تایید هویت ۲ عاملی یا ۲FA چیست؟ کاربرد تایید هویت دو عاملی در ترید ارز دیجیتال

زمان مطالعه: 4 دقیقه

مقدمه

تایید هویت دو عاملی یا Two factor authentication که به اختصار 2FA گفته می‌شود، روشی برای افزایش امنیت حساب‌های کاربری است که به خصوص به کاربران بازارهای مالی مثل بازار ارزهای دیجیتال توصیه می‌شود حتماً از این روش برای ارتقا امنیت حساب‌های کاربری خود استفاده کنند.

امروزه با گسترش و پیشرفت ابزارهای کشف رمز و هک، نیاز به روش‌های پیشرفته‌تری برای ایجاد امنیت شدیداً احساس می‌شود. کاربری که تنها عنصر امنیتی حسابش، رمز عبور آن است، نمی‌تواند از امنیت حساب خود مطمئن باشد. به خصوص اگر در بازارهای مالی مثل ارز دیجیتال فعالیت می‌کنید حتماً باید روش تایید هویت دو عاملی را بشناسید و از آن استفاده کنید.

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

تایید هویت چیست؟

تایید هویت در کل به معنای اثبات هویت خود به طرف مقابل است که در اینجا منظور همان سایت خدمت‌دهنده است. هر کاربر با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور که در سایت وارد می‌کند، در واقع به سایت اثبات می‌کند که همان فردی است که ادعا می‌کند. اما امروزه کشف و سرقت رمز کاربران افزایش یافته و به روش‌های پیچیده‌تری برای تایید هویت نیاز است. تایید هویت دو عاملی به همین منظور طراحی شده است.

اخیراً هکرها علاقه زیادی به بازار ارزهای دیجیتال پیدا کرده‌اند. تا قبل از سال 2016 هکرها علاقه خاصی به این بازار نشان نمی‌دادند اما امروزه در بازار ارزهای دیجیتال، خبر‌های زیادی از حمله و هک صرافی‌های ارز دیجیتال می‌شنویم.

تایید هویت دو عاملی چیست؟

همان‌طور که از نام تایید هویت دو عا‌ملی مشخص است، یعنی از دو عامل برای تایید هویت کاربر استفاده شود. عامل اول که همان رمز عبور کاربر است که از گذشته برای تایید هویت مرسوم بوده است. اما عامل دوم می‌تواند به شکل‌های متفاوتی باشد.

استفاده از تجهیزات سختافزاری

این تجهیزات شبیه فلش مموری است که به کامپیوتر متصل می‌شود و هر 60 ثانیه یک کد تولید می‌کند. یکی از معروف‌ترین این ابزار‌ها یوبی‌کی (YubiKey) است که صرافی بایننس نیز از این روش برای تایید هویت دو عاملی پشتیبانی می‌کند.

تایید هویت دو عاملی

استفاده از ابزارهای نرم‌افزاری

این نرم افزارها معمولاً روی دستگاه تلفن همراه صاحب حساب نصب می‌شوند و هر سی یا شصت ثانیه یک کد منحصربه‌فرد ایجاد می‌کنند. از جمله این نرم‌افزار‌ها می‌توان گوگل آتنتیکیتور (Google authenticator)، آوتی (Authy)، لَست‌پس (LastPass) و … را نام برد. صرافی باینسس از گوگل آتنتیکیتور برای تایید‌ هویت دو عاملی کاربر پشتیبانی می‌کند.

استفاده از پیام کوتاه یا ایمیل

در این روش یک کد به شماره همراه یا ایمیل فرد ارسال می‌شود که فرد با وارد کردن این کد، هویت خود را تایید می‌کند.

از میان این روش‌ها، استفاده از تجهیزات سخت‌افزاری از امن‌ترین روش‌ها است. پس از آن، ابزارهای نرم افزاری مثل گوگل آتنتیکیتور هستند و استفاده از پیام کوتاه و ایمیل از امنیت کمتری نسبت به سایر روش‌ها برخوردار است.

چرا تایید هویت دو عاملی در دنیای ارز دیجیتال مهم است؟

برای هکرها به دست‌آوردن رمز عبور شما کار سختی نیست اما احتمال اینکه همزمان بتوانند به دستگاه سخت‌افزاری، موبایل یا ایمیل شما هم دسترسی داشته باشند، بسیار کم است.

وقتی که تایید هویت دو ‌عاملی‌‌‌ را هنگام ترید ارز دیجیتال فعال کنید، هر زمان که فردی قصد داشته باشد به حساب شما دسترسی پیدا کند، پیش از آنکه بتواند کاری انجام دهد، شما باخبر می‌شوید.

سخن پایانی

در این مطلب مفهوم تایید هویت دو عاملی را توضیح دادیم و چند روش فعال کردن آن برای حساب‌های کاربری را معرفی کردیم. در مقاله‌‌ای دیگر به طور خاص نرم‌افزار گوگل آتنتیکیتور و روش فعال کردن آن برای حساب‌های بایننس را آموزش داده‌ایم. در انتها به تمام کاربرانی که در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت می‌کنند تأکید می‌کنیم که در هنگام ترید و فعالیت در باراز رمزارزها حتماً از یک روش تایید هویت دو عاملی برای حفظ امنیت حساب‌های کاربری خود استفاده کنند تا جلوی به خطر افتادن دارایی خود را بگیرند.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments