ارز دیجیتال تتا نتورک (Theta Network) چیست؟ معرفی توکن تتا (THETA)

زمان مطالعه: 6 دقیقه

مقدمه

ارز دیجیتال تتا (Theta Network) یک پروتکل منبع باز است که از یک شبکه بلاکچین غیرمتمرکز استفاده می‌کند. شبکه تتا تلفیق بلاکچین و صنعت بازی را به خوبی انجام داده است. توکن‌های تتا (THETA) و توکن TFUEL توکن‌هایی اختصاصی شبکه ارز دیجیتال تتا (Theta Network) هستند. شبکه Theta مخصوص بارگذاری و استریم ویدئوها طراحی شده است، اما بلاکچین Theta برای تأمین امنیت و توزیع توکن‌ها به وجود آمده است. SLIVER.tv نخستین برنامۀ اجراشده در شبکه تتا بود که میلیون‌ها بازدیدکنندۀ Esports را جذب کرد.

شبکه ارز دیجیتال تتا

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

شبکه ارز دیجیتال Theta یک مکان برای اشتراک‌گذاری ویدئو‌ها به صورت غیرمتمرکز است. این ارز دیجیتال برخلاف سایر ارزهای دیجیتال، بیشتر بر محتوای ویدئویی تمرکز دارد. ارز دیجیتال تتا به دلیل اینکه فضایی برای اشتراک محتوای ویدئویی و خرید و فروش آن است، طبیعتاً به فضایی برای ذخیره‌سازی نیاز دارد و به همین دلیل کاربران این نوع از ارز دیجیتال، نیازمند اینترنت پرسرعت‌تر و قوی‌تری نسبت به سایر رمزارزها هستند.

اگر با فضای استریم و سرویس‌های پخش زنده ویدئو آشنا هستید، حتماً نام شبکه Twitch برای شما آشنا است. شبکه Twitch ماهانه بین ۲.۲ تا ۳.۲ میلیون بیننده دارد و از رقیبان جدی شبکه تتا به حساب می‌آید. اما حمایت سرمایه‌گذارانی مانند سامسونگ و سونی، آیندۀ پیش روی Theta Network را روشن‌تر می‌کند.

تیم پروژۀ ارز دیجیتال شبکه تتا در سیلیکون ولی (Silicon Valley) در ایالات متحده مستقر هستند. شهرت این منطقه به دلیل قرار داشتن بسیاری از شرکت‌های مطرح انفورماتیک جهان در آن است.

بلاکچین ارز دیجیتال (THETA)

ارز دیجیتال theta

بلاکچین ارز دیجیتال تتا (THETA) وظیفه تأمین امنیت و توزیع توکن‌های THETA و TFUEL را بر عهده دارد. اما ذخیره و ارسال ویدئوها نیازمند فضای عظیمی است که بر بستر بلاکچین انجام نمی‌شود. بلاکچین رمزارز تتا از مکانیسم گواهی اثبات سهام با برخی روش‌های ابداعی و خلاقانه دیگر برای توزیع پاداش‌ها، تأیید تراکنش‌ها و کنترل کیفیت محتوا استفاده می‌کند.

در این بلاک چین، هزاران نود (Node) وجود دارند که به صورت مستقیم اطلاعات و ویدئوها را در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌دهند. شبکه Theta وظیفه دارد کاری کند که نودها به بهترین شکل ممکن عمل کنند.

بلاکچین از آن طرف وظیفه مدیریت توکن‌های THETA را بر عهده دارد و زیرساخت‌های لازم برای انتقال توکن‌ها و توزیع پاداش‌ها را تأمین می‌کند.

بلاکچین برای این کار از چند مکانیسم استفاده می‌کند. اولین چیزی که بلاکچین آن را به کار می‌گیرد، ایجاد یک سیستم دو لایه از نود‌ها است. لایه اول جایی است که حداکثر بیست Node برای اعتبارسنجی وجود دارند و در مورد اضافه شدن بلاک‌ها به بلاکچین تصمیم‌گیری می‌کنند.

لایه دوم را گروهی دیگر از نودها با نام نگهبان‌ها تشکیل می‌دهند. این گروه از نود‌ها وظیفه دارند که از طریق فرآیندهای از پیش تعیین شده، امنیت شبکه را تضمین کنند.

توکن‌های تتا و TFUEL

ارز دیجیتال theta

بعد از راه‌اندازی شبکه اصلی، توکن‌ ارز دیجیتال (THETA) نقش مهمی در شبکه تتا ایفا می‌کند و پرداخت‌ها در این شبکه از طریق این توکن انجام می‌شود.

ارز دیجیتال تتا ابتدا روی بلاک چین اتریوم فعال بود؛ یعنی یک توکن ERC-20 بود. اما بعداً شبکه اصلی تتا راه‌اندازی شد و همۀ توکن‌های ERC-20 با توکن‌های اختصاصی Theta Network به نسبت یک به یک تعویض شدند. توکن‌های تتا از طریق الگوریتم گواه اثبات سهام کسب می‌شوند. همین‌طور شما در قبال استیکینگ توکن تتا توکن TFUEL دریافت می‌کنید.

توکن Theta Fuel یا TFUEL دومین توکن شبکه تتا است. ارز دیجیتال Theta Fuel (تتا فیول) توکن اختصاصی بلاکچین Theta است. TFUEL جهت پرداخت به منظور اشتراک‌گذاری ویدئوها یا اجرای قراردادهای هوشمند به کار گرفته می‌شود. استریمرها به ازای پخش استریم‌ها برای سایر کاربران شبکه، TFUEL کسب می‌کنند.

شبکه Theta مخصوص اشتراک‌گذاری و استریم ویدئوها طراحی شده، اما بلاکچین ارز دیجیتال Theta برای تأمین امنیت و توزیع پاداش‌ها به وجود آمده است.

توکن THETA (تتا) و TFUEL کاربرد‌های زیادی در شبکه تتا دارند که می‌توان این موارد را مهم‌ترین کاربردهای این توکن‌ها در شبکه ارز دیجیتال تتا (Theta Network) دانست:

  • کاربران برای پخش استریم‌ها یا اعتبارسنجی آنها، کوین تتا به عنوان پاداش دریافت خواهند کرد.
  • بازدیدکنندگان نیز می‌توانند با مشاهده و تبلیغ ویدئوها توکن TFUEL دریافت کنند.
  • توکن‌های THETA و TFUEL برای پاداش تولید‌کنندگان محتوا مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • محتواهای سفارشی و خدمات خاص از طریق توکن THETA در وبسایت‌های استریم ویدئو قابل دریافت هستند.
  • تجارت کالاهای مجازی از طریق توکن THETA امکان‌پذیر خواهد شد.
  • همچنین توکن TFUEL جهت عقد قراردادهای هوشمند مورد استفاده قرار می‌گیرد.

قیمت ارز دیجیتال تتا (Theta)

در سال 2018 ارز دیجیتال THETA به بازار عرضه شد که در زمان عرضه، قیمت ارز دیجیتال تتا حدود 0.2 دلار بود. در طول سال‌های 2018 و 2019 قیمت THETA با نوسانات ضعیفی همراه بود، اما با ورود به سال 2020 قیمت تتا (THETA) وارد روند صعودی شد؛ به صورتی که قیمت تتا در سپتامبر 2020 به حدود 0.8 دلار رسید.

ارز دیجیتال theta

توکن TFUEL نیز در مارس 2019 عرضه شد و در زمان عرضه قیمت TFUEL در حدود 0.016 دلار بود. بالاترین قیمت توکن Theta Fuel تا سال 2021 در فوریه 2021 مشاهده شد که به 0.04 دلار رسید.

ارز دیجیتال theta

خرید ارز دیجیتال تتا (THETA)

توکن‌های تتا برای خرید در صرافی‌هایی مانند، BKEX، صرافی بایننس، Bithumb ، Huobi، Upbit در دسترس هستند و بیشترین معاملات ارز دیجیتال تتا در این صرافی‌ها انجام می‌شود.

پس از خرید ، توکن‌های تتا را می‌توان در هر کیف پولی که از استاندارد ERC20 پشتیبانی می‌کند، ذخیره کرد. در فوریه 2019 ، تیم تتا به قول خود برای راه‌اندازی کیف پول اختصاصی تتا (Theta wallet) قبل از راه‌اندازی شبکه اصلی پروژه عمل کرد و کیف پول اختصاصی خود را به راه انداخت. با توجه به توافقاتی که Theta Network با سامسونگ و گوگل انجام داده است، پس از راه‌اندازی کامل این کیف پول، کیف پول تتا به صورت پیش‌فرض روی سیستم‌عامل اندروید برخی دستگاه‌ها فعال خواهد شد.

ارز دیجیتال theta

سخن پایانی

ارز دیجیتال شبکه تتا (Theta network) یک رمزارز بلاکچین محور و یک پلتفرم پخش ویدئو است که با استفاده از فناوری غیرمتمرکز، امکان پخش ویدیو و استریم با پهنای باند زیاد را مهیا می‌سازد.

استیو شن (Steve Chen)، بنیان‌گذار YouTube در خصوص ارز دیجیتال Theta Network گفته است:

من خوشحالم که می‌توانم شاهد بخشی از تحولات بعدی فضای پخش ویدئو باشم. من به تتا کمک می‌کنم یک شبکۀ غیرمتمرکز نظیر به نظیر ایجاد کند که می‌تواند با هزینه‌های کمتری روند اشتراک‌گذاری ویدئو را بهبود بخشد.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین رأی
Inline Feedbacks
View all comments

به نظر بنده پیشرفت در تتا نتورک هم باکمی فعالیت امکان پذیر هم موجب کسب در امد هستش