ماینرهای غیرمجاز، بلای جان برق شهری

زمان مطالعه: 3 دقیقه

استخراج ارزهای دیجیتال نیاز به دستگاه‌هایی دارند تا محاسبات و پردازش‌های لازم را انجام دهند. این محاسبات و پردازش‌ها معمولا با تولید گرمای زیاد همراه خواهد بود که تمامی این‌ها به اضافه هزینه خنک کردن دستگاه، برق و انرژی زیادی را مصرف می‌کند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، سخنگوی صنعت برق استخراج کنندگان غیر مجاز ارز دیجیتال را از بزرگترین مصرف کنندگان شبکه برق کشور دانست و اعلام کرد در صورت شناسایی این افراد خسارت وارده به شبکه برق از آن‌ها دریافت می‌شود.

مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق کشور در گفت و گوی خود با خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: تعرفه بسیار ارزان برق در کشورمان یکی از ایراداتی است که وجود دارد.

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

همچنین وی ادامه داد: تعرفه ارزان برق درحالی است که قیمت ارزهای دیجیتال به گونه‌ای است که استخراج آن را در کشورمان برای استخراج‌کنندگان مقرون به صرفه کرده و همین امر بسیاری را به این سمت کشانده است و البته در این بین تعدادی هم هستند که تلاش دارند به صورت غیرمجاز در این عرصه فعالیت کرده و از برق ارزان برای استخراج ارز مجازی سو استفاده کنند.

سخنگوی صنعت برق ادامه داد: شرکت توانیر با هدف پیشگیری از این سو استفاده دو راهکار تدوین و مجوز‌های لازم را نیز از وزارت نیرو برای اجرایی کردن این دو راهکار اخذ کرده است و به زودی یکی از این دو راهکار برای اجرا به شرکت‌های توزیع ابلاغ خواهد شد.

رجبی مشهدی گفت: در نخستین گام، مقرر شده در صورت شناسایی افراد سو استفاده‌کننده از برق، خسارتی که این عمل آن‌ها به شبکه وارد می‌سازد برآورد شده و از آنان اخذ شود و بدین ترتیب می‌توان جلوی فعالیت این افراد غیرمجاز را گرفت و آن‌ها را به استفاده مجاز از برق تشویق کرد.

همایون حائری، معاون برق و انرژی وزیر نیرو پارسال با بیان اینکه برای تولید هر واحد ارز مجازی «بیت کوین» نیاز به مصرف ۷۲ هزار کیلووات برق است، گفت: برای تولید هر واحد از این نوع ارز مجازی، به اندازه مصرف ۲۸ مشترک، برق استفاده می‌شود که ادامه چنین روندی خطرناک است.

وی گفت: اگر روند این استخراج ارزهای دیجیتال به همین نحو ادامه یابد پیش بینی می‌شود مصرف آن‌ها به بیش از ۲ هزارمگاوات برسد.

در پایان سخنگوی صنعت برق گفت: همه ظرفیت‌های لازم را برای تأمین برق پایدار مردم به کار خواهیم گرفت که البته بهره گیری از این ظرفیت‌ها در سایه تعامل و همکاری بین دستگاهی امکان پذیر شده است.

لازم به ذکر است که تولید هر بیت کوین معادل مصرف سالانه 28 خانه در تهران برق مصرف می‌کند یا معادل مصرف برق یک خانه در تهران به مدت 28 سال .

در روزهای عادی یارانه هر کیلووات برق 5000 ریال است یعنی تولید یک واحد بیتکوین حدود 350 میلیون ریال با یارانه دولتی هزینه می‌برد یعنی حدود 1800 دلار.

بیت کوین حدود 9150 دلار در ایران معامله می‌شود که بر این اساس استخراج هر واحد بیت کوین حدود 120 میلیون تومان در ایران درآمد دارد.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments