دولت چین همچنان مصمم به سرکوب ارزهای دیجیتال و ماینرها!

زمان مطالعه: 3 دقیقه

هفته گذشته، اخبار مختلفی در مورد بیت کوین (BTC) از گوشه و کنار جهان منتشر شد؛ از یک سو، برگزاری بزرگترین کنفرانس تاریخ بیت کوین در میامی و شور و اشتیاق سیاستمداران آمریکای لاتین برای پذیرش و قانونی کردن بیت کوین و از سوی دیگر، سرکوب شدید ارزهای دیجیتال، ماینرها و رسانه‌های اجتماعی توسط نهادهای نظارتی چین.

اقدامات شدید و سختگیرانه دولت چین نسبت به بیت کوین در روزهای گذشته، باعث شده است که علاقه به ارز دیجیتال برتر جهان در میان کاربران چینی به طور قابل‌توجهی کاهش یابد.

بر اساس داده‌های منتشرشده، جستجوی بیت کوین در وی‌چت (WeChat)، محبوب‌ترین رسانه اجتماعی در چین اخیرا به ۱ تا ۳ میلیون مرتبه در روز رسیده است که تفاوت فاحشی با اوج ۱۰ میلیونی خود در اواخر ماه می دارد.

مسدود کردن محتواهای مرتبط با رمزارزها در بایدو و ویبو!

بایدو (Baidu)، بزرگترین موتور جستجوی چین که از شرکت‌های پیشرو در حوزه فناوری هوش مصنوعی به شمار می‌رود، اوایل هفته گذشته نتایج جستجوهای مربوط به صرافی‌های بزرگی همچون بایننس (Binance)، هوبی (Huobi) و اوکی‌اکس (OKEx) را مسدود کرد. به طور معمول، شرکت‌های بزرگ اینترنتی زیر نظر مقامات دولتی و حزبی کار می‌کنند و همین موضوع، این حرکت را تا حدودی قابل‌انتظار می‌کند.

با این حال، فیلتر کردن کلمات کلیدی همیشه کارآمدترین راه‌حل نیست؛ چون جستجوهای «Binance App Download» همچنان کاربران را به لینک‌های درخواستی هدایت می‌کند. همچنین، لازم به ذکر است که دولت چین در این موارد اختیارات محدودی دارد؛ چون بیشتر این صرافی‌های بزرگ، به ویژه بایننس، در کشورهای دیگری مستقر هستند و حضور فیزیکی محدودی در چین دارند.

با این حال، مسدود کردن حساب‌های سازنده محتواهای مربوط به بیت کوین و ارزهای دیجیتال در ویبو (Weibo) تاثیر بیشتری بر بازار رمزارزها داشت. ویبو، یک سرویس میکروبلاگینگ مشابه توییتر در چین است که بیش از ۵۳۰ میلیون کاربر فعال ماهانه دارد.

بر اساس گزارش‌ها، حداقل ده حساب این‌چنینی در ویبو با پیغام نقض قوانین و دستورالعمل‌های مربوطه به حالت تعلیق درآمده است. این موضوع می‌تواند تاثیر بیشتری بر جامعه ارزهای دیجیتال در چین داشته باشد؛ چون اینفلوئنسرها اغلب منبع اصلی اطلاعات هستند، به ویژه برای کاربرانی که به پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی غربی دسترسی ندارند.

برخورد شدید با ماینرها در استان‌های غربی!

در تاریخ ۹ ژوئن، ناحیه خودمختار شین‌جیانگ در غرب چین، اطلاعیه‌ای را مبنی بر تعلیق فوری شرکت‌های ماینینگ ارزهای دیجیتال صادر کرد. بر اساس این اطلاعیه، شرکت‌های فعال در حوزه استخراج می‌بایست فعالیت خود را در همان روز متوقف کرده و این تعلیق را به کمیسیون اصلاحات محلی گزارش می‌دادند. این امر منجر به کاهش قابل‌توجهی در قدرت هشینگ جهانی شد؛ به طوری که استخر انت پول (Ant Pool)، یکی از بزرگترین استخرهای استخراج جهان، کاهش بیش از ۳۰ درصدی در قدرت هشینگ خود را گزارش کرد.

اعمال محدودیت‌های سختگیرانه برای ماینرها در چین باعث شده است که کشور قزاقستان به مقصدی جذاب برای ماینرهای چینی بیت کوین تبدیل شود. در این میان، شرکت کانان (Cannan)، تولیدکننده دستگاه‌های ماینینگ نیز اعلام کرده که شعبه خدمات پس از فروش خود را در قزاقستان افتتاح کرده است. لازم به ذکر است که قزاقستان رویکرد مثبتی نسبت به رمزارزها دارد.

بلاکچین بدون ارز دیجیتال!

در تاریخ ۷ ژوئن، کمیته اطلاعات و امنیت سایبری وزارت صنعت و فناوری اطلاعات عالی چین دستورالعمل‌هایی را در مورد تسریع پذیرش فناوری بلاکچین در بخش‌های صنعتی مختلف صادر کرد. بر اساس این دستورالعمل‌، تا سال ۲۰۲۵ میلادی فناوری بلاکچین باید در زمینه‌هایی مانند مدیریت زنجیره‌های تامین و ردیابی در چین استفاده شود.

لازم به ذکر است که در این سند، هیچ اشاره‌ای به توکن‌ها و ارزهای دیجیتال نشده است. بنابراین، به نظر می‌رسد که علی‌رغم مخالفت شدید نهادهای نظارتی چین با رمزارزها، دولت چین از امیدهایش برای بلاکچین که عامل مهمی در رشد اقتصادی این کشور است، دست نکشیده است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments