گیم فای (GameFi) یا کسب درآمد از بازی چیست؟

زمان مطالعه: 5 دقیقه

این اواخر، گیم فای (GameFi) به یک مفهوم محبوب در صنعت بلاکچین و گیمینگ تبدیل شده است. کاربران بازی‌های ویدیویی سنتی که برای شرکت در بازی‌های آنلاین مبالغی را پرداخت می‌کردند، به بازی‌های ویدیویی بلاکچینی علاقه زیادی پیدا کرده‌اند؛ زیرا به جای پرداخت پول می‌توانند درآمدزایی کنند. در این مقاله قصد داریم راجع به ارکان مختلف گیم فای، نحوه فعالیت آن و همچنین سطح انتظارات ما از آینده GameFi صحبت کنیم. با وبسایت رمزارز نیوز همراه باشید.

گیم فای (GameFi) چیست؟

به ساده‌ترین روش می‌توان حوزه جدید گیم فای را ترکیبی از بازی‌های ویدیویی (گیم) با اقتصاد غیرمتمرکز (دیفای) معرفی کرد. در این نوع بازی‌های ویدیویی، از تکنولوژی بلاکچین استفاده شده است تا بازیکن‌ها صاحبان و مالکان اصلی المان‌ها و آیتم‌های مختلف مجازی در بازی باشند.

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

مدل سنتی در بازی‌های ویدیویی قدیمی «پرداخت برای برد» یا pay-to-win بود که بازیکنان به منظور برتری نسبت به سایرین، باید پول پرداخت کنند. از جمله این برتری‌ها می‌توان به امکان ارتقای شخصیت‌ها، کاهش زمان انتظار برای ارتقا و تجهیز آنها یا خرید اشیا و آیتم‌های مجازی اشاره کرد.

از طرف دیگر گیم فای مدل «کسب درآمد از بازی» یا Play to Earn را ارائه می‌کند. در این مدل بازی، این بازیکن‌ها هستند که به خاطر صرف زمان و تلاش خود پاداش دریافت می‌کنند. این نکته حائز اهمیت است که در بازی‌های گیم فای، کاربران برای برنده شدن به چیزی بیشتر از شانس نیاز دارند. البته فعالیت‌هایی که منجر به کسب پاداش می‌شوند در بازی‌ها مختلف است، ولی به طور کلی برای کسب درآمد از بازی به داشتن مهارت و یک استراتژی نیاز است.

گیم فای چگونه کار می‌کند؟

همان‌طور که به آن اشاره کردیم، روش کسب درآمد از بازی در عناوین مختلف تفاوت دارد. ولی با این حال، اغلب پروژه‌های GameFi در داشتن خصوصیات زیر مشترک هستند:

توکن غیرمثلی یا NFT

توکن‌های غیرمثلی یا توکن NFT دارایی‌های دیجیتالی هستند که با استفاده از تکنولوژی بلاکچین خلق شده‌اند. برخلاف توکن‌های مثلی (توکن‌های عادی)، NFT ها منحصربه‌فرد، غیرقابل‌تقسیم و فقط دارایی یک مالک هستند. درست مثل بازی‌های سنتی، کاربران گیم فای می‌توانند آواتار، حیوان، خانه، ابزار و … داشته باشند که در اینجا همه این آیتم‌ها به شکل NFT هستند.

کسب درآمد از بازی

در این گونه بازی‌ها، کاربران می‌توانند منابع خود را در جهت بهبود و ارتقای دارایی‌های دیجیتال خود صرف کنند و سپس آنها را در قبال ارزهای دیجیتال دیگر تعویض کنند و به سود بیشتری برسند.

اقتصاد غیرمتمرکز یا DeFi

دیفای (DeFi) یک شکل تجربی و آزمایشی از اقتصاد است که برای فعالیت به واسطه‌های مالی مرکزی نیاز ندارند و به جای آن کاربران از قراردادهای هوشمند مستقر در بلاکچین استفاده می‌کنند.

گام‌های لازم برای فعالیت در GameFi

به طور کلی اغلب بازی‌های بلاکچینی از کاربران خود می‌خواهند که قبل از شروع فعالیت در پروژه، گام‌های زیر را طی کنند:

  1. ایجاد یک کیف پول: برخلاف بازی‌های سنتی که برای شروع به حساب کاربری و رمز عبور نیاز دارند، بازی‌هایی که از تکنولوژی بلاکچین استفاده می‌کنند از کاربران می‌خواهند هویت خود را با کیف پول نشان دهند. البته برای شرکت در بازی‌های مختلف، کاربران به کیف پول‌های متفاوتی نیاز دارند. به عنوان مثال، بازی Axie Infinity به کیف پولی سازگار با اتریوم نیاز دارد.
  2. واریز سرمایه به کیف پول: به منظور تکمیل مرحله سوم، ابتدا باید به مقدار لازم سرمایه به کیف پول خود وارد کنید. بدیهی است که بسته به بازی، ارزهای دیجیتالی که باید به کیف پول منتقل کنید هم متفاوت است.
  3. خرید دارایی‌های لازم برای شروع: در اغلب بازی‌های گیم فای، به منظور کسب درآمد از بازی، کاربران باید یک آواتار یا دارایی دیجیتال دیگری را خریداری کنند. این یعنی قبل از شروع بازی، باید آنها را بخرید. به عنوان مثال برای شروع بازی Axie Infinity به خرید سه Axie نیاز است.

چند نمونه از بازی‌های GameFi

در ادامه، برخی از نمونه‌های موفق پروژه‌های گیم فای را آورده‌ایم:

Axie Infinity

اکسی اینفینیتی یک بازی ویدیویی آنلاین مبتنی بر NFT است که توسط استودیو ویتنامی Sky Mavis توسعه یافته است و با دو توکن AXS و SLP فعالیت می‌کند. این بازی به کاربران اجازه می‌دهد که موجودات بامزه‌ای به نام اکسی (Axie) را جمع‌آوری کنند و پرورش دهند و با آنها بجنگند و معامله کنند. این اکسی‌ها توکن غیرمثلی (NFT) هستند.

Decentraland

دیسنترالند یک دنیای مجازی است که توسط کاربران اداره می‌شود. همه قطعه‌های زمین و المان‌های موجود در این دنیای مجازی یک NFT است. در اوایل سال 2021، دیسنترالند روزانه 1500 کاربر فعال داشت ولی این آمار در مارس همین سال به 10,000 کاربر رسید.

CryptoBlades

کریپتو بلیدز هم پلتفرمی را ارائه می‌کند که کاربران در آن می‌توانند با یکدیگر مبارزه کنند. برنده هر مبارزه توکن SKILL دریافت می‌کند. کاربران در مرحله بعد می‌توانند این SKILL را در بازار آزاد به فروش برسانند یا آن را برای خرید آواتار یا ارتقای شخصیت خود هزینه کنند.

The Sandbox

سندباکس یک متاورس مجازی است که بازیکن‌ها در آن می‌توانند بازی کنند، ساخت‌وساز کنند و از تجربه مجازی خود درآمد داشته باشند. توکن بومی این متاورس، SAND است که در همه تراکنش‌ها و تعاملات درون این متاورس به کار می‌آید.گیم فای

سخن پایانی

مدت تقریباً زیادی است که پروژه‌های گیم فای با مدل Play to Earn خود مرکز توجه کاربران و سرمایه‌گذاران قرار گرفته‌اند. افزایش محبوبیت مفهوم متاورس و ارزهای دیجیتال به ایجاد تحول در صنعتی کمک می‌کند که همین حالا هم بسیار محبوب و گسترده است.

بهترین راه برای درک آینده GameFi تحلیل تحول پروژه‌های موفق کنونی مثل Axie Infinity است. توکن AXS این بازی در ابتدای شروع کار حدود 0.15 دلار بود ولی در مقطعی قیمت آن به بیش از 130 دلار رسید!

یک شرکت آمریکایی به نام Fold هم به تازگی خبر همکاری خود با یک شرکت تحقیقاتی به نام Niantic را منتشر و اعلام کرده است که این همکاری به توسعه یک بازی ویدیویی با واقعیت افزوده منجر خواهد شد که در آن به کاربران، بیت کوین پاداش داده می‌شود. از این رو بدون شک در سال‌های آتی، اخبار و تحولات بسیار گسترده و مهمی در این حوزه ایجاد خواهد شد.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments