زمان مطالعه: 4 دقیقه

بیت‌کوین به ۲۴ هزار دلار رسید!

زمان مطالعه: 4 دقیقه

قیمت بیت‌کوین (BTC) در تاریخ ۱۹ دسامبر از ۲۴ هزار دلار فراتر رفت و با ثبت یک رکورد جدید، به بالاترین رقم خود در طول تاریخ رسید.

قیمت ارز دیجیتال بیت‌کوین در صرافی رمزارزی کوین‌بیس (Coinbase)، به ۲۴،۲۰۰ دلار رسید و از آن زمان، در محدوده‌ی ۲۳،۵۰۰ تا ۲۳،۸۰۰ دلار تثبیت شده است.

نمودار قیمت بیت‌کوین در ۲۴ ساعت گذشته.

به گفته‌ی تحلیل‌گران، سه عامل باعث افزایش قیمت بیت‌کوین در کوتاه مدت و شکستن رکورد تاریخی آن شده است؛ افزایش فشار فروش، سفارش‌های فروش انباشته با قیمت ۲۳،۶۰۰ دلار و واکنش بازار به پیشنهاد قانون احراز هویت کیف پول‌های شخصی (self-custodied) از سوی خزانه‌داری ایالات متحده.

افزایش فشار فروش در سطح ۲۳،۶۰۰ دلار

بر اساس اطلاعات منتشرشده توسط وب‌سایت Bybt.com، در تاریخ ۲۰ دسامبر، ۱۳۸ میلیون دلار از قراردادهای فروش بیت‌کوین لیکوئید شدند. لیکوئید گسترده‌ی قراردادهای فروش دقیقاً زمانی رخ داد که قیمت بیت‌کوین از ۲۳،۶۰۰ دلار فراتر رفت. منطقه‌ی ۲۳،۶۰۰ دلار به دلیل سفارش‌های انباشته‌ی فروش در صرافی‌های بزرگ، یک سطح مقاومتی کلیدی محسوب می‌شد.

لیکوئید شدن بیت‌کوین در صرافی‌های مختلف.

در صرافی رمزارزی بیتفینکس (Bitfinex)، قبل از سطح مقاومتی ۲۳،۶۰۰ و ۲۳،۸۰۰ دلار، سفارش‌های فروش زیادی وجود داشت. با شروع افزایش قیمت بیت‌کوین، قراردادهای فروش در محدوده‌ی مقاومتی ۲۳،۶۰۰ و ۲۳،۸۰۰ دلار، از رده خارج و به اصطلاح، لیکوئید شدند.

به طور معمول، فشار فروش زمانی اتفاق می‌افتد که فروشنده مجبور شود موقعیت خود را بفروشد، زیرا قیمت بیت‌کوین بالا می‌رود. این امر باعث می‌شود که تقاضای خریدار در یک دوره‌ی کوتاه افزایش یابد و اغلب، منجر به روند صعودی می‌شود.

قانون جدید خزانه‌داری ایالات متحده، بازار را تحت تأثیر قرار نداده است

در تاریخ ۱۹ دسامبر، استیون منوچین (Steven Mnuchin)، وزیر خزانه‌داری ایالات متحده، قانونی را در مورد کیف پول‌های شخصی پیشنهاد داد. این قانون، صرافی‌های رمزارزی را به پیگیری برداشت و سپرده‌گذاری بیشتر از ۳ هزار دلار در کیف پول‌های شخصی، ملزم می‌کند. علاوه‌براین، در صورتی که ارزش تراکنش‌ها از ۱۰ هزار دلار بیشتر باشد، صرافی‌ها باید آن را مستقیماً به شبکه‌ی اجرایی جرایم مالی (FinCEN) گزارش دهند.

با این حال، تحلیل‌گران معتقدند که این قانون، آنقدرها هم بد نیست. به گزارش کوین‌تلگراف (Cointelegraph)، تا زمانی که این پیشنهاد به قانون تبدیل نشود، قیمت بیت‌کوین و بازار ارزهای دیجیتال را تحت تأثیر نخواهد داد. علاوه‌براین، جیک چروینسکی (Jake Chervinsky)، مشاور عمومی کامپاوند فایننس (Compound Finance)، اظهار داشت که این قانون، تمامی تراکنش‌‌ها در کیف پول‌های شخصی را شامل نشده و به معنای ممنوعیت استفاده از آنها نیست. همچنین، استفاده از یک شبکه بدون مجوز را نیز منع نمی‌کند.

علی‌رغم وجود کاتالیزورهای مثبت، معامله‌گران معتقدند که در کوتاه مدت و به دلیل تجمع بیش از حد رالی صعودی، قیمت بیت‌کوین می‌تواند تثبیت و یا دچار اصلاح شود.

افزایش کارمزد تراکنش‌‌‌های بیت‌کوین

از سوی دیگر، به دنبال رکوردشکنی‌های اخیر بیت‌کوین، متوسط‌ هزینه‌ی تراکنش‌های این ارز دیجیتال به ۱۲ دلار افزایش یافته که بالاترین کارمزد ثبت‌شده از تاریخ ۵ نوامبر است. در روز یکشنبه، ۱۳ دسامبر، متوسط هزینه‌ی تراکنش بیت‌کوین تنها ۲٫۷ دلار بود که نشان می‌دهد این رقم طی یک هفته، ۳۴۴ درصد افزایش یافته است.

افزایش کارمزد تراکنش‌های بیت‌کوین.

افزایش کارمزد تراکنش‌های بیت‌کوین زمانی اتفاق می‌افتد که فعالیت بلاکچین آن بیشتر شده باشد. در این شرایط، افرادی که می‌خواهند تراکنش بیت‌کوین آنها سریع‌تر پردازش و تأیید شود، باید هزینه‌ی بالاتری را پرداخت کنند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments