که از پشتوانه طلا برخوردارند.

ارز دیجیتال با پشتوانه طلا

همانطور که گفته شد، در دنیای رمزارز‌‌ها طلا پشتوانه ارزهای دیجیتال مختلفی است. نکته جالب توجه در این زمینه این است که در میان این اسامی اثری از پادشاه رمزارز‌‌ها یعنی بیت کوین نیست. اتریوم نیز در این صحنه حضور ندارد ولی ردپای آن را به وضوح می‌‌توان مشاهده کرد. چرا که برخی از این ارز‌‌ها استیبل کوین‌‌هایی هستند که بر پایه توکن ERC-20 که توکن اتریوم است، طراحی و راه اندازی شده‌‌اند. پر واضح است که تفاوت اصلی این استیبل کوین‌‌ها با استیبل کوین‌‌‌‌های عادی در پشتوانه آن‌هاست. پشتوانه استیبل کوین‌‌هایی که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌‌شویم، طلا است.

پکس گلد (PAX Gold)

پکس گولد یک توکن تولید شده توسط شرکت پکسوس (Paxus) است که دفتر آن در آمریکا قرار دارد. این شرکت یکی از شرکت‌‌های وابسته به تراست است و بر اساس قوانین آمریکا موظف است تا با استفاده از صندوق ذخیره ارزی خود این توکن‌‌ها را پشتیبانی کند. پشتوانه ارز دیجیتال یا هر توکن پکس گلد یک اونس طلای تروا (کمی بیش از 31.5 گرم) است که پکسوس آنها را در خزانه شرکت برینکز (Brinks) نگهداری می‌‌کند. بر همین اساس صاحبان توکن‌‌ها مالک اصلی این شمش‌‌های طلایی هستند و پکسوس تنها موجودی فیزیکی طلا‌‌ها را نگهداری می‌‌کند. به عبارت ساده‌‌تر خریداران به جای نگهداری طلای فیزیکی، توکنی معادل آن را دریافت می‌‌کنند.

از آنجایی که توکن‌‌های پکس گلد بر پایهERC-20  منتشر شده‌‌اند، می‌‌توان آن‌ها را در کیف‌ پول‌‌هایی که از اتریوم پشتیبانی می‌‌کنند نگهداری کرد. این توکن‌‌ها را در سراسر جهان می‌‌توان با طلا معاوضه کرد. قیمت پکس گلد به ازای هر واحد در لحظه نگارش مقاله نزدیک به 1930 دلار است.

پشتوانه ارز دیجیتال

تتر گلد (Tether Gold)

تتر گلد نمونه طلایی همان تتر مشهور و محبوب است. پشتوانه ارز دیجیتال تتر گلد نیز یک اونس طلای تروا است و مالکان آن می‌‌توانند شماره سریال شمشی که متعلق به آنها می‌‌باشد را از طریق سایت شرکت تتر مشاهده کنند. طلاهایی که به عنوان پشتوانه تتر گلد هستند، در خزانه‌‌ای در سوئیس نگهداری می‌شوند. مالکان این توکن‌‌ها می‌‌توانند در صورت تمایل طلای خود را بصورت فیزیکی تحویل بگیرند و یا آن را به وجه نقد تبدیل کنند. تتر گلد که با نام اختصاری XAUT شناخته می‌شود، علاوه بر اتریوم از شبکه بلاکچین ترون نیز پشتیبانی می‌‌کند و به همین دلیل هم در کیف‌ پول‌‌های ترون و هم در کیف‌ پول‌‌‌‌های اتریوم قابل نگهداری است. قیمت تتر گلد به ازای هر واحد در لحظه نگارش مقاله 1908 دلار است.

دیجیکس گلد توکن (Digix Gold Token)

دیجیکس گلد را می‌‌توان طلای دیجیتالی نامید. شرکت دیجیکس گلوبال که یک شرکت سنگاپوری است، طلاهایی که پشتوانه ارز دیجیتال دیجیکس گلد است را در خزانه‌‌هایی واقع در سنگاپور و همچنین کانادا نگهداری می‌‌کند. کاربران و صاحبان این توکن‌‌ها می‌‌توانند طلای خود را معاوضه کنند و در صورت نیاز به آن دسترسی داشته باشند. خزانه‌‌های طرف قرارداد با دیجیکس گلد به طور کامل توسط اتحادیه شمش طلا Bullion Association بیمه شده‌‌اند. همچنین این اتحادیه اعتبار این خزانه‌‌ها را تصدیق می‌‌کند. نکته قابل تامل در خصوص دیجیکس گلد دریافت کارمزد 1 درصدی در زمان تحویل طلای فیزیکی به جای توکن‌‌های خود است. قیمت دیجیکس گلد توکن (DGX) به ازای 1 واحد در لحظه نگارش مقاله 58.56 دلار معامله می‌شود.

ارز های دیجیتال با پشتوانه طلا در ایران

ارز دیجیتال ایرانی پیمان با پشتوانه طلا

هر چند هنوز حرکت عملی و قابل توجهی برای راه‌‌اندازی ارز دیجیتال ملی در سطح کشور رخ نداده است اما ارز دیجیتال پیمان با پشتوانه طلا رونمایی شده است. این ارز دیجیتال قرار است با همکاری 4 بانک پاسارگاد، پارسیان، ملی و ملت و همچنین با مشارکت شرکت ققنوس، اولین ارز دیجیتال ایرانی با پشتوانه طلا باشد. ولی الله فاطمی مدیر شرکت ققنوس در این زمینه گفت: با راه اندازی این ارز دیجیتالی زمینه برای دور زدن تحریم‌‌ها آماده می‌‌شود و قدم بزرگی در این راه می‌‌توان برداشت.

البته طلا پشتوانه ارز‌‌های دیجیتال دیگری نیز مانند AurumCoin، DigixDAO، Hello Gold و Puregold هم هست. این ارزها اعتبار کمتری نسبت به موارد ذکر شده در بالا دارند و نمی‌‌توان با قطعیت در مورد آنها صحبت کرد.

سخن پایانی

قیمت تتر گلد، پکس گلد و دیگر ارز‌‌های دیجیتال که پشتوانه طلا دارند وابستگی بسیار زیادی به قیمت طلا دارد. قیمت این ارز‌‌ها با نوسانات قیمت طلا دچار نوسان شده و این امر ریسک سرمایه گذاری در این زمینه را به شدت افزایش می‌‌دهد. بنابراین هر قدر که در زمان سرمایه‌‌ گذاری در سایر رمزارز‌‌ها وسواس به خرج می‌‌دهید و با مطالعه پیش می‌‌روید، در زمان خرید این نوع ارز‌‌ها نیز احتیاط لازم را داشته باشید.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments