بیت کوین یا اتریوم؟ کدام‌یک عملکرد بهتری در کوتاه مدت خواهد داشت؟

زمان مطالعه: 4 دقیقه

به گفته تحلیلگران، با توجه به افزایش تردیدها در مورد انتقال شبکه اتریوم به اتریوم ۲.۰ و ذخیره این ارز دیجیتال توسط سرمایه‌گذاران سازمانی، بازیابی ارزش اتریوم (ETH) ممکن است بیش از ۱۲ ماه طول بکشد.

ارز دیجیتال اتریوم از تاریخ ۲۸ مارس تا ۱۵ می، از لحاظ قیمت حدود ۱۷۳ درصد بهتر از بیت کوین (BTC) عمل کرد. جهش باورنکردنی اتریوم باعث شد که قیمت آلت کوین برتر بازار به اوج تاریخی خود در ۴،۳۸۰ دلار دست یابد. با این حال، به دنبال افت شدید بازار ارزهای دیجیتال در تاریخ ۱۲ می، اتریوم نیز روند معکوسی را در پیش گرفت و از آن زمان تاکنون، عملکرد اتریوم ۲۵ درصد ضعیف‌تر از بیت کوین بوده است.

برخی ممکن است بگویند که این یک اصلاح تکنیکال پس از یک رالی صعودی قدرتمند است. در حالی که این موضوع تا حدودی روند قیمتی اتریوم را توضیح می‌دهد، اما برخی از عوامل مهم را در نظر نمی‌گیرد، از جمله پیشرفت سریع پلتفرم‌های رقیب در زمینه قراردادهای هوشمند و بیت کوینی که برای اولین بار به عنوان یک ارز رسمی در السالوادور پذیرفته شد.

ethereum-vs-bitcoin-in-short-term
نمودار کندل ۴ ساعته قیمت اتریوم و بیت کوین در صرافی بایننس (Binance).

در تاریخ ۸ ژوئن، زمانی که قیمت اتریوم در حدود ۲،۸۰۰ دلار و ۳۶ درصد پایین‌‌تر از اوج تاریخی خود قرار داشت، نسبت جفت ارز ETH/BTC دوباره صعود کرد و به ۰٫۷۷ رسید. برای درک این‌که چه چیزی می‌تواند باعث ایجاد چنین نسبتی شود، تحلیلگران باید محرک‌های قیمت اتریوم و بیت کوین را به صورت جداگانه بررسی کنند.

افزایش علاقه سرمایه‌گذاران سازمانی به اتریوم، یکی از کاتالیزورهای صعودی این رمزارز برای ثبت بالاترین رکورد تاریخی خود بود. در نتیجه، با افزایش احساس ترس از دست دادن موقعیت (FOMO) معامله‌گران زیادی از بیت کوین به سمت اتریوم تغییر جهت دادند.

در تاریخ ۱۳ می، مایک نووگراتز (Mike Novogratz)، بنیانگذار و مدیر عامل گلکسی دیجیتال (Galaxy Digital)، اظهار داشت:

در شبکه اتریوم، امور مالی غیرمتمرکز و توکن‌های غیر قابل تعویض (NFT) به سرعت و به صورت همزمان در حال رشد هستند.

نووگراتز در ادامه در مورد صعود قیمت اتریوم نیز گفته بود:

پیش‌بینی اوج‌ها کار دشواری است. اما آیا ممکن است به ۵ هزار دلار برسد؟ البته که می‌تواند!

تقریباً یک هفته بعد، شرکت خدمات مالی و بانکداری گلدمن ساکس (Goldman Sachs) با انتشار گزارشی اعلام کرد که بانک سرمایه‌گذاری جهانی معتقد است اتریوم شانس زیادی برای پیشی گرفتن از بیت کوین و تبدیل به ابزار ذخیره ارزش برتر دارد.

از سوی دیگر، در حالی که اتریوم همچنان تسلط ۸۰ درصدی خود بر میزان دارایی‌های قفل‌شده در برنامه‌های دیفای را حفظ کرده است، شبکه هوشمند بایننس (BSC) در این مدت توانست ۴۰ درصد از سهم بازار صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) را به خود اختصاص دهد.

ethereum-vs-bitcoin-in-short-term
حجم معاملات روزانه پنکیک سواپ (PancakeSwap) در مقایسه با ۱۰ صرافی برتر.

رشد موفقیت‌آمیز صنعت دیفای و توکن‌های NFT باعث ازدحام شدید در شبکه اتریوم شد و در اواسط ماه می، میانگین کارمزدهای آن را تا ۳۷ دلار افزایش داد. این امر باعث افزایش فعالیت در شبکه‌های رقیب شد و پنکیک سواپ در بهترین حالت برای جذب این جریان قرار داشت.

اوضاع زمانی برای اتریوم بدتر شد که برخی از پروژه‌های مهم دیفای، از جمله هاروست فایننس (Harvest Finance) و وان اینچ (1inch)، از انتقال فعالیت‌های خود از اتریوم به شبکه هوشمند بایننس خبر دادند.

از سوی دیگر، باید این نکته را نیز خاطرنشان کرد که تاکنون هیچ کشوری اتریوم را به عنوان یک ارز قانونی نپذیرفته است. اگرچه بیت کوین طی ۳۰ روز گذشته عملکرد ضعیفی داشته و چندین بار از عبور از مقاومت ۴۲ هزار دلار شکست خورده است، اما در تاریخ ۱۲ ژوئن برای اولین بار در جهان توسط دولت و کنگره السالوادور به عنوان یک ارز رسمی و قانونی به رسمیت شناخته شد که یک نقطه عطف مهم برای آن محسوب می‌شود.

پس از السالوادور، برخی از كشورهای آمریكای مرکزی و جنوبی دیگر نیز اقدامات مشابهی را در دستور کار خود قرار دادند.

در حال حاضر، توسعه‌دهندگان اتریوم در حال آماده‌سازی برای به‌روزرسانی مهمی هستند که طی آن، قرار است نرخ صدور ETH و ساختار کارمزهای شبکه با تغییر الگوریتم آن به مدل اثبات سهام تغییر یابد. این در حالی است که بیت کوین همچنان سیاست پولی سختگیرانه خود را حفظ کرده است.

سرمایه‌گذاران حرفه‌ای همیشه از تردیدها و عدم قطعیت‌ها فراری بوده‌اند و در حال حاضر، بازار ارزهای دیجیتال و به ویژه اتریوم، در چنین شرایطی قرار دارند. بنابراین، با توجه به همه آن‌چه که گفته شد، تحلیلگران معتقدند که اتریوم طی ۱۲ ماه آینده، یا حداقل تا زمانی که درک بهتری از چگونگی تسلط بر قراردادهای هوشمند به دست آورد، عملکرد بهتری در مقایسه با بیت کوین نخواهد داشت.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments