آخرین جزییات از بحران صرافی FTX؛ از اعلام ورشکستگی تا هک چندصد میلیون دلاری!

زمان مطالعه: 3 دقیقه

صرافی ارز دیجیتال FTX، متعلق به سم بنکمن-فرید، سرانجام اعلام ورشکستگی کرد.

Ramzarzبا ۱۰ هزار تومان ترید رو شروع کن!
تو ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، همه ارزهای دیجیتال رو ترید کنی!

شروع

به گزارش سایت کوین گپ، صرافی بزرگ FTX روز جمعه اعلام کرد که درخواست ورشکستگی تحت فصل ۱۱ را به طور رسمی ارائه کرده و بر اساس آن پیش می‌رود. این اقدام بدان معناست که بنکمن-فرید به تلاش‌های خود برای جمع‌آوری سرمایه برای نجات شرکت‌هایش (FTX، آلامدا ریسرچ و شرکت‌های تابعه) از بحران نقدینگی پایان داده است.

شروع روند ورشکستگی تحت فصل ۱۱ می‌تواند به معنای به دست آوردن زمان کافی برای گروه FTX جهت ارزیابی دارایی‌ها و بدهی‌های خود باشد. هدف کلی از اجرای این روند، حفاظت از منافع سرمایه‌گذاران و در عین حال، دادن آزادی عمل به شرکت برای ارزیابی مسیر آینده است.

به دنبال انتشار این خبر، بنکمن-فرید در توییتی نوشت که امیدوار است راهی برای بهبودی پیدا کند. او از جامعه کریپتو عذرخواهی کرد و گفت از آنچه که اتفاق افتاده، شوکه شده است.

بر اساس گزارش‌های منتشرشده، تنها در عرض چند روز، صرافی FTX ارزش ۳۲ میلیارد دلاری خود را از دست داد و به نقطه ورشکستگی رسید؛ زیرا همزمان با مواجهه با بحران نقدینگی و مشکلات مربوط به برداشت وجوه کاربران، صرافی رقیب، یعنی بایننس نیز از قرارداد غیرالزام‌‌آور خود برای خرید این شرکت کناره‌گیری کرد.

همزمان با ثبت درخواست ورشکستگی، همچنین گزارش شده که بنکمن-فرید از سمت خود به عنوان مدیرعاملی FTX استعفا داده و جان جی ری (John J. Ray III) به عنوان مدیر اجرایی گروه FTX منصوب شده است. با این حال، گفته می‌شود که بنکمن-فرید همچنان در گروه FTX برای کمک به تیم باقی خواهد ماند.

صرافی FTX هک شده است!

در تاریخ ۱۲ نوامبر، وجوه زیادی (تقریباً ۶۰۰ میلیون دلار) به طور ناگهانی از کیف پول‌های FTX و FTX ایالات متحده به یک کیف پول دیگر منتقل شد که مشکوک به شروع فرآیند ورشکستگی بود. با این حال، داده‌های درون زنجیره‌ای بیشتر نشان می‌دهند که این کیف پول‌ها هک شده‌اند و مهاجمان از کمک‌های داخلی برای دستیابی به دسترسی روت (root access) استفاده کرده‌اند.

در همین راستا، ادمین انجمن FTX نیز پیامی را در گروه تلگرام ارسال کرده مبنی بر اینکه FTX هک شده است و برنامه‌های FTX حاوی بدافزار هستند. وی به کاربران هشدار داد که این برنامه‌ها را حذف کنند و به وبسایت FTX هم مراجعه نکنند؛ زیرا خطر دانلود و آلوده شدن به تروجان‌ها وجود دارد. این پیام توسط رایان میلر (Ryne Miller)، مشاور عمومی FTX نیز پین شده است.

واکنش بازار به بحران صرافی FTX

به دنبال انتشار این اخبار، قیمت بیت کوین بلافاصله کاهش یافت و در عرض چند دقیقه به ۱۶،۵۴۰ دلار رسید.

قیمت توکن بومی صرافی FTX (FTT) نیز در ۲۴ ساعت گذشته بیش از ۳۶ درصد و در هفت روز گذشته بیش از ۹۲ درصد سقوط کرده است. در زمان نگارش این خبر، توکن FTT در محدوده قیمتی ۱٫۹۸ دلار معامله می‌شود.

در این میان، ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال هم با یک افت ۳٫۱ درصدی نسبت به روز گذشته، به ۸۴۲٫۹ میلیارد دلار کاهش یافته است.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین رأی
Inline Feedbacks
View all comments

و از اینجاها بود که کمر بازار شکست