در ارز دیجیتال سرمایه گذاری کنم یا بورس ؟

سرمایه‌گذاری در کدام بهتر است؟ بورس یا ارز دیجیتال؟

زمان مطالعه: 10 دقیقه

مقدمه

این روز‌ها 2 بازار اصلی سرمایه‌گذاری روز‌های داغی را پشت سر می‌گذارند. هم بازار خرید و فروش سهام در بورس و هم خرید و فروش ارز‌های دیجیتالی مانند بیت کوین روزهای پر نوسانی را تجربه می‌کنند. حال در این مقاله بررسی می‌کنیم که سرمایه‌گذاری در کدام بهتر است؟ بورس یا ارز دیجیتال؟ همچنین به بیان مزایا و معایب سرمایه گذاری در هر یک از این موارد خواهیم پرداخت.

شباهت های بازار بورس و ارز دیجیتال

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

شاید در نگاه اول این 2 مقوله ارتباط و شباهتی با یکدیگر نداشته باشند، اما با کمی دقت در ساز و کار آنها می‌توان به شباهت‌های آنها پی برد. اولین شباهتی که بین این 2 بازار می‌توان یافت، امکان خرید و فروش آنها با قیمت توافقی است. به عبارت دیگر آنچه باعث تغییر قیمت می‌شود بستگی زیادی به میزان تقاضا دارد.

شباهت دومی که بین این 2 بازار می‌توانیم پیدا کنیم سنجش ارزش آنها بر مبنای ارز‌های فیات مانند دلار و یورو یا ریال است. تا زمانی که بتوان از طریق ارزهای فیات اقدام به خرید ارز‌های دیجیتالی کرد این شباهت پابرجاست، اما زمانی که امکان خرید ارز دیجیتال با ارز فیات وجود نداشته باشد، این شباهت از بین خواهد رفت.

شباهت‌های بین بازار بورس و ارز‌های دیجیتال به همینجا ختم نمی‌شود. شباهت دیگر بین ارز‌های دیجیتال و بورس را می‌توان ارزش‌گذاری آنها بر اساس ایده اولیه و میزان کاربرد آنها در صنایع مختلف دانست.

اکنون که با شباهت‌های بورس و بازار ارز‌های دیجیتال آشنا شدیم بهتر است نگاهی نیز به تفاوت‌های آنها داشته باشیم.

آیا ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری مناسبی هستند؟

بازار ارزهای دیجیتال نسبتاً نوظهور است؛ با این حال بسیاری را میلیونر و حتی میلیاردر ساخته است. اما فراموش نکنید که در این صنعت در کنار چنین توفیقاتی نمونه‌های فراوانی از ناکامی و شکست نیز وجود دارد. سرمایه‌گذاران بسیاری با خرید ارزهای دیجیتال اسکم مبالغ قابل توجهی را از دست داده یا در هنگام سقوط بازار مقهور ترس و وحشت شده‌اند و تا به حال مواردی از این دست فراوان رخ داده است. یکی از الگوهای مهم بازار می‌گوید که ریسک هم‌پای پاداش است و در این میان بازار ارزهای دیجیتال نیز از این قاعده مستثنی نیست. برای بررسی بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه‌گذاری در سال 2022 ابتدا باید نیم‌نگاهی به مزایا و معایب ارزهای دیجیتال داشته باشیم.

بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری در سال 2022

مزایا و معایب سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال

ارزهای دیجیتال نیز همانند سایر انواع سرمایه‌گذاری‌ها مزایا و معایب خود را دارند.

مزایای اصلی سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال:

  • نوسان و تلاطم بازار: نوسانات بسیار زیاد بازار ارزهای دیجیتال به معنی سود‌آوری بالقوه بسیار بالای این بازار است. در واقع، تعداد بسیار کمی از انواع سرمایه‌گذاری‌ها را می‌توان از حیث سودآوری با بازار ارزهای دیجیتال مقایسه کرد.
  • حد نصاب اندک جهت آغاز سرمایه‌گذاری: در این بازار بر خلاف بسیاری از سرمایه‌گذاری‌های دیگر نیازی نیست که با مبالغ هنگفت سرمایه‌گذاری خود را آغاز کنید. چنین قابلیتی باعث شده که تقریباً تمامی افراد بتوانند در بازار ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کنند.
  • سهولت و آسانی: سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال نیازی به واسطه، کارگزار یا پُر‌ کردن فرم‌های فراوان ندارد. به طور معمول دسترسی به اینترنت برای این منظور کافی است.
  • مشارکت در فرآیند توسعه و پیشرفت تکنولوژی: با سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال مقبولیت و پذیرش رمزارزها را افزایش می‌دهید و به طور کلی در توسعۀ تکنولوژی بلاکچین سهیم خواهید شد.

البته باید بدانیم که مزایای قابل‌توجه این نوع سرمایه‌گذاری با معایب چشمگیری نیز همراه است.

بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری در سال 2022

معایب اصلی سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال:

  • بی‌ثباتی و نوسان صرفاً مزیت نیست: قیمت یک ارز دیجیتال می‌تواند در ظرف چند روز سر به فلک بکشد و چند برابر شود، اما این سکه روی دیگری نیز دارد و ممکن است با همین شدت و سرعت سقوط کند.
  • ریسک و خطر به سرقت‌ رفتن و هک‌ شدن دارایی دیجیتال: هنگام سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال لازم است اقدامات و تدابیر پیشگیرانۀ مختص به این نوع سرمایه‌گذاری را جهت جلوگیری از به سرقت‌ رفتن ارزهای دیجیتال خود انجام دهید و ضرورت آن را درک کنید.
  • ریسک و خطر کلاه‌برداری: بسیاری از ارزهای دیجیتال صرفاً با این نیّت ایجاد می‌شوند که با جار و جنجال و جباب‌سازی پول به جیب صاحبان خود بریزند. سازندگان چنین ارزهایی پس از رسیدن به هدف خود پروژه را رها می‌کنند و معمولاً به سقوط شدید قیمت این ارزهای دیجیتال منجر می‌شوند.
  • سود مرکبی در کار نیست: از آنجایی که تملک ارزهای دیجیتال نمی‌تواند به صورت سود تقسیم‌شده درآمدسازی کند، لذا در اکثر موارد سرمایه‌گذاران تنها زمانی می‌توانند کسب سود کنند که ارز دیجیتال خود را به قیمت بالاتری بفروشند. با این حال اما، در برخی از ارزهای دیجیتال این مشکل با استیک‌ کردن آن مرتفع می‌شود.
  • ممکن است کسب دانش و تخصص لازم برای موفقیت در این حوزه برای تازه‌واردان صنعت ارزهای دیجیتال دشوار باشد.
  • مشکلات و دشواری‌های تبدیل ارزهای دیجیتال: در مواردی ممکن است تبدیل ارزهای دیجیتال به ارز فیات یا برعکس آن دشوار باشد.
  • ریسک‌ مربوط به مقررات و تنظیم‌گری: در بسیاری از کشورها، نهادهای تنظیم‌گری در رابطه با رویکردشان به ارزهای دیجیتال هنوز به تصمیمی نهایی نرسیده‌اند و برخی از دولت‌ها در تلاشند تا در راستای مبارزه با پولشویی معاملات ارزهای دیجیتال را ممنوع اعلام کنند. چنین ریسک‌هایی تأثیری منفی بر قیمت ارزهای دیجیتال می‌گذارد.

مواردی که لازم است هنگام سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال به یاد داشته باشید

قبل از معرفی بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه‌گذاری در سال 2022 لازم است به این نکته توجه کنید که اگر قصد دارید در ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کنید موارد زیر را در نظر بگیرید:

  1. ارز دیجیتال نوعی سرمایه‌گذاری پُرریسک محسوب می‌شود. بیش از مقداری که می‌توانید از دست دهید سرمایه‌گذاری نکنید.
  2. شخصاً تحقیق و بررسی کنید! همیشه در مورد رمزارزی که در نظر دارید به‌ دقت مطالعه و تحقیق کنید.
  3. تسلیم احساسات نشوید و تحت تأثیر فشار رسانه‌ها و بلاگرها قرار نگیرید. ترس از دست‌ دادن سود و ترس از کف‌ دادن پول هنگام سقوط بازار دو عامل عمدۀ ضرر سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال است.

بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری در سال 2022

تفاوت های بازار بورس و ارز دیجیتال

اگر هنوز برای سرمایه‌گذاری در بورس یا ارز دیجیتال مردد هستید، بهتر است که در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا با تفاوت‌های بورس و ارز‌های دیجیتال آشنا شوید.

  • عملکرد سریع‌تر: ارز‌های دیجیتالی عملکردی حدودا 10 برابر سریعتر نسبت به بازار‌های مشابه دارند؛ بنابراین انتخاب آن برای سرمایه گذاری ریسک‌پذیری بالایی نیاز دارد.
  • ورود آسان به بازار رمز‌ارز: شما برای خرید و یا فروش رمز‌ارز‌ها نیاز به آموزش‌های چندان پیچیده‌ای ندارید و به محض انجام اولین خرید بیت کوین یا ارز‌های دیجیتال دیگر، وارد این چرخه اقتصادی می‌شوید. همچنین ورود ارزهای دیجیتال جدید به دنیای رمزارز‌ها نیز پروسه نسباتا آسانی است. فقط در کوین مارکت کپ می‌توانید به لیست بیش از 2600 ارز دیجیتال متفاوت دسترسی داشته باشید. به طور میانیگین از زمان معرفی بیت کوین به عنوان اولین رمزارز جهان تا به امروز در هر ماه 20 ارز دیجیتال جدید معرفی شده است که نشان از آسان بودن ورود به این عرصه دارد.
  • تخصیص سود به سهامداران: ‌‌یکی از ویژگی‌هایی که باعث جذب سرمایه به سوی بازار بورس می‌شود، تخصیص سود به سهامدارن است. سودی که تقریبا می‌توان گفت تضمین شده است و در صورتی که شرکت موردنظر به هر دلیلی منحل شود، پس از پرداخت بدهی‌های با اولویت بالا، سود شما پرداخت خواهد شد. این در حالیست که در دنیای ارز‌های دیجیتال هیچ ضمانتی برای پرداخت سود وجود ندارد.
  • زمان بندی مشخص: در بازار سهام، مدت محدودی برای معاملات شما در نظر گرفته شده است. به عنوان نمونه بازار سهام ایران بین ساعات 8:30 تا 13:30 برقرار است و ‌در 2 روز پایانی هفته نیز تعطیل می‌باشد. اما در بازار کریپتو معاملات بصورت 24 ساعته و در تمام ایام سال در حال انجام است و رسما زمانی با عنوان تعطیلی وجود ندارد.
  • حمایت دولتی: بازار بورس در سراسر دنیا از حمایت دولتی برخوردار است. بر اساس قوانین، افشای هر گونه اطلاعات که بتواند در قیمت سهام موثر واقع شود، می‌تواند برای افشا‌کننده مجازات حبس به دنبال داشته باشد.
  • کارمزد معاملات: کارمزد معاملات سهام در بازار ایران بیش از 1.5% نخواهد بود. این میزان کم را نیز می‌توان از طریق راهکار‌هایی کاهش داد. اما در سوی دیگر میدان موضوع کمی متفاوت‌تر پیگیری می‌شود. در بازار کریپتوها کارمز‌دها 0.05 % هستند و گاها این میزان به صفر هم خواهد رسید.

Differences between the stock market and digital currency

مقایسه سود آوری و نوسان بازار بورس و ارز دیجیتال

برای آنکه به پاسخ پرسش بورس یا ارز دیجیتال برسیم، باید به 2 مساله مهم پیرامون این بازار بپردازیم. اول نوسانات احتمالی و دوم مقایسه میزان سود آوری. تجمیع این دو آیتم باعث می‌شود تا در اتخاذ تصمیم درباره نحوه سرمایه گذاری دارایی‌های خود موفق‌تر عمل کنیم.

نوسانات غیر قابل پیش بینی: بیت کوین در طول یک دهه فعالیت خود، مسیر پر افت و خیزی را پشت سر گذاشته است. به عنوان مثال قیمت این رمزارز در دسامبر سال 2017 به بیش از 20 هزار دلار رسید و چند ماه بعد قیمت آن با افتی شدید به 8500 دلار کاهش پیدا کرد. این نوسانات که گاهی بصورت لحظه‌ای رخ می‌دهند، دلیلی بر پر ریسک بودن ارز‌های دیجیتال هستند. شاید بتوان نوپا بودن صنعت رمزارز‌ها و آگاهی اندک جهانی نسبت به آن را علت این نوسانات دانست.

این در حالیست که در بازار سهام ایران این تغییرات چه مثبت و چه منفی بیشتر از 5% نخواهد بود و به همین دلیل افرادی که ریسک‌پذیری کمتری دارند ترجیح می‌دهند تا بیشتر در این بازار سرمایه‌گذاری کنند.

تخصیص سود تضمینی: شرکت‌های حاضر در بازار بورس به ازای هر سهم خریداری شده توسط سهامداران موظفند تا سود حاصل از این سرمایه گذاری را محاسبه و به حساب سهامداران واریز کنند. همچنین برخی از شرکت‌های موفق‌تر در این زمینه به منظور تشویق سهامداران خود نسبت به نگهداری سهام شرکت مذکور، اقدام به تخصیص قسمتی از سود انباشته با عنوان جایزه سهام در بین سهامداران خود می‌کنند. اما در طرف مقابل و در دنیای رمزارز‌ها جایزه سهام یا سود انباشته وجود ندارد و تمامی سود و زیان معاملات متوجه خود تریدر خواهد بود.

Digital Exchange and Currency Market

مقایسه نهایی

بر اساس شباهت‌ها وتفاوت‌هایی که بین تالار شیشه‌ای بورس و دنیای رمز‌ارز‌ها وجود دارد، مقایسه اجمالی بین این دو می‌تواند نتایج زیر را برای ما به ارمغان آورد:

اول اینکه: سرمایه‌گذاری در بازار سهام بسیار کم ریسک‌تر از بازار کریپتو‌هاست و به همین دلیل می توان با خیالی آسوده‌تر به این بازار ورود پیدا کرد. (پس در این مورد بورس بهتر عمل کرده است.)

دوم: تعیین قیمت سهام بر اساس قوانین سختگیرانه‌‌ای صورت می‌پذیرد و در مقابل تعیین قیمت ارز‌های دیجیتال بدون قانون صورت می‌گیرد. (در این مورد هم بورس عملکرد بهتری داشته است.)

سوم: نوسانات شدید قیمتی در بازار رمز‌ارز‌ها همانقدر که می‌تواند برای تریدر‌ها خطر آفرین باشد، می‌تواند منفعت آفرین و سودآور باشد. اما این موضوع در مورد سهام و اوراق بهادار صدق نمی‌کند، چراکه دامنه نوسانات قیمتی در این حوزه بسیار محدود و حساب شده است. (در اینجا عملکرد ارز‌های دیجیتال بسیار بهتر بوده است.)

سخن پایانی

در این مقاله سعی شد به شما در انتخاب راحت‌تر بین بورس یا ارز دیجیتال برای سرمایه‌گذاری و ترید کمک کنیم. اما فراموش نکنید که قبل از ورود به هرکدام از این حوزه‌ها اول آموزش ببینید و این آموزش‌ها را تا زمان موفقیت در ترید خود دنبال کنید. همچنین حتما کار خود را با مبالغ کم آغاز کنید تا از آسیب‌های غیر قابل پیش بینی در سرمایه گذاری در امان باشید.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین رأی
Inline Feedbacks
View all comments

جامع و عالی !