آیا بیت کوین جایگزین دلار خواهد شد؟

زمان مطالعه: 3 دقیقه

در صنعت مالی کنونی، مقایسه میان بیت کوین و دلار آمریکا یک امر گریزناپذیر است. با افزایش توجه‌ها به سمت بازار بیت کوین، این ارز در حال حاضر مطرح‌تر و معتبرتر از گذشته است و حرکت قیمت آن، بحث و گفتگو را در بسیاری از جمع‌ها آغاز می‌کند.

با رشد اخیر شاخص دلار، یک ارتباط معکوس میان بیت کوین و دلار آمریکا در نمودار زیر قابل مشاهده است. هرچند این بار، حجم پول (M1 Money) هم قابل مشاهده می‌باشد.

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

نمودار بالا به وضوح نشان می‌دهد که افت اخیر قیمت بیت کوین و مواجه شدن آن با فشار فروش سنگین، در همان زمانی رخ داد که ارزش دلار، حرکت صعودی خود را در بازار آغاز کرده بود. در تاریخ 1 سپتامبر، به سادگی می‌توان این ارتباط وارونه را دید زیرا در این تاریخ، بیت کوین در شکستن مرز 12000 دلار ناکام بود و ارزش دلار به همراه حجم پول، ]در نمودار[ از بیت کوین سبقت گرفت.

ممکن است بانک مرکزی آمریکا کنترل رشد حجم پول را از دست داده باشد

همزمان با گسترش موج دوم کووید-19، چشم‌انداز اقتصادی جهان هم هنوز مسیری را نشان می‌دهد که مقصد آن نامشخص است. در میانه‌ی این آشفتگی اقتصادی، دولت آمریکا، سرمایه‌گذاران را تشویق می‌کند تا پول خود را در دلار سرمایه‌گذاری کنند. در عین حال، صحبت‌هایی از یک برنامه‌ی محرک مالی به میان آمده است و حمایت از دلار در شرایط کنونی، احتمالاً شرایط را وخیم‌تر می‌کند.

دلیل آن این است که شاید فدرال رزرو یا همان بانک مرکزی آمریکا، دیگر کنترل رشد حجم پول را در اختیار نداشته باشد. مایک ویلسون (Mike Wilson)، کارمند شرکت مورگان استنلی (Morgan Stanley)، ماه گذشته اظهار داشت:

منصفانه است اگر بگوییم که تاکنون رشد حجم پول را تا این اندازه زیاد ندیده‌ایم

این یک مشکل بزرگ است؛ چرا که اگر بانک مرکزی اختیار رشد حجم پول را از دست داده باشد، در صورتی که امسال سر و کله‌ی تورم پیدا شود، توانایی مهار تورم را هم نخواهد داشت.

روند نگران‌کننده‌ی بیت کوین و حجم پول در نمودار پایین نشان داده شده است.


با وجود اینکه حجم پول، میزان پول نقد و کوین‌های لیکویید در گردش را تعیین می‌کند، این نقدینگی است که ترکیبی گسترده از دارایی‌های لیکویید و غیرلیکویید می‌باشد؛ و به دلیل همین تعریف وسیع نقدینگی است که اقتصاددانان و سرمایه‌گذاران برای تشخیص میزان کل حجم پول و تورم‌های آتی، تغییرات آن را ]به جای حجم پول[ بررسی می‌کنند.

پس اتفاقی که افتاد، این بود که بیت کوین در گذر زمان به نقدینگی نزدیک شده بود که نشان می‌داد پادشاه ارزهای دیجیتال، قصد کنترل دارایی‌هایی فراتر از پول نقد را داشت.

ولیسون افزود:

خطر یک تورم بزرگ تا کنون به این اندازه بالا نبوده است.

در وضعیت کنونی، یک محرک مالی دیگر به هیچ وجه نمی‌تواند شرایطی را فراهم کند که ارزش دلار در آینده تأمین شود. اگر اجرای محرک مذکور، در ماه‌های آتی به نفع ارز فیات تمام نشود، دلار مجدداً یک روند نزولی را تجربه خواهد کرد و ورق به نفع بیت کوین برخواهد گشت.

در حال حاضر آینده‌ی کوتاه مدت بیت کوین به شدت به دلار وابسته است. شاید تا یک یا دو سال آینده این ارتباط معکوس دیگر وجود نداشته باشد ولی فعلاً به دلیل انتخابات آمریکا و تغییر ساختار اجتماعی-اقتصادی این کشور، دلار نقش بسیار تعیین کننده‌ای در صنعت مالی پیدا کرده است.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments