ارزهای دیجیتال، عامل نابودی پول‌های کاغذی!

زمان مطالعه: 2 دقیقه

علیرضا عسگری ‌مارانی،کارشناس اقتصادی، معتقد است که اقتصاد جهانی در حال تغییر است. در کشورهای جهان اول، پول کاغذی کم‌کم دارد از چرخه اقتصادی حذف می‌شود و در دوران شیوع بیماری کرونا، این وضعیت تشدید هم شده است. همچنین به خاطر بالا رفتن امنیت در انتقال وجوه، تبادلات مالی دارد بر بستری غیر از پول‌های فعلی انجام می‌گیرد.

عسگری ‌مارانی در گفت و گو با ایبنا، شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران، اظهار داشت:

در ایران هم با توجه به وجود کیف پول‌ و کارت‌های الکترونیکی مختلف، خریدهای اینترنتی و تاکسی‌های اینترنتی و … این جریان دارد رشد می‌کند و در مبادلات کوچک و جزئی، پول کاغذی و سکه نقش کمی دارد. البته این موضوع به قوانین کشورهای مختلف هم بستگی دارد. محدودیت‌های اقتصادی که در برخی کشورها وجود دارد، موجب می‌شود آن کشورها نتوانند اسکناس و مسکوکات و به ویژه فلزات و اشیای گرانبها را در مبادلات خود استفاده کنند.

از نظر این کارشناس اقتصادی، سرعت و رشد این جریان در دو دهه گذشته بیشتر شده است. مثلاً در آمریکای شمالی حتی کسی برای چک بانکی رمزدار هم به بانک نمی‌رود و فقط رمز آن چک را می‌گیرد و برای گیرنده می‌فرستد.

دیدگاه عسگری مارانی درباره ارزهای دیجیتال هم جالب است. او می‌گوید که ارزهای دیجیتال چون جایگزین اسکناس‌هایی شده‌اند که در روابط تجاری عادی مبادله نمی‌شوند و به نوعی دچار ارزش کاذب شده‌اند، تأثیرگذاری کمی دارند اما رمزارزها بدون اینکه هیجان افزایش قیمت کاذب بگیرند، موضوع بدی نیستند.

اگر رمزارزها به دست دولت‌ها عرضه و پشتیبانی شوند و قیمت آن بر اساس مکانیزم درست با تغییرات تقاضا بیشتر شود، بسیار مفید است؛ ولی اگر خود رمزارز به خاطر شناور قیمتی آزاد، بخواهد وکیوم یا پرس شود یا برعکس، منقبض شود و تغییرات قیمتی وحشتناکی پیدا کند، تأثیرگذار نخواهند بود.

در واقع برای رمزارزها پشتیبانی وجود ندارند. اگر شرکت‌های بزرگی همچون آمازون، اپل یا بانک‌های مرکزی کشورها از رمزارزها پشتیبانی کنند، ممکن است تقاضای کاذب یا فروش هیجانی برای تعیین نرخ روزانه رمزارزها ایجاد نشود.

ارزهای دیجیتال اگر در چارچوب درستی باشند و از طرف دولت یا شرکت‌های بزرگ پشتیبانی شوند، قطعاً باعث از بین رفتن پول‌های کاغذی می‌شوند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments