۹۰ هزار میلیارد تومان معاملات غیرقانونی رمزارز!

زمان مطالعه: 2 دقیقه

علی‌رغم ساده‌سازی دریافت اینماد، هنوز برخی از پرداخت‌یارها با اجباری شدن دریافت این نماد اعتمادساز برای درگاه‌های پرداخت مخالفند. ظاهراً پای بیش از ۹۰ هزار میلیارد تومان معاملات غیرقانونی رمزارز در میان است و ۲ هزار میلیارد تومان سود بادآورده!

به گزارش تسنیم، اینماد (E-Namad) یا نماد اعتماد الکترونیکی، نمادی است که از طرف مرکز توسعه تجارت الکترونیک به وب‌سایت‌های فروشگاهی تعلق می‌گیرد. مهم‌ترین مزیتی که این نماد دارد، جلب اعتماد کاربر است.

در تاریخ سوم آذرماه، شبکه الکترونیکی پرداخت کارت (شاپرک) اعلام کرد که پرداخت‌یارها مجوز ارائه درگاه پرداخت به کسب‌وکارهای جدید که فاقد اینماد هستند، را ندارند. با این حال، پرداخت‌یارها شروع به اعتراض کردند و حتی از برخی نمایندگان مجلس هم کمک گرفتند تا بگویند، این الزام قانونی منجر به تعطیلی کسب‌وکارهای خرد و استارتاپ‌ها می‌شود.

ماجرای مخالفت برخی پرداخت‌یارها با الزامی شدن اینماد، وقتی شنیدنی می‌شود که بدانیم گردش مالی بیش از ۷۰ پرداخت‌یار فعال در ۸ ماه ابتدایی سال جاری بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بوده و بیش از ۹۰ درصد این گردش مالی مربوط به معاملات غیرقانونی رمزارزهاست و با نرخ کارمزد ۱ تا ۲ درصدی که پرداخت‌یارها از این معاملات دریافت می‌کنند، پای حدود ۲ هزار میلیارد تومان سود بادآورده در میان است.

حال با ابلاغیه جدید شاپرک، امکان ارائه خدمت برخی از این پرداخت‌یارها به کسب‌وکارهای جدیدی که قصد ورود به معاملات غیرقانونی رمزارز را دارند، وجود ندارد و در حالی که بازار رمزارزها در حال گسترش است، دست این پرداخت‌یارها هم از رسیدن به سودهای جدید کوتاه می‌شود. در این میان، برخی از این پرداخت‌یارها نگران هستند که فعالیت درگاه‌های پرداخت قدیمی هم که اینماد ندارند و اکنون در حوزه معاملات غیرقانونی رمزارز فعال هستند، متوقف شود و سودهایی که طی این سال‌ها می‌گرفتند، هم منتفی گردد.

لازم به ذکر است که برخی از پرداخت‌یارها در فرایند ارائه خدمت به معاملات غیرقانونی رمزارز تخلفاتی را هم انجام می‌دهند. مثلاً، در حالی که تسویه آنی در نظام پرداخت اینترنتی ممنوع است، برخی از این پرداخت‌یارها برای معاملات رمزارزها تسویه آنی انجام می‌دهند.

طبق اعلام معاونت پیشگیری از جرم قوه قضائیه، میزان تخلفات و جرائم کسب‌و‌کارهای اینترنتی دارای اینماد که از شرکت‌های خدمات پرداخت، درگاه پرداخت اینترنتی اخذ کرده‌اند، به مراتب کمتر از کسب‌وکارهای فاقد اینماد است که از درگاه‌های پرداخت اینترنتی پرداخت‌یارها استفاده می‌کنند.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments