ارز دیجیتال استورج (Storj) چیست؟ پلتفرمی غیر متمرکز برای ذخیره ابری فایل‌ها

زمان مطالعه: 6 دقیقه

مقدمه

اگر این روزها به‌دنبال خرید سخت افزارهای ذخیره‌سازی و هارد دیسک‌ها هستید، حتماً شاهد افزایش قیمت برخی از سخت افزارهای ذخیره‌سازی بوده‌اید. دلیل اصلی افزایش قیمت این محصولات، افزایش تقاضای خرید آنها جهت شرکت در پروژه برخی از رمزارزهایی است که روی پروژه ذخیره‌سازی اطلاعات توسط بلاکچین فعالیت می‌کنند. یکی از این رمزارزها، ارز دیجیتال استورج (Storj) است.

ارز دیجیتال استورج (Storj) یک پلتفرم منبع باز مبتنی بر بلاکچین برای ذخیره‌سازی غیرمتمرکز فایل‌ها است. توکن STORJ در آن برای ایجاد انگیزه برای به اشتراک گذاشتن فضای دیسک و پاداش دادن به کاربران است. ارز دیجیتال Storj بنا دارد زیر ساخت غیرمتمرکزی را برای انتقال محتواهای فایلی چه از نوع ویدئو و چه از نوع صوتی ایجاد کند. برای آشنایی بیشتر با این ارز دیجیتال با ما در ادامه مقاله همراه باشید.

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

ارز دیجیتال استورج (Storj) چیست؟

کلمه Storj از  تلفظ انگلیسی کلمه Storage به معنی ذخیره‌سازی آمده است. ارز دیجیتال Storj خود را به عنوان یک راه‌حل ذخیره‌سازی غیرمتمرکز فایل که مزایای ذخیره‌سازی مبتنی بر فناوری ابری (Cloud) و فناوری بلاکچین را ترکیب ‌می‌کند، معرفی کرده است. هسته اصلی این پروژه شبکه Storj است. یکی از کاربردهای شبکه Storj این است که به کاربران امکان ‌می‌دهد فضای خالی دیسک خود را اجاره دهند. کاربرانی که نیاز به ذخیره آنلاین فایل‌ها و دارایی‌ها دارند ‌می‌توانند به شبکه Storj متصل شوند و منابع ذخیره‌سازی موجود را از اجاره‌دهندگان در این اکوسیستم اجاره کنند. پرداخت‌ها با استفاده از توکن‌های STORJ در بلاکچین انجام ‌می‌شود و قرار است توکن استورج کاربران را ترغیب کند که به یک ارائه‌دهنده ذخیره‌سازی ابری (cloud) در مقیاس کوچک تبدیل شوند.

ویژگی‌های ارز دیجیتال Storj

هم‌اکنون دو تا از ارائه‌دهندگان مهم سرویس‌های ذخیره‌سازی ابری، گوگل و آمازون هستند. ارز دیجیتال استورج برای اینکه بخواهد با آنها رقابت کند باید مزیت‌های رقابتی داشته باشد.

ارز دیحیتال استورج

هزینه پایین‌تر

هزینه‌های فعلی زیرساخت‌های ایجادشده توسط سیستم‌های ذخیره‌سازی متمرکز مثل گوگل و آمازون ‌می‌تواند توسط مدل غیرمتمرکزی که توسط ارز دیجیتال Storj ارائه شده، کاهش یابد. تیم Storj با تأکید بر غیرمتمرکزسازی، امیدوارند که پلتفرم خود را به عنوان یک راه‌حل مقرون به صرفه برای ذخیره‌سازی ابری ارائه دهند. با حذف نیاز به راه‌اندازی مراکز داده (که بسیار پرهزینه هستند)، تیم Storj هزینه‌ها را نسبت به قیمت‌های فعلی ارائه‌دهندگان ذخیره‌سازی متمرکز، حداقل تا 1/3 کاهش ‌می‌دهد. همچنین با کاهش هزینه‌های نگهداری، پهنای باند و تأسیسات برق، میزان هزینه‌ها پایین‌تر ‌می‌آید.

این روش برای مشاغل کوچک که به ذخیره‌سازی احتیاج دارند اما هنوز ظرفیت و بودجه لازم را برای ساخت و نگهداری مراکز داده تمام عیار، آرایه‌های دیسک سخت و … ندارند، بسیار مفید است.

فضای ذخیره‌سازی امن و خصوصی بیشتر

مدل ذخیره‌سازی پیشنهادشده توسط Storj تقریباً مشابه اینترنت کار ‌می‌کند؛ به این معنا که هیچ کنترلی توسط یک نهاد مرکزی و مشخص بر میلیاردها دستگاه مورد استفاده در این شبکه وجود نخواهد داشت. طبق گفته توسعه‌دهندگان Storj، تمرکززدایی اینترنت به مدیریت داده‌ها نرسید. در واقع، مدیریت داده‌ها به طور متمرکز بوده و در چندین مرکز جهانی که شبکه‌ای از مراکز داده را اداره ‌می‌کنند، ذخیره ‌می‌شود. این روش نگهداری ریسک‌های مختلفی دارد؛ از جمله: رخنه در داده‌ها، ایجاد وقفه‌های جهانی در ارائه خدمات و هزینه‌های بالاتر ذخیره‌سازی.

مقیاس پذیری بهتر

در عصر تقاضای روزافزون برای منابع ذخیره داده، شبکه ارز دیجیتال استورج (Storj) مدلی مقیاس‌پذیر و انعطاف‌پذیر را ‌نوید می‌دهد. ذخیره داده‌های بزرگ تا زمانی که کل اقتصادها به کاربرد مؤثر استورج اعتماد کنند، چالش‌های زیادی خواهد داشت.

تیم Storj در ادامه شبکه‌ای را طراحی کردند که قول ‌می‌دهد تقاضای ذخیره‌سازی سریع‌تر داده‌ها و فرمت‌های بزرگ‌تر را برآورده سازد و فضای کافی برای گسترش متناسب با تقاضای عمو‌می ‌باقی ‌می‌گذارد.

ارز دیجیتال استورج با کمک فن‌آوری شاردینگ، رمزگذاری و توزیع‌ داده‌ها در بین نود‌ها، امیدوار است که بتواند از سیستم‌های ذخیره‌سازی سنتی پیشی بگیرد و عملکرد و قابلیت اطمینان بهتری را در اختیار شما قرار دهد.

ارز دیجیتال استورج

ارز دیجیتال استورج همچنین ‌می‌خواهد خود را به عنوان پلتفر‌می ‌برای پشتیبانی و انتقال رسانه معرفی کند. توسعه‌دهندگان ارز دیجیتال استورج فراتر از فضای ذخیره‌سازی ابری تجاری، در حال کار روی ارائه خدمات بیشتر برای پلتفرم خود هستند. ارز دیجیتال استورج ‌می‌خواهد با پشتیبانی از ذخیره‌سازی مقادیر زیادی از فایل‌های ویدئویی، صوتی، عکس و … به یک پلتفرم تحویل محتوای رسانه‌ای همه‌منظوره تبدیل شود.

ارز دیجیتال استورج چگونه کار ‌می‌کند؟

نحوه کار شبکه ارز دیجیتال استورج شباهت زیادی با فناوری تورنت (Torrent) دارد. تورنت‌ها به صورت شبکه‌های نظیر به نظیر عمل ‌می‌کنند که در آن هر فایل ذخیره‌شده به بخش‌های کوچک زیادی تقسیم ‌می‌شود و سپس بین کاربران توزیع ‌می‌شود. کاربران هم نسخه‌های یک فایل را ذخیره و نگهداری ‌می‌کنند.

وقتی شخصی یک کپی از فایل را بخواهد، برای دریافت سایر تکه‌های فایل موردنظر که در اختیار سایر کاربران است، به آنها Seed ارسال ‌می‌کند. سرانجام، نرم‌افزار تورنت قطعات فایل را جمع‌آوری و فایل اصلی را دوباره ایجاد ‌می‌کند. سیستم مشابهی در شبکه ارز دیجیتال استورج استفاده ‌می‌شود:

روند تقسیم فایل‌ها در شبکه Storj، شاردینگ فایل نامیده ‌می‌شود.

شبکه Storj به جای اینکه یک فایل کامل را از یک منبع تهیه کند، به کاربر این امکان ‌را می‌دهد که قطعات مختلف فایل مورد نظر را همزمان از چندین منبع مختلف دانلود کند. این سیستم انتقال فایل غیرمتمرکز به Storj اجازه می‌دهد که خود را به عنوان یک راه‌حل دانلود سریع‌تر در مقایسه با سایر ارائه‌دهندگان فضای ذخیره‌سازی معرفی کند.

ارز دیحیتال Storj

با شکستن فایل‌ها به قطعات یا شاردها، دیگر در شبکه Storj امکان دسترسی یک سازمان یا شرکت خاص به فایل‌های کامل از بین ‌می‌رود. در حالی که شبکه‌های تورنت، اطلاعات مربوط به قطعات فایل را به صورت عمو‌می ‌منتشر ‌می‌کنند، اما در شبکه استورج فقط آپلودکنندگان محل قرارگیری فایل‌ها را ‌می‌دانند. به این ترتیب، Storj ‌می‌خواهد از حریم خصوصی طرف‌های درگیر در روند انتقال فایل محافظت کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر ‌می‌توانید به وبسایت رسمی ارز دیجیتال Storj مراجعه کنید.

قیمت ارز دیجیتال استورج

توکن اختصاصی ارز دیجیتال استورج، توکن STORJ است. کل ارزش مارکت کپ توکن استورج بیش از 270 میلیون دلار است. این ارز دیجیتال در سال 2017 وارد بازار ارز‌های دیجیتال شد. نمودار قیمت ارز دیجیتال استورج را ‌می‌توانید در تصویر زیر ببینید.

ارز دیحیتال storj

برای مشاهده قیمت این ارز دیجیتال ‌می‌توانید به صفحه قیمت ارز دیجیتال استورج (Storj) مراجعه کنید.

سخن پایانی

ارز دیجیتال استورج (Storj) پلتفرمی را برای ذخیره‌سازی فایل‌ها به صورت غیر متمرکز ایجاد کرده است. ایده اصلی آن بسیار شبیه شبکه‌های تورنت است. البته در پلتفرم این ارز دیجیتال راهکارهایی برای افزایش حریم خصوصی ایجاد شده است. در این شبکه، یک فایل برای ذخیره شدن به شارد‌های مجزایی تبدیل ‌می‌شود و هر شارد در نود‌های مختلف شبکه ذخیره ‌می‌گردد. اگر یکی از اعضای شبکه به این فایل نیاز داشته باشد، درخواستی را در شبکه ارسال ‌می‌کند و نرم افزار شبکه تمام بخش‌های مختلف فایل را جمع‌آوری ‌می‌کند و دوباره کنار هم قرار ‌می‌دهد و فایل را برای درخواست‌کننده ارسال ‌می‌کند.

یکی از اهداف ارز دیجیتال Storj استفاده از فضاهای ذخیره‌سازی خالی و بدون استفاده کاربران است. کاربران نیز در ازای به اشتراک گذاشتن فضای ذخیره‌سازی خود، توکن STORJ پاداش می‌گیرند و از این طریق ‌می‌توانند کسب درآمد کنند.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments