دوشنبه سیاه | سقوط قیمت بیت کوین به زیر ۳۳ هزار دلار

زمان مطالعه: 4 دقیقه

روند اصلاحی ارزهای دیجیتال که مدت‌هاست پیش‌بینی می‌شد، بالاخره اتفاق افتاد و طی ۲۴ ساعت، بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار از ارزش این بازار کاهش یافت.

در همین راستا، بیت کوین (BTC)، ارز دیجیتال برتر جهان پس از عدم موفقیت در شکستن مقاومت ۴۱،۵۰۰ دلار، به کمتر از ۳۳ هزار دلار سقوط کرد و بیشتر آلت کوین‌ها نیز، با افت قیمت دو رقمی مواجه شدند.

قیمت بیت کوین در ۲۴ ساعت، بیش از ۷ هزار دلار کاهش یافت!

ارز دیجیتال بیت کوین پس از آن که ۱۰ روز اول سال جدید میلادی را بسیار پر قدرت پشت سر گذاشت و موفق به شکستن رکوردهای پی در پی شد، حال یک روند نزولی را تجربه می‌کند.

آخر هفته گذشته، قیمت بیت کوین بالاتر از ۴۰ هزار دلار در نوسان بود و حتی توانست بالاترین رقم خود در طول تاریخ، یعنی ۴۱،۹۴۰ دلار را ثبت کند. با این حال، در ۲۴ ساعت گذشته و با شروع کار خرس‌ها، اوضاع به سرعت تغییر کرد. بیت کوین در ابتدا به حدود ۳۵ هزار دلار کاهش یافت، اما کمی پس از آن، با افت ارزش بیشتری مواجه شد و به کف قیمتی ۳۲،۴۰۰ دلار نیز رسید.

در زمان انتشار این خبر، وضعیت بیت کوین کمی بهبود یافته است و در محدوده قیمت ۳۳ هزار تا ۳۴ هزار دلار معامله می‌شود.

نمودار کندل یک روزه قیمت بیت‌ کوین در صرافی کوین‌بیس (Coinbase).

یکی از دلایل کاهش قیمت بیت کوین، افزایش فروش ماینرها است. به گفته کی یانگ جو (Ki Young Ju)، مدیر عامل شرکت تحلیلی کریپتوکوانت (CryptoQuant)، شاخص موقعیت ماینرها (MPI) که نسبت بیت کوین‌های خارج‌شده از کیف پول‎های ماینرها به میانگین متحرک یک ساله را محاسبه می‌کند، نشان می‌دهد که ماینرها در حال فروش بیت کوین‌های خود هستند.

قیمت بیت کوین (دلار آمریکا) در مقایسه با شاخص موقعیت ماینرها.

در ماه مه سال ۲۰۲۰ میلادی، ویلی وو (Willy Woo)، تحلیل‌گر درون زنجیره‌ای گفت که پس از هاوینگ (نصف‌شدن پاداش استخراج) بیت کوین، دو منبع فشار فروش در بازار وجود خواهد داشت. به گفته وو، ماینرهای بیت کوین و صرافی‌های رمزارزی به عنوان دو منبع اصلی فشار فروش، قیمت بیت کوین را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

این احتمال وجود دارد که افزایش تقاضای خرید بیت کوین از سوی کاربران ایالات متحده، فشار فروش ماینرها را افزایش داده است. این نظریه، با بالا بودن پریمیوم قیمت بیت کوین در صرافی کوین‌بیس نسبت به سایر صرافی‌های بزرگ مانند بایننس (Binance)، تأیید می‌شود.

علاوه بر این، یکی دیگر از دلایل احتمالی کاهش قیمت بیت کوین، مسدود شدن معاملات ارزهای دیجیتال توسط غول بانکداری اچ‌اس‌بی‌سی (HSBC)، یکی از بزرگترین بانک‌های مستقر در انگلیس، است.

حمام خون آلت کوین‌ها

همانند اصلاح‌های گسترده پیشین بازار ارزهای دیجیتال، وضعیت آلت کوین‌ها نیز دست کمی از بیت کوین ندارد. پس از روند صعودی بسیاری از آلت کوین‌ها در روزهای گذشته، امروز بیشتر آنها با افت قیمت دو رقمی مواجه شده‌اند.

روز گذشته، اتریوم (ETH) به عنوان آلت‌ کوین برتر بازار، فاصله بسیار کمی تا شکستن رکورد تاریخی خود داشت، اما این ارز دیجیتال با بیش از ۱۸ درصد سقوط طی ۲۴ ساعت گذشته، در حال حاضر با قیمت ۱،۰۶۸ دلار معامله می‌شود. ریپل (XRP) نیز که در حال بازیابی کمی از ضررهای خود پس از شکایت کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) بود، کاهش ۱۵ درصدی دیگری را تجربه کرد و به ۰٫۲۸۱ دلار رسید.

علاوه بر این، قیمت ارز دیجیتال ایاس (EOS) نیز پس از استعفای دن لاریمر (Dan Larimer) از سمت مدیر ارشد فناوری شرکت بلاکچینی Block.one، بیش از ۲۸ درصد کاهش یافته است.

بررسی اجمالی بازار ارزهای دیجیتال در ۲۴ ساعت گذشته.

در نهایت، ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال نیز بیش از ۱۴ درصد کاهش یافت و به ۹۱۵٫۸۴۳ میلیارد دلار رسید.

نمودار ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین رأی
Inline Feedbacks
View all comments

نهنگ‌های کره‌ای زهر خودشون رو ریختن بالاخره ، این به نظر بنده که ۴ماهه روزانه و ساعتی قیمت ها رو زیرنظر گرفتم هر بیت ممکنه تا اوائل ماه فوریه به قیمت قبل خودش در ماه مارس سال گذشته برسه یعنی چیزی حدوده ۳۰۰٪ کاهش!
(البته این نظر بنده هست و اصلا هم کارشناسانه نیست)