تاثیر استخراج بیت کوین بر محیط زیست

زمان مطالعه: 6 دقیقه

برخی از سیاستمداران، اهالی رسانه و منتقدان ارزهای دیجیتال معتقدند که تاثیر استخراج بیت کوین بر محیط زیست بسیار زیاد است و این فرآیند به محیط زیست صدمه می‌زند و باعث گرم‌تر شدن زمین می‌شود. به گفته این افراد، بیت کوین انرژی جهان را می‌بلعد و در نتیجه، مسئول انتشار مقدار زیادی کربن در جو زمین است. در هفته‌های گذشته، حتی برخی از قانونگذاران اتحادیه اروپا با استناد به نگرانی‌ها در مورد آلودگی زیست‌محیطی بیت کوین، قانونی را پیشنهاد کردند که استفاده از رمزارزهای مبتنی بر گواه اثبات کار را ممنوع می‌کرد.

هم‌زمان با این انتقادات، صنعت استخراج بیت کوین به ‌طور چشمگیری به استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر روی آورده است. طبق گزارش‌ها، حدود ۴۰ تا ۷۵ درصد از انرژی مصرفی برای استخراج بیت کوین از منابع تجدیدپذیر تأمین می‌شود. در این میان، برخی نیز معتقدند که صنعت کریپتو می‌تواند به تولیدکنندگان انرژی کمک کند تا انرژی‌های تجدیدپذیر بیشتری بسازند تا صنایع دیگر هم بتوانند از آن استفاده کنند.

اما حق با کدام گروه است؟ تاثیر استخراج بیت کوین بر محیط زیست چیست؟ آیا به حفظ محیط زیست کمک می‌کند یا تاثیری مخرب دارد؟ برای گرفتن پاسخ این سؤالات، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

رقابت ماینرهای کریپتو با صنایع دیگر بر سر انرژی

استخراج بیت کوین

به گفته آن دسته از قانونگذاران اروپایی که خواستار ممنوعیت رمزارزهای مبتنی بر گواه اثبات کار در اتحادیه اروپا شده بودند، ماینرها از برقی استفاده می‌کنند که برای صنایع دیگر لازم است. آنها می‌گویند:

این انرژی برای توسعه فولاد، تولید باتری در مقیاس بزرگ و برقی‌سازی بخش حمل‌ونقل ما ضروری است.

علاوه بر این، منتقدان صنعت استخراج رمزارز می‌گویند حتی اگر ماینرها در مناطقی فعالیت کنند که در آنجا انرژی پاک فراوان است، باز هم با سایر صنایعی که به دنبال بهره‌مندی از مزایای انرژی ارزان‌قیمت هستند، رقابت می‌کنند.

بنابراین، کارشناسان می‌گویند که روشن و خاموش کردن فرآیند استخراج بیت کوین به صورت خودکار، برای متعادل کردن بار در شبکه برق، ضروری است. به گفته آنها، در مقایسه با فرآیند ماینینگ بیت کوین، برای مثال، متوقف کردن فعالیت یک کارخانه فولاد که در آن باید دماهای معین و خط مونتاژ حفظ شود، کار سخت‌تری است. بنابراین، ماینرها می‌توانند فعالیت خود را در روزهایی که تقاضا برای برق زیاد است، مثلاً در روزهای اوج گرما، کاهش دهند یا متوقف کنند. اما این موضوع تا چه حد تاثیر زیان‌بار استخراج بیت کوین بر محیط زیست را کنترل می‌کند؟

استفاده از انرژی‌‎های تجدیدپذیر برای استخراج بیت کوین

برای بسیاری از ماینرها، استفاده از برق حاصل از منابع تجدیدپذیر از لحاظ اقتصادی منطقی‌تر است. به طور کلی، انرژی‌های تجدیدپذیر ارزان‌تر از سوخت‌های فسیلی هستند، بنابراین می‌توانند حاشیه سود ماینرها را حفظ کنند. سوخت‌های فسیلی نه‌تنها گران‌تر هستند، بلکه در برابر شوک‌های قیمتی خارجی، مانند جنگ روسیه و اوکراین هم آسیب‌پذیرند.حفظ محیط زیست

با این حال، این واقعیت نیز که انرژی‌ تجدیدپذیر به صورت ۲۴ ساعته در ۳۶۵ روز سال تولید نمی‌شود، ممکن است جذابیت آن را برای ماینرها کاهش دهد. منابع انرژی‌ تجدیدپذیر متغیر است و قابل‌کنترل نیست؛ چون این انرژی تنها زمانی تولید می‌شود که آب و هوا اجازه دهد.

علاوه بر این، مقدار قابل‌توجهی از انرژی‌های تجدیدپذیر در مناطقی از جهان تولید می‌شود که دورافتاده هستند و هیچ راهی هم برای انتقال آن به مناطق با مصرف بالا وجود ندارد. در نتیجه، به دلیل بلااستفاده ماندن آن، تولیدکنندگان ممکن است تولید انرژی خود را متوقف یا محدود کنند. با این حال، کشورهای سراسر جهان در تلاشند تا خطوط انتقال بهتری را برای صادرات این نوع انرژی، توسعه دهند. بنابراین با استفاده از برخی روش‌ها می‌توان تاثیر منفی استخراج بیت کوین بر محیط زیست را کنترل کرد.

نقش استفاده از باتری‌ها در کاهش تاثیر استخراج بیت کوین بر محیط زیست

ذخیره الکتریسیته به جای استفاده از آن برای استخراج، با چندین مشکل همراه است. به گفته کارشناسان، اگرچه این امکان وجود دارد که انرژی بلااستفاده را در جایی ذخیره و بعداً از آن استفاده کرد، اما این نکته را هم باید در نظر داشت که پس از اتمام دوره انقضای باتری، ضایعات زیادی تولید می‌شود. بنابراین، این روش طرفدار زیادی ندارد.ماینینگ بیت کوین

علاوه بر این، از آنجایی که برای استخراج بیت کوین، انرژی زیادی لازم است، باتری‌ها به سرعت تخلیه می‌شوند. در حالی که، تنها چیزی که ماینرها می‌خواهند، یک منبع انرژی تقریباً پایدار است.

ادغام شرکت‌های تولید انرژی و استخراج بیت کوین

انگیزه‌های تولیدکنندگان انرژی و ماینرهای کریپتو به قدری همسو هستند که به زودی ترسیم مرز بین این دو دشوار خواهد شد.آلودگی زیست محیطی بیت کوین

اخیراً شرکت‌های تولید انرژی بیشتری به دنیای ماینینگ بیت کوین وارد شده‌اند، در حالی که ماینرها در حال انباشت انرژی خود هستند. بسیاری معتقدند آن دسته از شرکت‌های تولید انرژی که به سراغ استخراج بیت‌ کوین نمی‌روند، فرصت کسب سودهای بالا از این صنعت را از دست می‌دهند؛ چون در بیشتر مواقع، استخراج بیت کوین بسیار سودآورتر از فروش انرژی به شبکه است.

کارشناسان می‌گویند که طی ۵ تا ۱۰ سال آینده، همه ماینرهای بزرگ کریپتو اگر می‌خواهند در میدان رقابت باقی بمانند، باید خود برق مورد نیازشان را تولید کنند. به گفته آنها، با رونق گرفتن و بزرگ‌تر شدن صنعت ماینینگ بیت کوین، ادغام تولید انرژی‌های تجدیدپذیر و این صنعت، یک مزیت استراتژیک و مهم خواهد بود.

حامیان بیت کوین در مورد تاثیر استخراج بیت کوین بر محیط زیست چه می‌گویند؟

در این میان اما، حامیان بیت کوین می‌گویند که بیشتر ادعاهای مربوط به آلودگی زیست محیطی بیت کوین، از آنجا ناشی می‌شود که مخالفان به خود بیت کوین اعتقادی ندارند و به همین دلیل، حتی به صفر رساندن میزان کربن تولیدی توسط ماینینگ بیت کوین هم ممکن است آنها را راضی نکند.آلودگی زیست محیطی بیت کوین

حامیان بیت کوین معتقدند که مخالفان این صنعت بیش از حد بر هزینه‌های بیت کوین متمرکز شده‌اند، در حالی که این شبکه مزایای بسیاری دارد. آنها می‌گویند اگرچه تاثیر مخرب استخراج بیت کوین بر محیط زیست واضح است، بیت کوین به محیط زیست آسیب می‌زند و انرژی زیادی مصرف می‌کند، اما این بهایی است که ما باید برای داشتن یک سیستم پولی جهانی، بدون نیاز به مجوز و مقاوم در برابر سانسور، بپردازیم.

خلاصه مطلب

در این مقاله به بررسی جوانب مختلف تاثیر استخراج بیت کوین بر محیط زیست پرداختیم.

همان‌طور که گفته شد، بسیاری از منتقدان معتقدند که استخراج بیت کوین یک فرآیند بسیار انرژی‌بر است که به گرم‌تر شدن کره زمین کمک می‌کند. با این حال، داده‌های اخیر نشان می‌دهند که مصرف انرژی توسط فرآیند ماینینگ بیت کوین، بسیار کمتر از انرژی مصرفی توسط سیستم‌های پولی سنتی و کاغذی است. بنابراین، به نظر می‌رسد مخالفت آنها با این صنعت از مخالفت‌شان با خود بیت کوین سرچشمه می‌گیرد.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین رأی
Inline Feedbacks
View all comments

مقاله خوبی بود