بیت کوین همچنان در مسیر صعود!

زمان مطالعه: 4 دقیقه

قیمت بیت‌کوین (BTC) در معاملات روز جمعه ۲۰ نوامبر به بیش از ۱۸،۷۵۰ دلار رسید. در زمان انتشار این خبر، این ارز دیجیتال با قیمت ۱۸،۸۱۷ دلار معامله شده و تنها کمتر از ۱،۲۵۰ دلار با رکورد تاریخی خود در سال ۲۰۱۷ میلادی فاصله دارد.

نمودار یک ساعته‌ی قیمت بیت‌کوین/ دلار آمریکا.

تحلیل‌گران معتقدند که چهار عامل مهم «کاهش فشار فروش، افزایش تقاضای سازمان‌ها، تحرک بازار و اهمیت شکست مقاومت ۱۸،۵۰۰ دلاری» در صعودی‌بودن روند بیت‌کوین تأثیرگذار هستند.

کاهش فشار فروش بیت‌کوین

برای فروش بیت‌کوین، ابتدا باید این ارز دیجیتال به صرافی‌ها واریز شود. کاهش ذخایر بیت‌کوین در صرافی‌ها اغلب بیانگر این موضوع است که فشار فروش کمی در بازار وجود دارد.

بر اساس داده‌های شرکت تحلیلی گلس‌نود (Glassnode)، در سال جاری موجودی بیت‌کوین در صرافی‌ها ۱۸ درصد کاهش یافته است. تحلیل‌گران معتقدند که نقدینگی بیت‌کوین، به روند نزولی خود ادامه می‌دهد. این روند قابل‌توجه است، زیرا نشان می‌دهد که با وجود افزایش قیمت بیت‌کوین از ۳،۶۰۰ دلار به ۱۸،۷۰۰ دلار ظرف مدت هشت ماه، تقاضای زیادی برای فروش بیت‌کوین در سطح قیمت فعلی وجود ندارد.

روند نزولی موجودی بیت‌‌کوین در صرافی‌ها.

افزایش تقاضای سازمان‌ها

اخیرا مایک نووگراتز (Mike Novogratz)، سرمایه‌گذار میلیاردر اظهار داشت که بیت‌کوین، اکنون یک دارایی برای سازمان‌ها است. نووگراتز معتقد است که با توجه به علاقه‌ی روزافزون سازمان‌ها به بیت‌کوین، سال ۲۰۲۱ میلادی می‌تواند سال بهتری برای این ارز دیجیتال باشد. به گفته‌ی تحلیل‌گران، ترجیح‌دادن بیت‌کوین توسط نسل جوان و همچنین، تقویت واقعیت تبدیل ارزهای دیجیتال به گزینه‌های اصلی پرداخت، دو عامل اصلی رشد بیت‌کوین به شمار می‌روند.

تحرک بازار

عملکرد بیت‌کوین در طی دو سه ماه گذشته، کمبود فروش آن در بازار را به‌وضوح نشان می‌دهد. به ویژه پس از هاوینگ (نصف‌شدن پاداش استخراج) بیت‌کوین که در ماه مِی رخ داد، کاهش فشار فروش بیت‌کوین، یک نکته‌ی قابل‌توجه است.

علاوه‌بر کاهش فروش، بازار فروش نقدی که بازار مشتقات را رهبری می‌کند نیز، از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا بازار مشتقات معامله‌گران را قادر می‌سازد که از اهرم بالا استفاده کنند. هنگامی که بازار آتی منجر به یک روند صعودی شود، این روند صعودی مستعد تحرکات بزرگ قیمت خواهد بود.

اهمیت حمایت از سطح قیمت ۱۸ هزار دلار

در تاریخ ۱۸ نوامبر، بیت‌کوین از ۱۸،۵۰۰ دلار به حدود ۱۷،۲۰۰ دلار سقوط کرد. اما، رد شدید این قیمت در همان روز نشان داد که مقدار زیادی سفارش فروش بالاتر از ۱۸،۵۰۰ دلار دلار ثبت شده است. افزایش مجدد قیمت بیت‌کوین به بالای ۱۸،۵۰۰ دلار تأییدکننده‌ی این موضوع است که حرکت کافی در بازار وجود دارد. بنابراین، سطوح مقاومت چند ساله شکسته شده و به سطوح حمایتی تبدیل شده‌اند.

بر اساس ترکیبی از چهار عامل بالا و این واقعیت که سیاست‌های بانک مرکزی جهانی در مورد تزریق نقدینگی مداوم ممکن است باعث افزایش تورم شود، احتمال دستیابی بیت‌کوین به بالاترین قیمت تاریخی خود و حتی، ثبت رکوردهای جدید، همچنان بالا است.

تداوم روند صعودی بیت‌کوین در حالی رخ می‌دهد که سایر آلت‌کوین‌ها نیز در حال شکستن رکوردهای چند سال گذشته‌ی خود هستند.

تام لی (Tom Lee)، یکی از بنیانگذاران و رئیس بخش تحقیقات شرکت فاندسترت (Fundstrat)، با صحبت در مورد قدرت فعلی و چشم‌انداز آینده‌ی بازار ارزهای دیجیتال، اظهار داشت که این بازار بیش از هر زمان دیگری سرسخت و قوی عمل می‌کند. به گفته‌ی لی، در سال جاری هاوینگ رخ داد که از لحاظ تاریخی، برای قیمت بیت‌کوین مناسب است. لی ادامه داد، بیت‌کوین در سال گذشته و سال جاری بهترین عملکرد را در میان دارایی‌های مختلف داشته است. با این حال، او معتقد است که سال ۲۰۲۱ میلادی، می‌تواند سال آتش‌بازی و اوج‌گیری بیشتر بیت‌کوین باشد.

داده‌های منتشرشده توسط وب‌سایت Skew نیز بر این موضوع تأکید می‌کنند که بیت‌کوین در مقایسه با سایر دارایی‌های کلان بهتر عمل کرده است. به گزارش Skew، بازده سالیانه‌ی بیت‌کوین ۱۶۰ درصد است، در حالی که ای رقم برای طلا و شاخص بازار بورس S&P 500، به ترتیب تنها ۲۲ و ۱۰٫۹ درصد گزارش شده است.

مقایسه‌ی عملکرد سه ماهه‌ی بیت‌کوین با طلا.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین رأی
Inline Feedbacks
View all comments

یک استادبزرگ اموزش برای حرفه ای ها به ایران امده