تسلا پذیرش بیت کوین را از سر می‌گیرد!

زمان مطالعه: 3 دقیقه

به لطف توییت جدید ایلان ماسک (Elon Musk)، بیت کوین (BTC) دوباره یک روند صعودی به خود گرفته است.

دقیقا یک ماه پس از به تعلیق درآوردن پذیرش بیت کوین توسط شرکت خودروسازی تسلا (Tesla)، ماسک در توییتی جدید اعلام کرد در صورتی که حداقل ۵۰ درصد از انرژی مصرفی برای استخراج بیت کوین از منابع تجدیدپذیر تامین شود، پذیرش این ارز دیجیتال را به عنوان روشی پرداخت برای خودروهای خود از سر خواهد گرفت.

این توییت در پاسخ به ادعاهای مگدا ویرزیسکا (Magda Wierzycka)، مدیر عامل شرکت خدمات مالی سیگنیا (Sygnia) و میلیاردر اهل آفریقای جنوبی، منتشر شد. ویرزیسکا اخیرا گفته بود که ماسک با هدف کسب سود، بازار بیت کوین را دستکاری کرده است. ویرزیسکا ماسک را به پامپ و دامپ قیمت بیت کوین از طریق سرمایه‌گذاری ۱٫۵ میلیارد دلاری در آن و سپس، فروش بخش عمده‌ای از کوین‌ها در اوج، متهم کرده بود.

ماسک با رد ادعاهای ویرزیسکا اظهار داشت:

این درست نیست. تسلا فقط ۱۰ درصد از دارایی‌های خود را برای اثبات نقدینگی بیت کوین بدون جابجایی بازار فروخته است.

ماسک در ماه آوریل از فروش ۱۰ درصد بیت کوین‌های تسلا با هدف اثبات نقدینگی این ارز دیجیتال به عنوان جایگزینی برای پول نقد، خبر داده بود.

در سال گذشته، توییت‌های ماسک بارها و بارها قیمت ارزهای دیجیتال را بالا و پایین برده است.

سرمایه‌گذاری ۱٫۵ میلیارد دلاری تسلا در بیت کوین در ماه فوریه باعث افزایش قابل‌توجه قیمت این ارز دیجیتال و همچنین، ارزش سهام خود شرکت (TSLA) شد. اما پس از آن، توییت شوکه‌کننده ماسک در ماه می مبنی بر این‌که به دلیل نگرانی‌های زیست محیطی، دیگر بیت کوین را برای خودروهای تسلا نمی‌پذیرد، باعث سقوط شدید بازار شد که همچنان ادامه دارد.

نمودارهای قیمت نشان می‌دهند که ایلان ماسک مثل همیشه توانسته است بازار را تحت تاثیر قرار دهد. پس از انتشار خبر پذیرش مجدد بیت کوین توسط تسلا، قیمت ارز دیجیتال برتر جهان با بیش از ۱۲ درصد رشد و شکستن منطقه مقاومتی ۳۵ هزار دلار تا ۳۶ هزار دلار، به کانال ۳۹ هزار دلار صعود کرد.
نمودار کندل ۴ ساعته قیمت بیت کوین در صرافی بیت استمپ (Bitstamp).

بحث در مورد تاثیرات زیست محیطی بیت کوین طی سال گذشته داغ‌تر شده و منتقدان خواستار استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و پاک برای استخراج بیت کوین شده‌اند. این‌که در حال حاضر چه درصدی از فرایند استخراج بیت کوین با استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر انجام می‌شود، مورد اختلاف است.

مشاوران مالی کمبریج در گزارش سال ۲۰۲۰ میلادی خود تخمین زدند که برای ۳۹ درصد از فرایند استخراج بیت کوین از انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده می‌شود، در حالی که در گزارش سال ۲۰۱۸ شرکت تحلیلی کوین شیرز (CoinShares)، این رقم برابر با ۷۷٫۶ درصد اعلام شده بود.

در ماه می، مایکل سیلور (Michael Saylor)، مدیر عامل شرکت هوش تجاری مایکرواستراتژی (MicroStrategy) و از طرفداران پروپاقرص بیت کوین، دیداری را بین ماسک و ماینرهای بیت کوین در آمریکای شمالی ترتیب داد.

در همان روزها، سیلور و ماسک هر دو اعلام کردند که شورای استخراج بیت کوین پس از مذاکرات سطح بالایی تاسیس شده است. سیلور در توییت خود نوشت همه شرکت‌های عضو این شورا که از اعضای شناخته‌شده صنعت استخراج ارز دیجیتال هستند، با افزایش شفافیت در استفاده از انرژی و تسریع طرح‌های پایدار در سراسر جهان موافقت کرده‌اند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments