نصف کاربران ییلد فارمینگ توانایی درک قراردادهای هوشمند را ندارند

زمان مطالعه: 3 دقیقه

بنا بر نظرسنجی جدید کوین گکو (CoinGecko.com)، کاربران ییلد فارمینگ برای نظارت در امنیت پروژه‌هایی که عضو می‌شوند، به حسابرس‌ها وابسته هستند؛ اما با این وجود، سود زیادی به دست می‌آورند.

یک نظرسنجی جدید نشان می‌دهد که ییلد فارمینگ محدود به اقلیت کاربران است و این افراد بدون آنکه متوجه شوند ریسک می‌کنند.

کوین گکو (CoinGecko)، یک وبسایت تحلیلی رمزارز، امروز نتیجۀ یک نظرسنجی جدید از کاربران رمزارز در ییلد فارمینگ را منتشر کرد. در این نظرسنجی که در آگوست انجام شده است، از میان 1,347 فرد شرکت‌کننده، در 30 روز گذشته تنها 23% به نحوی در ییلد فارمینگ فعالیت انجام داده بودند، اما بیش از 80% لااقل از این مفهوم خبر داشتند.

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع
این نظرسنجی آنلاین که در شبکه‌های اجتماعی انجام شد نیز به این نتیجه دست یافت که 40% کاربرانی که با ییلد فارمینگ سر و کار دارند، متوجه خطرات قراردادهای هوشمند نیستند. در عوض، برای آگاهی از خطرات موجود، اعم از وجود باگ‌ها یا اقدامات خرابکارانه، به حسابرس‌ها وابسته هستند.

اما حسابرسی کار زمان‌بر و گرانی است و همین باعث شده که بسیاری از پروژه‌ها آن را به طور کامل نادیده بگیرند و ریسک فارمرهای دیفای را به جان بخرند. از این رو، کوین گکو می‌گوید:

همۀ فارمرها باید قبل از انجام فارم در هر استخری، اقدام به تحقیقات کنند؛ چون توکن‌های زیادی در ییلد فارمینگ کپی پیست هستند که می‌تواند آنها را در معرض خطر بزرگ‌تری همچون آسیب رسیدن به کد یا کلاهبرداری قرار دهد.

این نقل قول نشان می‌دهد که کاربران ییلد فارمینگ زیادی از خطرات بزرگی که سپرده‌های رمزی آنها را تهدید می‌کند، بی‌اطلاع هستند و حتی تعداد کمتری می‌توانند به محض مواجهه با این خطرات، به درستی آنها را شناسایی کنند.

دیفای متشکل از اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز روی بلاکچین است که با تمرکز روی فعالیت‌ها و روندهای مالی، شامل کسب سود از قرض‌ها یا پاداش‌های تنظیم‌شده از سوی توسعه‌دهندگان پروتکل برای تأمین نقدینگی تبادل توکن‌ها، کار می‌کند. هرچند ییلدها تنوع زیادی دارند ولی ییلدهای روی سرمایه‌، به طور متناوب سالانه بالاتر از 1,000% قرار می‌گیرند. ییلد فارمینگ (یعنی عمل گذاشتن دارایی دیجیتال برای کار در پروتکل‌های دیفای به منظور کسب بیشترین سود ممکن از سپرده‌ها) تنها یک بخش است.

60% افرادی که لااقل یک بار واترهای ییلد فارمینگ را امتحان کرده بودند، گفتند که هنوز در حال انجام فارم هستند و اظهار داشتند که ییلد فارمینگ قدرت ماندن طولانی مدت را دارد. بیش از دو سوم کاربران ییلد فارمینگ، بین 30 تا 59 سال سن داشتند و بیش از 90% آنها مرد بودند.

کوین گکو عنوان کرد که نتایج نظرسنجی اثبات می‌کند که ییلد فارمینگ تا حد زیادی فعالیت مناسبی است و به افرادی که دانش معامله رمزارز و محاسبه مالی را دارند سود می‌رساند.

کارمزدهای معاملات اتریوم یا همان هزینه‌ای که کاربران برای ارسال و دریافت توکن یا برای فعالیت با پروتکل‌های دیفای روی بلاکچین اتریوم پرداخت می‌کنند، در ظرف چند هفته چند برابر شده است و گاهی برای یک معامله، هزینه 10 دلاری را به کاربران تحمیل می‌کند. شاید جالب به نظر برسد که 52% شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی ابراز کردند که با کمتر از 1,000 دلار سرمایه، ییلد فارمینگ را آغاز کرده‌اند.

بسیاری از روش‌های موفق ییلدفارمینگ با گردش منسجم در پروتکل‌های مختلف دیفای به دنبال بالاترین سود هستند؛ چراکه اگر کاربران برنامه مناسبی نداشته باشند، کارمزدهای بالای بنزین از این سودها کم می‌کند یا حتی به اصل سرمایه آنها آسیب می‌زند.

اما با وجود هزینه‌های عملیاتی، بیش از 90% شرکت‌کنندگان در نظرسنجی که کاربر ییلد فارمینگ بودند، گفتند که منافع 500% یا بیشتر از اقدامات خود به دست آوردند.

کوین گکو در آخرین تحلیل به این نتیجه رسیده است که هرچند احتمال از بین رفتن ییلدهای بی‌شماری از پروتکل‌های دیفای وجود دارد ولی احتمال ماندن برخی از اَشکال ییلد فارمینگ به عنوان پروژه‌های مختلفی که برای جلب توجه کاربران و ذخایر سرمایه آنها رقابت می‌کنند، وجود دارد.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments