اتریوم، به‌دنبال ثبت رکورد جدید!

زمان مطالعه: 6 دقیقه

قیمت ارز دیجیتال اتریوم (ETH) در حال نزدیک‌شدن به ۶۰۰ دلار است و شاخص‌های مختلف، از آماده‌شدن این آلت‌کوین برتر برای ثبت بالاترین قیمت در سال ۲۰۲۰ میلادی خبر می‌دهند.

با این‌که اتریوم نتوانست سطح ۶۰۰ دلار را حفظ کند و ممکن است هفته‌ی ناامیدکننده‌ای را تجربه کرده باشد، اما فاندامنتال‌‌های شبکه و ارز دیجیتال، همچنان در وضعیت ثابتی قرار دارند. لازم به ذکر است که قیمت اتریوم، هنوز ۴۵ درصد بالاتر از ماه قبل است.

برای درک این اصلاح اخیر، بررسی شاخص‌هایی که نشان‌دهنده‌ی استفاده از شبکه‌ی اتریوم هستند، بسیار مفید است.

تراکنش‌ها و ارزش انتقال‌یافته‌ی اتریوم

اولین شاخص، تراکنش‌ها و ارزش منتقل‌شده در هر تراکنش اتریوم است.

قیمت اتریوم در مقابل تراکنش‌ها و نقل و انتقالات آن.

نمودار بالا نشان می‌دهد که رشد تراکنش‌ها و نقل و انتقالات در اواخر ماه نوامبر، زمانی که اتریوم در تلاش بود تا از سطح ۶۰۰ دلار عبور کند، بسیار قوی بوده است. اگرچه این شاخص افت قابل‌توجهی ندارد، اما نشان می‌دهد که قیمت فعلی اتریوم، یعنی ۵۵۰ دلار، با فعالیت شبکه‌ی بلاکچین آن مطابقت دارد.

افزایش برداشت از صرافی‌های رمزارزی

افزایش برداشت از صرافی‌ها می‌تواند به دلایل مختلفی از جمله استیکینگ، ییلد فارمینگ و ارسال کوین‌ها به ذخیره‌سازهای سرد توسط خریداران، صورت بگیرد. در همین حال، یک جریان ثابت از سپرده‌گذاری‌ها نشان می‌دهد که تمایل به فروش در کوتاه مدت وجود دارد.

قیمت اتریوم در مقابل جریان خالص از صرافی‌ها.

برداشت‌ زیاد که در ماه آگوست آغاز شد، سه ماه به طول انجامید و منجر به خارج‌شدن ۴٫۳میلیون اتریوم از صرافی‌ها شد. با صرف‌نظر از دلایل برداشت، این حرکت در اواسط ماه نوامبر متوقف شد و این نشان‌دهنده‌ی تمایل کوتاه مدت سرمایه‌گذاران برای کاهش موقعیت‌های خود با عبور قیمت اتریوم از ۴۲۰ دلار است.

در تاریخ ۵ دسامبر و به‌دنبال عملکرد ضعیف اتریوم، سپرده‌گذاری در صرافی‌ها کمتر شد. حتی در هفته‌ی گذشته، برداشت اتریوم ۳۲هزار واحد از سپرده‌گذاری آن پیشی گرفت. این امر، این نظریه را تقویت می‌کند که معامله‌گران تمایلی به فروش در سطح قیمت فعلی ندارند.

قرارگرفتن پریمیوم معاملات آتی در یک وضعیت عادی

معامله‌گران حرفه‌ای تمایل دارند که قراردادهای آتی بلند مدت با تاریخ سررسید تعیین‌شده را تحت سلطه‌ی خود داشته باشند. بنابراین، با بررسی بیشتربودن قیمت معاملات آتی در مقایسه با بازار معاملات نقدی، معامله‌گر می‌تواند میزان صعودی‌بودن بازار را ارزیابی کند.

معاملات آتی ۳ ماهه معمولاً باید با پریمیوم ۱٫۵ درصد یا بالاتر در مقایسه با صرافی‌های عادی معامله می‌شوند. هر زمان که این شاخص صفر یا منفی شود، هشداردهنده است. چنین وضعیتی که به وارونگی (backwardation) نیز معروف است، نشان‌دهنده‌ی نزولی‌شدن بازار است.

پریمیوم معاملات آتی اتریوم.

نمودار بالا نشان می‌دهد که این شاخص در تاریخ ۱ دسامبر به‌صورت موقت به ۴٫۵ درصد رسید، اما پس از آن با ثابت‌شدن قیمت اتریوم در نزدیکی سطح حمایتی ۵۵۰ دلار، بر روی ۲٫۵ درصد تنظیم شد. با صرف‌نظر از افت آن، این رقم بالاتر از آستانه‌ی حداقل ۱٫۵ درصدی است که نشانگر خوش‌بینی معامله‌گران حرفه‌ای است.

این موضوع نشان می‌دهد که با وجود کاهش قیمت اخیر، معامله‌گران حرفه‌ای همچنان از توانایی صعودی اتریوم اطمینان دارند.

بهبود حجم بازار معاملات نقدی

معامله‌گران علاوه‌بر نظارت بر قراردادهای آتی، باید حجم بازارهای نقدی را نیز در نظر بگیرند. شکسته‌شدن سطح مقاومت در حجم کم به نوعی قابل‌توجه است؛ زیرا به‌طور معمول حجم پایین، عدم اعتماد به بازار را نشان می‌دهد. بنابراین، تغییرات قابل‌توجه قیمت باید با حجم بالای معاملات همراه باشد.

حجم مبادلات نقدی اتریوم در صرافی‌های مختلف.

اگرچه حجم‌ معاملات اخیرا کمتر از حد متوسط ​​بوده است، معامله‌گران باید در نظر بگیرند که آزمایش سطح ۶۰۰ دلار برای اتریوم بسیار سنگین بود. بنابراین، تا زمانی که کمترین سطح چرخه به‌صورت قطعی تنظیم نشود، انتظار می‌رود که حجم معاملات اتریوم همچنان پایین باقی بماند.

علاوه‌براین، حجم متوسط معاملات ​​هفتگی در حال حاضر، مشابه با اواسط ماه نوامبر، ۹۰۰ میلیون دلار است. با این وجود، معامله‌گران تنها زمانی به بازیابی قیمت اطمینان خواهند داشت که با عبور حجم معاملات روزانه از مرز ۲ میلیارد دلار همراه شود.

نسبت خرید/ فروش

با بررسی میران خرید و فروش، می‌توان احساسات کلی بازار را ارزیابی کرد. به‌طور کلی، گزینه‌های خرید برای استراتژی‌های صعودی استفاده می‌شوند، در حالی‌که گزینه‌های فروش برای وضعیت نزولی به کار می‌روند.

عدد ۰٫۷ برای نسبت فروش به خرید، نشان می‌دهد که قراردادهای باز فروش، ۳۰ درصد از گزینه‌های خرید کمتر است و بنابراین، بازار صعودی است.

در مقابل، نسبت ۱٫۲۰ نشان می‌دهد که گزینه‌های فروش ۲۰ درصد بیشتر و بنابراین، روند نزولی است. نکته‌ای که باید در نظر گرفت این است که این شاخص، کل بازار گزینه‌های اتریوم در تمام ماه‌ها را مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

نسبت خرید به فروش اتریوم.

با نزدیک‌شدن قیمت اتریوم به ۶۰۰ دلار، سرمایه‌گذاران معمولاً به‌دنبال محافظت از دارایی خود در برابر روند نزولی هستند، بنابراین نسبت خرید به فروش را افزایش می‌دهند. به طرز عجیبی، این شاخص در طی چند روز گذشته در حال رشد بوده و فاصله‌ی کمی با اوج ۳۰ روزه‌ی خود در ۰٫۹۵ دارد.

با توجه به اینکه قیمت فعلی اتریوم نسبت به یک ماه گذشته، ۴۵ درصد افزایش داشته است و سرمایه‌گذاران گزینه‌های خنثی به نزولی را خریداری کرده‌اند، سناریوی فعلی اتریوم واقعاً نگران‌کننده نیست.

سرمایه‌گذاران بیش از حد هیجان‌زده نیستند، اما نشانه‌هایی از روند نزولی نیز مشاهده نمی‌شود

به‌طور کلی، هر یک از پنج شاخصی که در بالا در مورد آنها صحبت شد، در محدوده‌ی خنثی تا صعودی ثابت مانده‌اند. در حالی‌که قیمت اتریوم برای پس‌گرفتن سطح ۵۸۰ دلار تلاش می‌کند، احتمال روند صعودی کوتاه مدت وجود دارد. در حال حاضر، شاخصی وجود ندارد که زنگ هشدار را به صدا در بیاورد. بنابراین، نوسانات منفی اخیر در قیمت اتریوم، نباید یک روند نزولی تلقی شود.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments