ارز دیجیتال کانفلاکس (Conflux) چیست؟ معرفی توکن CFX

زمان مطالعه: 8 دقیقه

همان‌طور که می‌دانید، مهم‌ترین جزء دنیای ارزهای دیجیتال، فناوری بلاکچین است. در واقع، هدف اصلی پروژه‌های رمزارزی، توسعه شبکه‌ای است که به کاربرانش اجازه دهد حریم خصوصی و امنیت داشته باشند. به همین دلیل است که بسیاری از ارزهای دیجیتال از فناوری بلاکچین استفاده می‌کنند. با این حال، در مورد استفاده از فناوری بلاکچین نیز نگرانی‌هایی وجود دارد. برای مثال، شبکه‌های بلاکچینی ممکن است کند باشند و با توجه به اینکه هزینه تراکنش‌ها اغلب به مدت مورد نیاز برای پردازش آنها بستگی دارد، کند بودن شبکه می‌تواند به گران‌تر شدن فرآیند پردازش تراکنش نیز منجر شود. شبکه ارز دیجیتال کانفلاکس نتورک (Conflux Network) یک پروژه بلاکچینی است که با هدف حل این مشکلات توسعه یافته و قصد دارد یک «بلاکچین بدون موانع» را ایجاد کند. برای آشنایی بیشتر با شبکه ارز دیجیتال Conflux و توکن CFX با ما در ادامه این مطلب همراه باشید.

شبکه ارز دیجیتال کانفلاکس چیست؟

پروژه رمزارز کانفلاکس یک بلاکچین لایه اول با توان عملیاتی بالا و یک پروتکل باز برای دنیای جدیدی از برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps)، امور مالی و وب ۳ است. شبکه رمزارز Conflux به عنوان یک بلاکچین عمومی سریع و ایمن، الگوریتم اثبات کار (PoW) و ساختار گراف درختی (Tree-Graph) را برای قدرت بخشیدن به نسل جدیدی از تجارت غیرمتمرکز ترکیب می‌کند.

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

علاوه بر این، شبکه ارز دیجیتال کانفلاکس با استفاده از یک الگوریتم اجماع منحصربه‌فرد به نام GHAST، به نودهای شبکه اجازه می‌دهد که با سرعت بالا و بدون نگرانی از به خطر افتادن امنیت شبکه به دلیل وجود فورک‌ها، بلاک‌های جدید را ایجاد و به شبکه اضافه کنند. با اتخاذ یک مکانیسم اجماع ترکیبی و پردازش موازی بلاک‌ها و تراکنش‌ها، شبکه ارز دیجیتال Conflux به توان عملیاتی بالای ۶۰۰۰-۳۰۰۰ تراکنش در ثانیه (TPS) دست پیدا کرده است.

پروژه توکن CFX در چین مستقر است. اگرچه مقامات پکن به سختگیری در قوانین مربوط به ارزهای دیجیتال شناخته می‌شوند، اما به نظر می‌رسد که رمزارز کانفلاکس با موفقیت در این کشور فعالیت می‌کند. حتی در سال ۲۰۲۱، اخباری منتشر شد مبنی بر اینکه مقامات شهری شانگهای به سازمان پشت این بلاکچین اجازه داده‌اند که با دانشگاه دریانوردی شانگهای همکاری کند. هدف از این همکاری، تثبیت جایگاه شانگهای به عنوان یک مرکز مالی و حمل و نقل جهانی، با استفاده از نسخه دیجیتالی یوان چین برای انجام این کار، عنوان شده است.

ارز دیجیتال کانفلاکس (Conflux) چیست؟ معرفی توکن CFX

در حالی که پروژه رمزارز Conflux در چین مستقر است، وایت پیپر آن به دست دو فرد دانشگاهی مقیم کانادا، به نام‌های آندریاس پارک (Andreas Park) و آندریاس ونریس (Andreas Veneris) نوشته شده است. این شبکه بلاکچینی در سال ۲۰۱۸ به دست فن لانگ (Fan Long)، یوانجی ژانگ (YuanJie Zhang) و مینگ وو (Ming Wu)، تأسیس شد.

ارز دیجیتال Conflux چگونه کار می‌کند؟

بلاکچین ارز دیجیتال کانفلاکس از الگوریتم اجماع اثبات کار (PoW) استفاده می‌کند و به افراد اجازه می‌دهد که در ازای اضافه کردن بلاک‌های جدید به شبکه، پاداش بگیرند. ایده پشت الگوریتم اثبات کار این است که کاربران از قدرت رایانه‌های خود برای حل معادلات پیچیده ریاضی استفاده ‌کنند. البته لازم به ذکر است که این محاسبات می‌تواند برق زیادی مصرف کند که به گفته منتقدان، برای محیط زیست مضر است. در نتیجه، بلاکچین‌های بیشتری یا با استفاده از الگوریتم اجماع اثبات سهام (PoS) راه‌اندازی می‌شوند، یا به یک شبکه مبتنی بر الگوریتم اثبات سهام مهاجرت می‌کنند. پروژه ارز دیجیتال Conflux هم چنین تغییری را انجام داده و اخیراً به شبکه‌ای مبتنی بر ترکیب الگوریتم‌های اثبات کار و اثبات سهام مهاجرت کرده است.

چیزی که توکن CFX را از سایر بلاکچین‌ها متمایز می‌کند، نحوه ذخیره‌سازی داده‌های آن است. رمزارز کانفلاکس به جای داشتن یک لیست طولانی از اطلاعات، از چیزی به نام نمودار یا گراف درختی استفاده می‌کند. این بدان معنی است که بلاک‌ها به شاخه‌های مختلفی تقسیم می‌شوند که هر کدام به یک بلاک مادر (parent block) متصل هستند. ایده این است که با اتخاذ ساختار درختی، بلاک‌های جدید بتوانند سریع‌تر و بدون هیچ مشکل یا نگرانی امنیتی ایجاد شوند.

در حالت کلی، می‌توان گفت که رمزارز Conflux به عنوان تنها بلاکچین عمومی، بدون نیاز به مجوز (permissionless) و سازگار با مقررات در چین، مزایای منحصربه‌فردی را برای پروژه‌های ساخت و توسعه در آسیا فراهم کرده و اقتصادهای غیرمتمرکز را برای تقویت اکوسیستم جهانی دیفای (DeFi) به هم متصل می‌کند.

هر شبکه بلاکچینی، توکن بومی خود را دارد و شبکه ارز دیجیتال کانفلاکس نیز از این موضوع مستثنی نیست. رمزارز بومی شبکه کانفلاکس با نماد اختصاری CFX شناخته می‌شود و برای پرداخت کارمزد تراکنش‌ها و پاداش‌دهی در ازای ایجاد بلاک‌های جدید به کار می‌رود. علاوه بر این، دارندگان ارز دیجیتال Conflux می‌توانند در مورد تغییرات شبکه رأی دهند یا توکن‌های خود را برای کسب پاداش، استیک کنند.

ارز دیجیتال کانفلاکس (Conflux) چیست؟ معرفی توکن CFX

هر توکن CFX از واحدهای کوچک‌تری به نام Drip تشکیل شده است که شبیه به Gwei در شبکه اتریوم یا Satoshi در شبکه بیت کوین است. یک رمزارز کانفلاکس متشکل از ۱۰۱۸ Drip است. برای ارسال تراکنش در شبکه کانفلاکس، مقدار کمی Drip به عنوان کارمزد تراکنش پرداخت می‌شود که به نگهبانان سیستم (ماینرها) تعلق می‌گیرد.

توکنومیکس رمزارز کانفلاکس

قبل از راه‌اندازی شبکه رمزارز Conflux در سال ۲۰۲۰، کمی بیشتر از ۵ میلیارد (۵،۲۷۸،۱۶۴،۲۷۴) واحد توکن CFX ایجاد شد. در حال حاضر، حدود ۲٫۵۲۹ میلیارد ارز دیجیتال کانفلاکس در گردش است. توکن‌های CFX جدید زمانی وارد چرخه می‌شوند که شبکه به ماینرها در ازای افزودن بلاکی از تراکنش‌ها به زنجیره، پاداش دهد.

برای ارز دیجیتال Conflux حداکثر عرضه تعیین نشده، اما پاداش‌های بلاک در طول زمان کاهش می‌یابد تا تأثیر تورم بر قیمت رمزارز کانفلاکس کمتر شود.

توکن CFX را از کجا بخریم و کجا ذخیره کنیم؟

رمزارز Conflux را می‌توان در بسیاری از صرافی‌های رمزارزی شناخته‌شده معامله کرد. محبوب‌ترین صرافی برای خرید و معامله ارز دیجیتال کانفلاکس، بایننس (Binance) است. دیگر پلتفرم‌های محبوب برای خرید و فروش ارز دیجیتال Conflux نیز عبارتند از کوکوین (KuCoin)، اوکی ایکس (OKX)، کوینکس (CoinEx) و Gate.io.

از جمله کیف پول‌هایی که از توکن CFX پشتیبانی می‌کنند نیز می‌توان به مث ولت (MathWallet) و کانفلاکس ولت (Conflux Wallet) اشاره کرد.

تاریخچه قیمت ارز دیجیتال Conflux

بر اساس داده‌های وبسایت کوین مارکت کپ (Coinmarketcap)، رمزارز کانفلاکس برای اولین بار در اواسط نوامبر سال ۲۰۲۰ و با قیمت تقریبی ۰٫۰۸ دلار وارد بازار شد. اگرچه در اواخر نوامبر آن سال، قیمت رمزارز Conflux تا حدود ۰٫۳ دلار افزایش یافت، اما بعداً دوباره به محدوده ۰٫۱ دلار سقوط کرد.

ارز دیجیتال کانفلاکس (Conflux) چیست؟ معرفی توکن CFX
نمودار قیمت ارز دیجیتال کانفلاکس از ابتدا تا کنون

در اوایل سال ۲۰۲۱، بازار ارزهای دیجیتال یک دوره رونق را پشت سر گذاشت که در نتیجه آن، قیمت ارز دیجیتال Conflux نیز در ۲۷ مارس ۲۰۲۱، به بالاترین سطح تاریخی خود در ۱٫۷ دلار رسید. با این حال، روزهای اوج توکن CFX دوام زیادی نداشت و قیمت این رمزارز تا اوایل ماه می آن سال به زیر ۱ دلار کاهش یافت.

اگرچه در ماه سپتامبر ۲۰۲۱ و پس از انتشار خبر همکاری تیم رمزارز کانفلاکس با مقامات شانگهای، قیمت توکن CFX تا ۰٫۸۲۳ دلار افزایش یافت، اما دوباره سقوط کرد و آن سال را با قیمت ۰٫۱۹۹ دلار به پایان رساند.

در صفحه قیمت لحظه ای Conflux می‌توانید قیمت کانفلاکس و توکن CFX و نمودار قیمت آن را مشاهده کنید.

از آن زمان تا اوایل سال ۲۰۲۳، قیمت رمزارز Conflux در یک روند نزولی کلی بود و افزایش چشمگیری را تجربه نکرد. تا اینکه با شروع سال ۲۰۲۳ و رونق دوباره بازار رمزارزها، ارز دیجیتال کانفلاکس هم یک روند صعودی دیگر را تجربه کرد و قیمت کانفلاکس از ۰٫۰۲۲ دلار در ابتدای سال تا حدود ۰٫۳۳ دلار در ۲۲ فوریه افزایش یافت.

پیش‌بینی قیمت ارز دیجیتال کانفلاکس در سال 2023

تحلیلگران پلتفرم Priceprediction پیش‌بینی می‌کنند که حداقل و حداکثر قیمت ارز دیجیتال Conflux در سال ۲۰۲۳ به ترتیب برابر با ۰٫۳ دلار و ۰٫۳۸ دلار باشد. بنابراین، میانگین قیمت توکن CFX برای سال ۲۰۲۳ حدود ۰٫۳۱ دلار پیش‌بینی می‌شود.

خلاصه مطلب

در این مقاله به معرفی شبکه بلاکچین ارز دیجیتال کانفلاکس و توکن CFX آن پرداختیم.

همان‌طور که گفته شد، شبکه ارز دیجیتال Conflux ویژگی‌ها و مزایای جذاب بسیاری را در اختیار فعالان بازار قرار می‌دهد. از طرفی، این واقعیت که رمزارز کانفلاکس از حمایت دولت چین برخوردار است، آن را بسیار منحصربه‌فرد می‌کند. در واقع، این پروتکل به عنوان دروازه‌ای برای سایر تیم‌های توسعه که به دنبال دسترسی به بازار بزرگ ارزهای دیجیتال در چین هستند، عمل می‌کند. بنابراین، وقتی ویژگی‌ها، جایگاه نظارتی و سابقه اثبات‌شده تیم توسعه‌دهنده رمزارز Conflux را در کنار یکدیگر قرار دهیم، به راحتی می‌توان متوجه شد که چرا سرمایه‌گذاران زیادی اخیراً به توکن CFX علاقه نشان داده‌اند. با گسترش و پیشرفت‌های بیشتر شبکه ارز دیجیتال کانفلاکس در آینده، می‌توان انتظار داشت که علاقه به این پروژه همچنان افزایش یابد.

برای تحقیق و بررسی بیشتر به سایت اصلی کانفلاکس مراجعه کنید.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments