فاندینگ ریت بیت کوین به پایین‌ترین سطح خود در ۷ ماه گذشته رسید!

زمان مطالعه: 3 دقیقه

همزمان با سقوط قیمت بیت کوین (BTC) به کمتر از ۵۲ هزار دلار در تاریخ ۱۸ آوریل، فاندینگ ریت (funding rate) این ارز دیجیتال به سطحی کاهش یافت که از سپتامبر سال ۲۰۲۰ میلادی مشاهده نشده بود. به گفته لکس مسکوفسکی (Lex Moskovski)، معامله‌گر و تحلیل‌گر بازار ارزهای دیجیتال، این نشان می‌دهد که ترس به بازار برگشته است.

بر اساس داده‌های منتشر شده توسط شرکت تحلیلی گلس‌نود (Glassnode)، متوسط فاندینگ ریت بازار آتی ​بیت کوین روز یکشنبه در تمامی صرافی‌ها تا حدود ۰٫۰۳- درصد کاهش یافت.

فاندینگ ریت چیست و چرا مهم است؟

در بازار معاملات آتی بیت کوین از سازوکاری به نام فاندینگ برای ایجاد تعادل در بازار استفاده می‌شود.

روش کار این سازوکار ساده است: اگر تعداد بیشتری موقعیت لانگ (long) یا خریدار در بازار وجود داشته باشد، فاندینگ ریت افزایش می‌یابد و بالعکس.

زمانی که فاندینگ ریت منفی می‌شود، به این معنی است که اکثر معامله‌گران در حال فروش بیت کوین هستند و این نشان‌دهنده ترس در بازار است.

فاندینگ ریت قراردادهای آتی دائمی بیت کوین.

اوایل هفته جاری، قیمت بیت کوین در حدود ۶۴ هزار دلار قرار داشت. در تاریخ ۱۸ آوریل، این ارز دیجیتال به پایین‌ترین سطح روزانه خود در حدود ۵۰ هزار دلار سقوط کرد. در واقع، از بالاترین قیمت روزانه تا پایین‌ترین سطح، قیمت دلاری بیت کوین تقریبا ۱۵ درصد کاهش یافت.

با این حال، احساسات بازار می‌تواند خیلی سریع تغییر کند؛ چون بسیاری از معامله‌گران از اهرم بالایی در صرافی‌ها استفاده می‌کنند.

در هفته عرضه عمومی سهام صرافی کوین بیس (Coinbase)، فاندینگ ریت بیت کوین در صرافی‌های برتر مانند بایننس (Binance) و بای بیت (Bybit)، بین ۰٫۱ تا ۰٫۱۵ درصد ثابت بود. این امر نشان می‌دهد که بسیاری از معامله‌گران به شدت خواستار خرید بیت کوین بودند و بازار آتی بیش از حد فعال بوده است.

وقتی این اتفاق می‌افتد، انگیزه فروش بیت کوین به شدت افزایش می‌یابد و بازار را در معرض خطر لیکوئیدهای بزرگ قرار می‌دهد.

نمودار کندل ۴ ساعته قیمت بیت کوین.

آیا بیت کوین به زودی احیا خواهد شد؟

طی ۴۸ ساعت گذشته، گمانه‌زنی‌هایی منتشر شد مبنی بر این که، کاهش ناگهانی هش ریت شبکه بلاکچین بیت کوین باعث کاهش قیمت این ارز دیجیتال شده است.

در تاریخ ۱۶ آوریل، تأسیسات ماینینگ و استخرهای بزرگ چینی پس از قطعی برق در منطقه سین کیانگ چین شاهد خاموشی بودند. در نتیجه، هش ریت بیت کوین به سرعت کاهش یافت و این باعث نگرانی‌هایی در مورد احساسات بازار نسبت به بیت کوین شد.

با این حال، آدام کوکران (Adam Cochran)، یکی از شرکای Cinneanhaim Ventures، اظهار داشت که کاهش هش ریت شبکه بیت کوین باعث کاهش قیمت این ارز دیجیتال نشده است.

اگر افت قیمت بیت کوین ناشی از عوامل فاندامنتال نبوده و تنها تحت تأثیر عوامل تکنیکال و شلوغی بازارهای آتی بوده باشد، انتظار می‌رود که قیمت آن به سرعت احیا شود.

در کوتاه مدت، قیمت بیت کوین باید در منطقه حمایتی ۵۶ هزار دلار باقی بماند. در این صورت، بازار آتی آرام‌تر شده و فاندینگ ریت تثبیت خواهد شد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین رأی
Inline Feedbacks
View all comments

بابت سایت خوبتون و مطالب آموزشی که قرار میدهید سپاس فراوان.من اکثر مواقع برای فهمیدن مفاهیم بازار ارز های دیجیتال سراغ سایت شما میام .بابت زحمتی که میکشید سپاس