ارتباط بلاکچین و کرونا | چک واکسن مسافران در ایرلاین‌ها توسط بلاکچین!

زمان مطالعه: 4 دقیقه

مقدمه

افزایش ‌زمان معطلی افراد در فرودگاه‌ها، یکی از چالش‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا بود و البته هنوز هم هست! جمعیتی انبوه در فرودگاه را تصور کنید که هر کدام با کارتی کوچک در دست و به زبان‌های مختلف منتظر بررسی و دریافت تأییدیه از سوی مأمورین بهداشت فرودگاه هستند. مسلماً زمان بررسی مدارک کاغذی این افراد، به زمان زیادی نیاز دارد و احتمالاً به انتقال این ویروس هم کمک می‌کند! اما این موضوع چه ارتباطی به بلاکچین و کرونا دارد؟

ارتباط بلاکچین و واکسن کرونا

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

با افزایش سفرهای بین‌المللی در نقاط مختلف جهان، سیستم رزرو Amadeus که توسط 474 شرکت هواپیمایی مورد استفاده قرار می‌گیرد، رویکرد استفاده از گذرنامه سلامت دیجیتال IBM به نام IBM Digital Health Pass را به کار گرفته است. در این رویکرد، ارتباط بین فناوری بلاکچین و واکسن کرونا از طریق ذخیره‌سازی اطلاعات در بلاکچین به ‌منظور حفظ حریم خصوصی افراد، مشخص می‌شود.

با استفاده از این روش دیگر نیازی به ارائه مدارک کاغذی نیست و مسافران می‌توانند با اسکن یک کد QR یا چاپ آن، اطلاعات پزشکی خود را در اختیار مأموران گیت قرار دهند. فناوری به کار برده شده در این روش، استانداردهای کشورهای مختلف را لحاظ کرده و همین مسئله ‌بار سنگینی را از دوش بازرسین فرودگاه برمی‌دارد.

تا کنون شش خط هوایی Air Europa ،Air Corsica ،French Bee ،Air Caraibes ،Air Canada و Norwegian Air Shuttle از این سیستم استفاده کرده‌اند. کریستین وارنک، ناظر بر ایمنی سفر در آمادئوس واقع در مادرید، می‌گوید:

این کار از طی شدن فرآیند دست‌وپا گیر و زمان‌بر هنگام بررسی مسافران جلوگیری می‌کند و اطمینان خاطر بیشتری از روند صحیح اجرای امور به خطوط هوایی و مسافران می‌دهد.

ساده‌سازی مدارک مسافرتی یکی از چالش‌هایی است که پیش ‌از این هم دولت‌ها با آن روبه‌رو شده‌اند. در زمان جنگ جهانی اول، هنگام باز شدن مرزهای اروپا، تنوع زیاد در گذرنامه‌های کشورهای مختلف باعث ایجاد تأخیر در ایستگاه قطار شد و همین موضوع تهدیدی برای «بهبود اقتصادی جهان» تلقی شد. برای رفع این تهدید، ایده استفاده از گذرنامه‌هایی که امروز از آنها استفاده می‌کنیم، در سال 1920، توسط 42 عضو اتحادیه ملل مطرح شد.

لازم به ذکر است که علاوه بر Amadeus-IBM، چندین شرکت هواپیمایی دیگر نیز ایده استفاده از گذرنامه‌های بهداشتی دیجیتال را آزمایش کرده‌اند. به ‌عنوان ‌مثال، JetBlue ،Lufthansa ،Swiss International Airlines ،United Airlines و Virgin Atlantic از CommonPass، ارائه شده توسط مجمع جهانی اقتصاد و بنیاد پروژه Commons، از آن در مسیرهای خاصی استفاده می‌کنند.بلاکچین و واکسن کرونا

حریم خصوصی، چالش استفاده از گذرنامه سلامت دیجیتال

حفظ حریم خصوصی، یکی از مسائلی است که دولت‌ها هنگام ایجاد گذرنامه سلامت دیجیتال با آن روبه‌رو می‌شوند. همین مسئله باعث شده که افراد بسیاری از واکسن زدن خودداری کنند؛ چراکه با زدن واکسن اطلاعات آنها وارد پایگاه‌ داده دولت می‌شود و احتمال ردیابی افراد توسط دولت افزایش می‌یابد.

IBM Digital Health Pass برای حفظ حریم خصوصی، استفاده از بلاکیچن را برای ذخیره اطلاعات افراد پیشنهاد می‌کند. از این طریق، کاربر می‌تواند اطلاعاتی که می‌خواهد را از طریق تلفن‌های هوشمند به اشتراک بگذارد و آنها را مدیریت کند. از آنجایی که اطلاعات ذخیره‌شده در بلاکچین برای تمام افراد قابل‌مشاهده است، تمامی گذرگاه‌های فرودگاه‌های مختلف در سطح جهان، به این اطلاعات دسترسی دارند.بلاکچین و کرونا

آینده‌ای بدون گذرنامه کاغذی، ممکن یا غیرممکن؟

گرگ لند (Greg Land)، کارشناس سفر و حمل‌ و نقل IBM، معتقد است که استفاده روزافزون افراد از اپلیکیشن‌های سلامتی همراه با دیجیتالی شدن تمام مدارک سفر، این احتمال را تقویت می‌کند که روزی در آینده، استفاده از گذرنامه‌های کاغذی، منسوخ شود.

گرگ لند می‌گوید:

قبل از همه‌گیری کرونا، ما شاهد صف‌های طولانی در فرودگاه‌ها و دیگر مکان‌های پررفت‌وآمد بودیم. همین مسئله انگیزه ما را برای ایجاد یک راه‌حل دیجیتالی جهت مدیریت زمان، بیشتر کرد. گرچه ناراحت‌کننده است که در حال حاضر و به دلیل شرایط بحرانی مجبور به اجرای این ایده شدیم، اما امیدواریم که استفاده از این رویکرد در خطوط هوایی و سایر شرکت‌های مسافرتی به ما کمک کند که دیگران را از مزایای استفاده از مدارک هویتی دیجیتال مانند گذرنامه یا شناسنامه دیجیتال، آگاه کنیم.

سخن پایانی

بلاکچین و کرونا گرچه در نگاه اول دو موضوع غیرمرتبط به نظر می‌رسند، اما در این روزهایی که تمامی کشورها با چالش‌های ناشی از شیوع این ویروس دست‌وپنجه نرم می‌کنند، بیش از هر زمان دیگر به یکدیگر ارتباط پیدا کرده‌اند. در حال حاضر برخی از شرکت‌ها و خطوط هوایی از گذرنامه دیجیتال برای بررسی وضعیت واکسیناسیون مسافران استفاده می‌کنند. IBM یا گذرنامه سلامت دیجیتال، روشی است که در آن برای ذخیره‌سازی اطلاعات کاربران و جلوگیری از افشای آنها، از بلاک‌چین استفاده می‌کند.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments