بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه ‌گذاری بلند مدت + خطرات سرمایه ‌گذاری

زمان مطالعه: 13 دقیقه

ارز دیجیتال یا رمزارز به پول دیجیتالی گفته می‌شود که تحت کنترل یک نظام مرکزی مانند دولت قرار ندارد و با استفاده از فناوری بلاکچین کنترل و مدیریت می‌شود. با افزایش تقاضای افراد مبنی بر خرید و سرمایه‌ گذاری در ارزهای دیجیتال در وال‌استریت، روزبه‌روز بر امکانات موجود در بازار رمزارزها افزوده می‌شود. اگرچه از رمزارزها می‌توان برای انواع خرید و پرداخت آنلاین استفاده کرد، اما اکثر افراد خرید ارز دیجیتال را یک مدل از سرمایه‌ گذاری پرسود در نظر می‌گیرند. در ادامه به معرفی ۱۰ نمونه از بهترین رمزارزها می‌پردازیم و به شما می‌گوییم که بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه ‌گذاری بلند مدت در سال ۲۰۲۱ کدام است.

نحوه رتبه‌بندی و انتخاب بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه ‌گذاری بلند مدت

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

با یک جست‌وجوی ساده در گوگل با ده‌ها روش پیشنهادی در خصوص نحوه سرمایه ‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال مواجه خواهید شد. در گزینش ۱۰ مورد از بهترین ارز های دیجیتال برای سرمایه ‌گذاری بلند مدت که در این مقاله معرفی می‌شوند، فاکتورهای زیر دخیل بوده‌اند:

طول عمر (قدمت) ارز دیجیتال

یکی از سؤالات مهم این است که ارز دیجیتال مورد بحث چه مدت در بازار در گردش بوده و چقدر قدمت دارد؟ اگرچه ارزهای دیجیتال جدید خود به خود از لیست ما خط نمی‌خورند، اما با در اختیار داشتن داده‌های مرتبط با سوابق یک رمزارز و مقایسه این داده‌ها می‌توان برآورد بهتری از نحوه عملکرد یک شرکت تا زمان حال صورت داد.

پیشینه

سؤال مهم بعدی در مورد نحوه عملکرد شرکت در طی سال‌های فعالیت خود در بازار خواهد بود. ارزهای دیجیتالی که از ثبات قیمت برخوردارند، نشانه مثبتی را مخابره می‌کنند. حرکت در مسیر دستیابی به کشش بازار و افزایش ارزش رمزارز به ‌مرور زمان نیز یک مزیت مضاعف محسوب می‌شود.

نکته: کارآیی قبلی یک ارز دیجیتال تعیین‌کننده مسیر آینده آن نخواهد بود. تغییرات در هر زمانی ممکن است رخ‌ دهد و سرمایه گذاری در یک رمزارز ممکن است در مقایسه با آنچه در گذشته صدق می‌کرده، سود بیشتر یا کمتری داشته باشد.

بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه ‌گذاری بلند مدت + خطرات سرمایه ‌گذاری

فناوری به کار برده شده در رمزارز

در مرحله بعد بایستی بدانیم که پلتفرم موردنظر از لحاظ کاربردپذیری و امنیت در مقایسه با دیگر پلتفرم‌ها در چه جایگاهی قرار دارد. نخستین متغیری که باید مورد بررسی قرار گیرد، سرعت تراکنش‌ها است. شبکه باید بتواند ترافیک تراکنش‌ها را به ‌آسانی مدیریت کند.

علاوه‌ بر آن، بایستی از ایمن بودن سرمایه گذاری خود اطمینان حاصل کنید. اکثر ارزهای دیجیتال از فناوری بلاکچین استفاده می‌کنند که موجب می‌شود تمامی تراکنش‌ها با شفافیت و قابلیت ردیابی آسان انجام گیرند.

فناوری بلاکچین لزوماً کار هکرها را برای سرقت از رمزارزهای شما را آسان نمی‌سازد؛ بلکه ردیابی سرمایه گذاری را آسان‌تر می‌کند و به شما کمک می‌کند که به‌ جای آنکه شاهد ازدست‌رفتن سرمایه خود به خاطر کلاهبرداری باشید، بتوانید آن را بازیابی نمایید.

نرخ پذیرش ارز دیجیتال

سپس باید بپرسید چند نفر دیگر در ارز دیجیتال موردنظر شما سرمایه ‌گذاری کرده‌اند؟ سطح بالای پذیرش، نشان می‌دهد که رمزارز از نظر نقدینگی از وضعیت بهتری برخوردار است. در نتیجه، معامله، فروش یا خرج کردن آن در آینده آسان‌تر خواهد بود.

این موارد حتماً باید برای بررسی بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه ‌گذاری بلند مدت در نظر گرفته شوند.

بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه ‌گذاری بلند مدت در سال ۲۰۲۱ کدام است؟

این ۱۰ رمزارز را به ‌خاطر بسپارید.

ارز دیجیتال

نماد

بیت کوین

BTC

اتریوم

ETH

بایننس کوین

BNB

تتر

USDT

کاردانو

ADA

پولکادات

DOT

ریپل

XRP

لایت کوین

LTC

چین لینک

LINK

استلار

XLM

۱. بیت کوین (BTC)

بیت کوین قدیمی‌ترین ارز دیجیتالِ موجود است و با توجه ‌به قیمت، ارزش بازار و حجم معاملات آن که بالاتر از هر گزینه سرمایه گذاری دیگری است، به‌ راحتی می‌توان به این موضوع پی برد که چرا BTC سردسته رمزارزها و بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه ‌گذاری بلند مدت محسوب می‌شود. اگرچه هزاران رمزارز دیگر نیز در بازار وجود دارد، بیت کوین همچنان صاحب بیش از ۴۰ درصد از ارزش بازار مرتبط با رمزارزها است.

مشاغل بسیاری اکنون بیت کوین را به ‌عنوان یک روش پرداخت به رسمیت می‌شناسند و همین امر موجب شده است که سرمایه‌ گذاری در بیت کوین به تصمیمی هوشمندانه مبدل گردد. شرکت ویزاکارت تراکنش‌های خود را با بیت کوین انجام می‌دهد و ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت تسلا نیز اخیراً ۵/۱ میلیارد دلار در این رمزارز سرمایه گذاری کرده است. به‌ علاوه، بانک‌های مهم نیز اکنون به ‌تدریج تراکنش‌های بیت کوین را در لیست خدمات و پیشنهادهای خود می‌گنجانند.

بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه ‌گذاری بلند مدت + خطرات سرمایه ‌گذاری

خطرات سرمایه ‌گذاری در بیت کوین

ارزش بیت کوین دستخوش نوسانات زیادی قرار می‌گیرد و ممکن است در طول هر ماه، شاهد افزایش و کاهش قیمت آن به میزان چندین هزار دلار باشید. اگر این نوسانات شدید قیمت شما را مضطرب می‌کند، شاید بهتر باشد از سرمایه‌ گذاری در بیت کوین خودداری کنید. در غیر این صورت، با در نظر داشتن این موضوع که سرمایه گذاری در رمزارزها یک سرمایه گذاری بلند مدت است، این نوسانات نبایستی نگرانی چندانی برای شما ایجاد کنند.

دلیل دیگری که شاید به‌ خاطر آن لازم باشد در خصوص سرمایه گذاری در بیت کوین تجدیدنظر کنید، قیمت آن است. هر سهم از این رمزارز قیمتی بیش از ۵۰۰۰۰ دلار دارد و اکثر افراد توان خرید تمامی سهام آن را ندارند. برای سرمایه‌ گذارانی که می‌خواهند سهام را کامل خریداری کنند، این موضوع یک نکته منفی به ‌حساب می‌آید.

2. اتریوم (ETH)

تفاوت اتریوم با بیت کوین از این ‌جهت است که اتریوم صرفاً یک ارز دیجیتال نیست؛ بلکه در عین ‌حال شبکه‌ای است که به توسعه‌دهندگان اجازه ساخت رمزارزهای خود را با استفاده از شبکه اتریوم می‌دهد. اگرچه ارزش اتریوم نسبت به بیت کوین بسیار پایین‌تر است، اما این ارز دیجیتال در میان دیگر رقبای خود پیشتاز محسوب می‌شود.

اتریوم سال‌ها پس از برخی دیگر رمزارزها معرفی شد؛ با این‌ حال، به دلیل فناوری منحصربه‌فرد خود توانست از جایگاه خود در بازار بسیار فراتر رود.

خطرات سرمایه گذاری در اتریوم

با اینکه اتریوم از فناوری بلاکچین استفاده می‌کند، تنها یک شبکه برای انجام تراکنش‌ها دارد و این موضوع ممکن است در هنگام شلوغی شبکه، زمان پردازش تراکنش‌ها را طولانی‌تر از حالت معمول سازد.

در سال ۲۰۱۶ به دنبال هک شدن شبکه اتریوم، بیش از ۶۰ میلیون دلار اتر به دلیل وجود نقصی در کیف پول اتریوم از دست رفت. اگرچه این شرکت در زمینه افزایش امنیت پلتفرم خود گام‌های مهمی برداشته است، اما خلأهای امنیتی، همواره خطری جدی بر سر راه سرمایه گذاری روی هر یک از ارزهای دیجیتال محسوب می‌گردند.

۳. بایننس کوین (BNB)

بایننس کوین یکی از معدود ارزهای دیجیتالی است که بعد از سال ۲۰۱۷ به نقطه اوج خود دست ‌یافته است. در طی این سال، بازار گاوی بر قیمت رمزارزها حاکم بود و قیمت تمامی رمزارز‌ها افزایش یافت. قیمت این رمزارزها پس از رسیدن به بالاترین حد خود به حالت ثبات رسیده و سپس رو به کاهش گذاشت.

برخلاف دیگر ارزهای دیجیتال، بایننس کوین پس از سال ۲۰۱۷ با روندی آهسته اما ثابت به رشد خود ادامه داده است. کارایی این رمزارز، آن را در شمار یکی از باثبات‌ترین گزینه‌های سرمایه گذاری قرار داده و خطرات کمتری را متوجه سرمایه‌داران می‌سازد.

خطرات سرمایه گذاری در بایننس کوین

آنچه که موجب تمایز بایننس کوین از دیگر رقبای آن می‌شود، در این حقیقت نهفته است که سازندگان آن نه صرفاً گروهی از توسعه‌دهندگان تکنولوژی، بلکه اعضای یک شرکت معتبر هستند. اگرچه تعهد بایننس کوین در زمینه حفظ یک بلاکچین قوی توانسته اعتماد بسیاری از بدبین‌ترین منتقدان را به خود جلب کند، برخی از سرمایه‌گذاران همچنان نسبت به این رمزارز و مسائل امنیتی بالقوه آن تردید دارند.

۴. تتر (USDT)

تتر باثبات‌ترین رمزارز در میان لیست بهترین ارز های دیجیتال برای سرمایه ‌گذاری بلند مدت به شمار می‌رود. علت این امر آن است که تتر وابسته به دلار آمریکا است و به‌ازای هر واحد تتر، یک دلار در بانک فدرال رزرو وجود دارد. این موضوع تتر را به بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری بلند مدت خصوصاً برای آن دسته از سرمایه‌دارانی که می‌خواهند با ارزهای دیجیتال به انجام تراکنش بپردازند، مبدل ساخته است.

بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه ‌گذاری بلند مدت + خطرات سرمایه ‌گذاری

خطرات سرمایه گذاری در تتر

سرمایه‌گذاران در خصوص سهام واقعی ذخیره تتر پرسش‌هایی را مطرح کرده‌‌اند. به ‌عبارت ‌دیگر تردیدهایی در این‌ خصوص به وجود آمده که آیا واقعاً به ‌ازای هر واحد تتر، یک دلار آمریکا در بانک فدرال رزرو ذخیره شده است؟ اگر زمانی عدم صحت این موضوع اثبات شود، ارزش سهام تتر ممکن است با افتی ناگهانی مواجه گردد.

۵. کاردانو (ADA)

شبکه کاردانو رد پای کمتری در تراکنش‌ها از خود بر جای می‌گذارد و این موضوع به دلایل متعدد موجب علاقه‌مندی سرمایه‌گذاران به این رمزارز شده است. انجام تراکنش‌ها با کاردانو در مقایسه با سیستم بزرگ‌تری مانند بیت کوین، نیاز به انرژی کمتری دارد. این بدان معنا است که تراکنش‌ها سریع‌تر و ارزان‌تر انجام خواهند گرفت.

کاردانو با وعده سازگاری و امنیت بیشتر به کاربران این رمزارز، به طور مداوم توسعه خود را بهبود بخشیده و می‌کوشد از اقدامات هکرها پیشی بگیرد.

خطرات سرمایه گذاری در کاردانو

برخورداری از شبکه بهتر لزوماً به این معنا نیست که کاردانو می‌تواند با ارزهای دیجیتال بزرگ‌تر از خود رقابت کند. پذیرش پایین‌تر رمزارز به معنای توسعه دهندگان کمتر خواهد بود و اکثر سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند در رمزارزهایی با نرخ پذیرش بالا سرمایه گذاری کنند. پلتفرم کاردانو نقشه‌های بزرگی را در سر دارد، اما اینکه بتواند تا دستیابی به پتانسیل‌های خود در بازار باقی بماند، محل تردید است.

اجازه ندهید نوسانات بازار روحیه شما را سست کند. سرمایه گذاری شما در رمزارزها ممکن است یک روز ضررآفرین باشد و روز بعد شما را به سود برساند. به‌ جای اینکه خود را درگیر این تغییرات روزبه‌روز قیمت کنید، تصویر بلند مدت را مدنظر داشته باشید.

۶. پولکادات (DOT)

بنیان‌گذاران ارز دیجیتال پولکادات در اصل طلایه‌داران رمزارز اتریوم بوده‌اند. این افراد از جامعه اتریوم جدا شدند و در صدد ایجاد ارز دیجیتال خودشان با شبکه‌ای بهتر برآمدند. پولکادات به‌ جای یک شبکه، از چندین شبکه برای انجام تراکنش‌های خود برخوردار است.

این رمزارز به ‌منظور پاداش‌دهی به سرمایه‌گذاران واقعی طراحی شده و موجب می‌شود آنهایی که صرفاً با هدف یک‌شبه به پول رسیدن در بازار سهام تجارت می‌کنند، از دور خارج شوند. سرمایه‌گذارانی که در این شرکت مشغول به کار هستند، همچنین در اتخاذ تصمیم‌هایی مانند موارد زیر مورد مشورت قرار می‌گیرند:

  • کارمزدهای شبکه
  • ارتقای شبکه
  • ساخت یا حذف پاراچین‌ها

خطرات سرمایه گذاری در پولکادات

بنیان‌گذار پولکادات، گوین وود (Gavin Wood) نخستین‌بار در سال ۲۰۱۶ این رمزارز را از طریق یک معرفی‌نامه کسب‌وکار (وایت پیپر) به بازار عرضه کرد. در اواخر سال 2020، پولکادات مبادلات خود را در بازار سهام آغاز کرد. با این سابقه کم، پیشینه چندانی برای مقایسه پولکادات با دیگر رقبای آن در دست نیست و این موضوع موجب می‌شود که این رمزارز برای بسیاری از خریداران بالقوه یک سرمایه گذاری پرخطر تلقی گردد.

۷. ریپل (XRP)

ریپل نام شرکتی است که از توکن‌های XRP رونمایی به عمل ‌آورده است و به هر طریقی در جلب سرمایه‌گذاران می‌کوشد. از جمله مزیت‌های این شرکت، ارائه خدمات تراکنش بین‌المللی است که ریپل را از دیگر ارزهای دیجیتال متمایز ساخته است. نقل و انتقالات بین‌المللی پول از طریق بانک ممکن است تا ۱۰ روز کاری به طول بینجامد. این در حالی است که همین تراکنش‌ها با استفاده از ریپل تنها ظرف چند ثانیه قابل انجام است.

به‌علاوه، ریپل با بسیاری از بانک‌های بزرگ در سراسر جهان نیز قرارداد دارد. هرچه تعداد این قراردادها بیشتر باشد، رمزارز ریپل بیشتر در دسترس پذیرندگان قرار خواهد گرفت. تمامی امکانات و ویژگی‌هایی که به آنها اشاره شد ریپل را در لیست بهترین ارز های دیجیتال برای سرمایه ‌گذاری بلند مدت قرار داده است.

بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه ‌گذاری بلند مدت + خطرات سرمایه ‌گذاری

خطرات سرمایه گذاری در ریپل

در سال ۲۰۱۷ ریپل با جهش ۳۶۰۰۰ درصدی ارزش خود، آینده امیدوارکننده‌ای را برای خود ترسیم کرد. با این‌ حال، توجه به این حقیقت که جهش مذکور ارزش سهام ریپل را تنها تا حد ۴۰/۲ دلار افزایش داده است، از تأثیرگذاری این درصد می‌کاهد؛ بنابراین، هنگامی که در خصوص بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری بلندمدت تحقیق می‌کنید، اجازه ندهید درصدهای بالا شما را گمراه کنند. بلکه سعی کنید به اعداد واقعی برسید و ببینید که رشد واقعاً به چه معنایی تعبیر شده است.

۸. لایت کوین (LTC)

یکی دیگر از رمزارزهایی که می‌توان آن را بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه ‌گذاری بلند مدت دانست، لایت کوین است. لایت کوین در سال ۲۰۱۱ یعنی هم‌زمان با بیت کوین وارد بازار شد. اما نتوانست به ‌اندازه بیت کوین موفق شود. با این ‌حال این رمزارز به ‌سرعت چهار برابری خود در انجام تراکنش‌ها نسبت به بیت کوین می‌بالد.

در سال ۲۰۱۷، لایت کوین نخستین رمزارزی بود که تراکنش شبکه لایتنینگ را به انجام رساند. مبادله با این روش در کمتر از یک ثانیه تکمیل گردید. اگر این شرکت استفاده خود از شبکه لایتنینگ را برای انجام سریع‌تر تراکنش‌ها توسعه بخشد، ارزش لایت کوین می‌تواند به طور چشمگیری افزایش یابد.

خطرات سرمایه گذاری در لایت کوین

از آنجایی‌ که لایت کوین و دیگر رمزارزها پیوند تنگاتنگی با بیت کوین دارند، ارزش آنها نیز عموماً همراه با بیت کوین نوسان می‌کند. این یعنی همان‌طور که بیت کوین با افزایش و کاهش ارزش مواجه می‌شود، این رمزارزها نیز به میزان کمتر این نوسانات را تجربه می‌کنند؛ بنابراین، اگر نوسانات بیت کوین را امری منفی می‌دانید، احتمالاً لایت کوین گزینه مناسبی برای شما نخواهد بود.

۹. چین لینک (LINK)

چین لینک به علت قیمت مناسبی که دارد، به‌ عنوان یک رمزارز استثنایی شناخته می‌شود. این ویژگی برای سرمایه‌گذاران از جذابیت بالایی برخوردار است؛ چراکه متضمن افزایش ارزش این رمزارز و وجود فضای کافی برای رشد هرچه بیشتر آن خواهد بود.

از چین لینک همچنین می‌توان برای انجام معاملات در کوین بیس، یکی از بزرگ‌ترین پلتفرم‌های رمزارز جهان، نیز بهره برد. این امکان دسترسی بالاتر، خود عامل دیگری است که چین لینک را برای بسیاری از سرمایه‌گذاران به بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه ‌گذاری بلند مدت مبدل می‌سازد.

بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه ‌گذاری بلند مدت + خطرات سرمایه ‌گذاری

خطرات سرمایه گذاری در چین لینک

اگرچه چین لینک همچنان نسبت به هزاران رمزارز پر جاذبه دیگر برتری دارد، از نظر حجم مبادلاتی و ارزش بازار در سطح پایین‌تری قرار می‌گیرد. همین عامل موجب شده است که چین لینک در لیست ما نیز چنین رتبه پایینی را به خود اختصاص دهد.

۱۰. استلار (XLM)

توکن‌های لومن استلار یا به ‌عبارت‌ دیگر XLM ها، به‌منظور تأمین نیازهای بخش کوچکی از بازار در دنیای رمزارزها طراحی شده‌اند. این ارز دیجیتال اساساً حکم پی پال را در شبکه‌های رمزارز دارد و به ‌عنوان یک رابط میان بانک‌ها و شبکه‌های بلاکچین به کار گرفته می‌شود.

استلار به‌ عنوان یک شبکه غیرمتمرکز، قادر است هر نوع ارزی را تبدیل و آن را وارد کانال‌های مبادلاتی گرداند. این شبکه تراکنش‌ها را با هزینه کمتر و سرعت بیشتر در مقایسه با بانک‌های سنتی به انجام می‌رساند. به همین دلیل این ارز دیجیتال را به عنوان بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه ‌گذاری بلند مدت در این لیست قرار داده ایم.

خطرات سرمایه گذاری در استلار (XLM)

از آنجایی‌ که استلار (XLM) وظیفه تأمین بخش کوچکی از بازار (Niche market) را عهده‌دار است، احتمال رقابت شرکت‌های دیگر با آن زیاد خواهد بود. در صورتی ‌که یک شبکه رمزارز دیگر بتواند پلتفرم بهتری را ایجاد کند و بخشی از ترافیک استلار را به خود اختصاص دهد، این موضوع می‌تواند روی ارزش قیمت این رمزارز تأثیر بگذارد.

از آغاز هر تعداد از معاملات سرمایه گذاری در حیطه رمزارزها بدون شناخت بازار خودداری کنید. ممکن است یک شبکه رمزارز جدید به ‌آسانی جای دیگر شبکه‌ها را در رتبه‌بندی اشغال کند و از نظر پیشتازی بر پلتفرم‌های دیگر توفق یابد. به ‌عنوان یک سرمایه‌گذار، هوشمندانه‌ترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که شانه‌به‌شانه وقایع بازار پیش بروید.

سخن پایانی

اگر هدفتان تنها سرمایه گذاری، بدون انجام تراکنش در داخل شبکه است، به یاد داشته باشید که خرید توکن در بازار رمزارزها نقشه‌ای برای یک‌شبه پول‌دار شدن نیست. در عوض، باید به آن به چشم یک سرمایه گذاری بلند مدت نگاه کنید.

تردیدی در این نیست که رمزارزها حالا حالاها با ما خواهند بود؛ بنابراین، سؤال درست این است که از کجا می‌توان بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه ‌گذاری بلند مدت را یافت؟ برای تصمیم‌گیری در مورد اینکه پول خود را در کدام رمزارز سرمایه گذاری کنید، بایستی به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • سرعت تکمیل تراکنش‌ها
  • کارمزد مرتبط با انجام تراکنش
  • قابلیت استفاده از رمزارز برای خریدهای معمول و انتقال حواله‌های بانکی

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین رأی
Inline Feedbacks
View all comments

شیبا خیلی ارز خوبیه، تا یک هفته به مرز صد در صدی میره