زبان‌های برنامه‌نویسی استفاده شده در بلاک چین

زمان مطالعه: 5 دقیقه

کاربرد زبانهای برنامه نویسی چیست؟

جدای از بحث کاربرد، زبان‌های برنامه نویسی برای اطمینان از امنیت شبکه‌های بلاک چین و زیرساختارهای رمزارزها ضروری هستند.

نقش آن‌ها ساده است. این برنامه‌ها، کامپیوتر‌ها را قادر به فهم دستورالعمل‌ها می‌کنند. هر چند زبان‌های برنامه‌ نویسی برای تولید برنامه‌های مرسوم و زبان‌های برنامه نویسی به کار رفته در بسترهای بلاک چین هم پوشانی دارند ولی در خصوص روند کار و مهارت‌های لازم برای ساخت یک پروژه موفق کاملا متفاوت هستند.

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

نگهداری از یک بلاک چین عمومی به هیچ وجه کار ساده‌ای نیست. کدهای نوشته شده باید به شدت ایمن باشند. چرا که آسیب‌پذیری امنیتی می‌تواند مورد سوء استفاده هکرها قرار بگیرد کما این‌ که قرار گرفته است. این امر، سرعت روند کار را ضرورتا کاهش می‌دهد زیرا توسعه‌دهندگان باید مطمئن شوند هر شکاف امنیتی پوشانده شده است.

زبان‌های برنامه نویسی، ابزار اطمینان از اجرای صحیح شبکه‌های بلاک چین و دقت عمل معاملات هستند. برای کسب این امکان، قراردادهای هوشمند معمولا مورد استفاده قرار گرفته می‌شد. هر وقت شرایط از پیش تعیین شده محقق شوند، کد، امکان این توافقات اتوماتیک بین طرفین را فراهم می‌کند. مزیت این کار حذف واسطه‌ها و بی‌نیازی از وکیل و محضر است. از این رو، حذف واسطه ها مستلزم سطوح بالایی از کدنویسی برای درستی کار است.

کاربردهای دیگر بلاک چین شامل توسعه برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) و اقدامات افزایش کاربران است.

معمولترین زبانهای برنامه نویسی چه نام دارند؟

CPP، پایتون، جاوااسکریپت، سالیدیتی برخی از زبان‌های برنامه نویسی در جامعه برنامه نویسی بلاک چین هستند.

بسیاری از این زبان‌هایی که در برنامه نویسی بلاک چین به کار می‌روند، سالیان دراز مورد استفاده بوده‌اند و همچنان برای مقاصد غیر از بلاک چین استفاده می‌شوند. به عنوان مثال، Cpp اولین بار در سال 1985 معرفی شد و زبان اصلی بیت کوین بود. توسعه‌دهندگان به Cpp علاقه دارند زیرا امکان کنترل استفاده از حافظه را دارد و چندین دستورالعمل را در آن واحد اجرا می‌کند. ضمن این که با گذشت تقریبا 35 سال به پختگی لازم رسیده است.

پایتون که در دهه 1990 کار خود را آغاز کرد به خاطر سادگی و رویکرد خلاصه‌وار خود که به معنی اصلاح نسبتا آسان باگ‌های کد است، محبوب شده است. جاوااسکریپت به طور یک نقش‌آفرین عمده در اینترنت است و رابط کاربری آسانی دارد. محبوب‌ترین برنامه برای اتریوم سالیدیتی است. سالیدیتی برنامه‌ای است که از Cpp، پایتون و جاوااسکریپت الهام گرفته است تا محیطی برای جلب نظر توسعه‌دهندگان بلاک چین ایجاد کند.

برنامه نویسی بلاک چین

این زبانها چه معایبی دارند؟

در بسیاری از موارد، منحنی یادگیری این زبان‌های برنامه نویسی می‌تواند با شیب بسیار تند باشد.

Cpp دستور زبان تقریبا قدیمی دارد. به عبارت دیگر فهم آن برای توسعه دهندگان دشوار است. سادگی پایتون امکان طراحی یک شبکه پیچیده و قدرت‌ مند بلاک چین را به توسعه دهندگان نمی‌دهد. جاوااسکریپت، توسعه دهنده را ناامید می‌کند چرا که عملکرد هش SHA256 را ندارد. در حالی که سالیدیتی تقریبا یک برنامه جدید است که امکان اضافه کردن ویژگی‌های اضافی را به قراردهای هوشمند هنگام ساخته شدن نمی‌دهد.

چرا انتخاب یک زبان برنامه نویسی مناسب اهمیت دارد؟

زیرا می‌تواند تاثیر بزرگی بر موفقیت آینده بستر بلاک چین داشته باشد.

امنیت، مشخصا اصلی‌ترین نگرانی است خصوصا به این دلیل که آسیب پذیری می‌تواند تاثیر حیاتی بر اعتماد به یک شبکه داشته باشد. در هنگام انتخاب یک زبان برنامه نویسی، این مسئله باید در اولویت قرار گیرد.

با فرض اینکه کسی قادر به افزودن چیزی به بلاک چین و دسترسی به کدها نیست، باز هم ارزش ساخت کد و ایجاد شبکه‌ای که تحمل درخواست‌‌های کاربران را داشته باشد، وجود دارد. اگر نتواند طبق استانداردها عمل کند و به خاطر این که به اندازه کافی چند کاربری نیست نتواند فشار زیاد تحمل کند، برای مقیاس پذیری و رشد در آینده اسف ناک است.

آیا راه حل جدیدی وجود دارد؟

چند پیشنهاد جدید برای ایجاد زبانی که برنامه نویسی را به قرن 21 می‌آورد و مناسب سن بلاک چین است وجود دارد.

یکی از آن‌ها راید (Ride) است که به ادعای خودش زبان واضح، مختصر و ساده‌ای دارد. مزیت این زبان برنامه نویسی توانایی کاهش زمان و منابع مورد نیاز برای آوردن راه حل‌های مبتنی بر بلاک چین به بازار است. این زبان قوی و غیر تورینگ کامل به منظور کمک به توسعه دهندگان برای پرهیز از اشتباهات فاحش که مانع درست کار کردن کد می‌شوند، طراحی شده است. همچنین بر اساس پروتکلی اجرا می‌شود که هزینه ثابتی دارد تا اطمینان حاصل شود که هزینه‌های اعمال DApp به منظور جلوگیری از غافلگیری‌های ناخوشایند از پیش مشخص شده‌اند.

راید تا چه زمانی ادامه می‌دهد؟

راید به طور خاص برای ویوز (Waves)، یک پروتکل اثبات سهام اجاره‌ای طراحی شده است.

هدف ویوز ایجاد محیطی است که در آن توسعه دهندگان می‌‌توانند به میزان قابل توجهی برنامه نویسی کنند با این نگاه که فضای برنامه‌های غیرمتمرکز بتوانند به سمت وب 3، بستر جدید در خصوص نحوه تعامل آنلاین کاربران اینترنتی و برنامه‌ها حرکت کنند.

شرکت ویوز عنوان می‌کند که رویکردی با کاربری آسان دارد که منجر به سطوح بالاتری از شخصی سازی می‌شود و همچنین اطمینان حاصل می‌کند که در آینده DApp‌ها با قطعات دیگر برنامه سازگار هستند. این رویکرد پیش بینی پذیر نسبت به برنامه نویسی بلاک چین را می‌توان تا حدودی با لگو (Lego)، بر خلاف زبان‌های دیگر که ممکن است در آن مؤلفه‌ها با همدیگر سازگار نباشند، مقایسه کرد.

ویوز دوره‌های جامعی به چند زبان مختلف به منظور کمک به آشنایی توسعه دهندگان با راید ارائه می‌کند. این منابع به همراه چند هدیه برای افرادی است که قصد دارند برنامه‌های غیرمتمرکز بسازند و برای نسل آینده اینترنت کد نویسی کنند.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments