چرخه ۴ ساله بیت کوین چیست؟

زمان مطالعه: 4 دقیقه

مقدمه

برخی از فعالان حوزه ارزهای دیجیتال معتقدند که بیت کوین یک چرخه 4 ساله قیمت دارد که هر بار بعد از هاوینگ با یک رشد زیاد قیمت روبه‌رو می‌شود. بنجامین کاون (Benjamin Cowen)، تحلیلگر بیت کوین و ارز دیجیتال، ویدئویی را منتشر کرده است که نظریه‌ها‌ی قیمت دوره‌ای و چرخه 4 ساله قیمت بیت کوین را که توسط بسیاری از طرفداران ارز دیجیتال بیان می‌شود، زیر سؤال می‌برد. کاون با بررسی روند چهار ساله قیمت بیت کوین ادعا می‌کند که ارزهای دیجیتال از چنین الگوهای مشخصی پیروی نمی‌کنند.

آیا هاوینگ جرقه رشد قیمت بیت کوین است؟

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

بیت کوین تا سال 2020 دو دوره رشد قابل‌توجه قیمت را تجربه کرده بود. هر دو دوره بعد از هاوینگ بیت کوین (نصف شدن پاداش بلوک) به ترتیب در سال‌ها‌ی 2012 و 2016 اتفاق افتاد. بنابراین منطقی بود که طرفداران ارزهای دیجیتال پیش‌بینی می‌کردند که وقتی پاداش بلوک در ماه می 2020 دوباره به نصف کاهش یابد، دوباره یک افزایش مشابه قیمت در بازار ارزهای دیجیتال رخ می‌دهد.

اما کاون با این نظریه مخالف بود و معتقد بود که چرخه 4 ساله برای بیت کوین وجود ندارد بلکه از اولین روزهای بیت کوین می‌توان مجموعه‌ای از رشد و سقوط پی در پی را برای چندین دوره طولانی مشاهده کرد و این روند با رشد بازار ارزهای دیجیتال، بیشتر ادامه می‌یابد.

شایان ذکر است که نظر کاون در مورد بیت کوین و به طور کلی بازار ارزهای دیجیتال صعودی است. وی در گذشته اظهار داشت که ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال ممکن است طی چند سال آینده از 11 تریلیون دلار بیشتر شود و بیت کوین به قیمت بیش از 100000 دلار برسد.

بحران مالی جهانی و چرخه چهار ساله بیت کوین

بحران مالی جهانی به احتمال زیاد روی ارزش آینده بیت کوین تأثیرگذار است؛ البته تأثیر آن هنوز به طور کامل مشخص نشده است. کاملاً محتمل است که جهان به زودی شاهد یک دوره طولانی تورم ، بیکاری زیاد و رشد اقتصادی کم باشد. ارزهای دیجیتال نیز قرار است در چنین فضایی فعالیت کنند.

همه‌گیری ویروس کرونا نیز باعث بحران اقتصادی بیشتر در جهان شده است و خیلی از کشور‌ها‌ برای رفع نیاز‌ها‌ی خود اقدام به چاپ پول فیات کرده‌اند. با توجه به اینکه بانک‌ها‌ی مرکزی اکنون مشتاق چاپ مقادیر زیادی ارز فیات برای تحریک اقتصاد خود هستند، به احتمال زیاد بیت کوین با افزایش سرمایه‌گذاری توسط کسانی که مایل به محافظت ازش ثروت خود در برابر تورم هستند، روبه‌رو خواهد شد. از طرف دیگر هم اقتصاد ضعیف‌تر ممکن است میل افراد به سمت سرمایه‌گذاری در فضاهای پر ریسک مثل ارز دیجیتال را کاهش دهد.

در حال حاضر حوزه ارزهای دیجیتال در حال ورود به شرایطی است که قبلاً مشابهی نداشته است.

با وجود همه این اتفاقات، مسائل اقتصادی، توسعه و پیشرفت تکنولوژی بدون وقفه ادامه دارد. این واقعیت همچنین باید در هنگام تجزیه و تحلیل پتانسیل رشد Bitcoin طی چند ماه آینده مورد توجه قرار گیرد. در حقیقت، فناوری بلاکچین برای استفاده گسترده در زمینه‌ها‌یی مانند خدمات مالی و اینترنت اشیاء (IOT) همچنان در مسیر پیشرفت و توسعه قرار دارد. این تحولات می‌تواند به طور چشمگیری بر قیمت ارزهای دیجیتال تأثیر بگذارد.

چرخه 4 ساله بیت کوین

سخن پایانی

هم‌اکنون با رشد قیمت بیت کوین در چند ماه اخیر، به نظر می‌رسد که چرخه چهار ساله بیت کوین درست است و نظریه کاون مبنی بر رد چرخه 4 ساله بیت کوین بعد از هاوینگ اشتباه بوده است؛ هر چند که این افزایش قیمت با تأخیر اتفاق افتاد و بلافاصله بعد از هاوینگ این افزایش قیمت شروع نشد. این مسئله تحت تأثیر انتشار ویروس کرونا در جهان و پاندمی رخ‌داده در جهان بود که در اثر شوک انتشار این خبر، شاهد یک ریزش شدید قیمت در بیت کوین و کل بازار ارزهای دیجیتال بودیم. اما پس از گذشت زمان و بهتر شدن شرایط همه‌گیری کرونا، بازار ارزهای دیجیتال شروع به رشد کرد و قیمت بیت کوین از محدوده زیر ده هزار دلار تا محدوده بالای 60 هزار دلار رسیده است.

قیمت بیت کوین پس از اولین هاوینگ حدود 3400 درصد رشد کرد و پس از دومین هاوینگ تقریباً 4080 درصد رشد قیمت داشت. در این هاوینگ سوم که در سال 2020 رخ داد و بعد از مسائلی که جهان به خاطر ویروس کرونا با آن روبه‌رو بود، در اواخر سال 2020 رشد قیمت بیت کوین شروع شد و باید ببینیم این رشد قیمت تا کجا ادامه می‌یابد.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments