رکوردشکنی پروتکل‌های دیفای مستقر در شبکه هوشمند بایننس!

زمان مطالعه: 5 دقیقه

در چند روز گذشته، پروتکل‌های مالی غیرمتمرکز (دیفای) مستقر در شبکه هوشمند بایننس پس از یک سری به‌روزرسانی‌ها و ادغام‌های میان زنجیره‌ای، با رشد قابل‌توجهی همراه بودند و قیمت توکن‌ها و ارزش کل دارایی‌ آنها به بالاترین سطح خود رسید.

امور مالی غیرمتمرکز طی ماه‌های گذشته یکی از داغ‌ترین بحث‌ها بوده و مورد توجه سرمایه‌گذاران بسیاری قرار گرفته است. با این حال، رشد اخیر چندین پلتفرم برتر ممکن است از صعود دیگری برای حوزه دیفای در آینده نزدیک خبر دهد.

در حالی‌که پروژه‌های فعال در شبکه اتریوم همچنان با نوسانات شدید کارمزد گس و زمان تراکنش سروکار دارند، چندین پروژه مستقر در شبکه هوشمند بایننس در هفته گذشته شاهد افزایش فعالیت پروتکل و ارزش دارایی‌های خود بوده‌اند.

سه پروتکل دیفای فعال در شبکه هوشمند بایننس که شاهد افزایش حجم معاملات، قیمت و فعالیت بوده‌اند، عبارتند از؛ ونوس (XVS)، پنکیک‌سواپ (CAKE) و لینیر فایننس (LINA).
binance-smart-chain-defi-new-highs
نمودار کندل ۴ ساعته قیمت XVS/USDT، CAKE/USDT و LINA/USDT.

ونوس (XVS/USDT)

پروتکل ونوس (Venus) یک بازار پول الگوریتمی و پروتکل ایجاد استیبل کوین مصنوعی است که خدمات وام‌دهی و دریافت وام در حوزه دیفای را در شبکه هوشمند بایننس ارائه می‌دهد.

صعود اخیر این پروژه در ۲۰ آوریل و در حالی اتفاق افتاد که پیشنهادی برای افزودن دوج کوین (DOGE) به بازار پول ونوس ارائه شد.

به دنبال افزایش قیمت و سپس، تجربه یک پولبک، قیمت این ارز دیجیتال در ۲۹ آوریل و با انتشار اطلاعیه ایردراپ توکن پاداش ونوس (VRT) و توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) بار دیگر یک روند صعودی به خود گرفت.

اعلام ایردراپ همراه با لیست‌ شدن XVS در صرافی Crypto.com، باعث افزایش ۷۰ درصدی قیمت ونوس از پایین‌ترین سطح خود در ۷۲ دلار در ۲۹ آوریل به رکورد قیمتی جدید ۱۲۴ دلار در ۳۰ آوریل شد.

binance-smart-chain-defi-new-highs
نمودار کندل ۴ ساعته قیمت XVS/USDT.
در حال حاضر، ارزش کل دارایی‌های قفل‌شده (TVL) در ونوس نزدیک به ۱۰ میلیارد دلار است.

پنکیک‌سواپ (CAKE/USDT)

پنکیک‌سواپ (PancakeSwap) یک بازارساز خودکار (AMM) مبتنی بر شبکه هوشمند بایننس است که مشابه یونی‌سواپ (UNI) بوده و امکان مبادله توکن‌ها و کسب سود از طریق ییلد فارمینگ (yield farming) را برای کاربران فراهم می‌کند.

داده‌های بازار نشان می‌دهند که به دلیل کارمزد پایین و عملکرد بالای پروتکل پنکیک‌سواپ، قیمت CAKE طی هفته گذشته ۱۰۲ درصد افزایش یافته و از پایین‌ترین سطح خود در ۲۱٫۹ دلار در ۲۳ آوریل به یک رکورد جدید در ۴۴٫۲۸ دلار در ۳۰ آوریل رسیده است.

binance-smart-chain-defi-new-highs
نمودار کندل ۴ ساعته قیمت CAKE/USDT.
به دلیل راه‌اندازی نسخه‌ دوم فارم‌ها در ۲۳ آوریل و انتقال موفق توکن‌ها در ۲۴ آوریل، قیمت CAKE طی هفته گذشته افزایش مداومی را تجربه کرده است.

از زمان انتقال و راه‌اندازی استخرهای نقدینگی جدید، پنکیک‌سواپ با افزایش ارزش کل دارایی‌های قفل‌شده در پروتکل خود به ۹٫۸۷۳ میلیارد دلار، به رتبه دوم فهرست پروتکل‌های دیفای برتر از لحاظ میزان ارزش کل دارایی قفل‌شده، صعود کرده است.

binance-smart-chain-defi-new-highs
ارزش کل دارایی‌های قفل‌شده در پنکیک‌سواپ.

طبق داده‌های وب‌سایت کوین‌تلگراف (Cointelegraph)، مدتی است شرایط بازار CAKE مطلوب بوده و این موضوع در وضعیت شاخص VORTECS نیز مشاهده می‌شود. شاخص VORTECS، متعلق به کوین‌تلگراف، الگوریتمی است که اطلاعات کنونی و قبلی بازار را با هم مقایسه می‌کند. این اطلاعات شامل احساسات بازار، حجم معاملات، تغییرات قیمتی اخیر و فعالیت کاربران در توییتر است.

binance-smart-chain-defi-new-highs
شاخص VORTECS (سبز) در مقابل قیمت پنکیک‌سواپ.

همان‌طور که در نمودار بالا مشاهده می‌شود، شاخص VORTECS برای CAKE در ۲۴ آوریل شروع به افزایش کرده و در حدود ۱۴ ساعت قبل از افزایش ۶۲ درصدی قیمت در پنج روز آینده، به بالاترین سطح خود رسیده است.

لینیر فایننس (LINA/USDT)

لینیر فایننس (Linear Finance) یک پروتکل دارایی غیرمتمرکز است که ایجاد توکن‌های مصنوعی برای دارایی‌های سنتی مانند کالاها، فارکس، شاخص‌های بازار و سایر بخش‌ها و سپس، معامله این توکن‌ها در صرافی لینیر را امکان‌پذیر می‌کند.

داده‌های بازار نشان می‌دهند که قیمت LINA طی هفته گذشته ۷۰ درصد صعود کرده و از پایین‌ترین سطح خود در ۰٫۰۶۹ دلار در ۲۳ آوریل به ۰٫۱۱۶۴ دلار در ۳۰ آوریل رسیده است. علاوه بر این، حجم معاملات ۲۴ ساعته این ارز دیجیتال نیز به ۱۹۶ میلیون دلار افزایش یافته است.

binance-smart-chain-defi-new-highs
نمودار کندل ۴ ساعته قیمت LINA/USDT.

رشد اخیر این پروژه اندکی قبل از انتشار خبر ادغام با مون‌بیم نتورک (Moonbeam Network) در ۲۷ آوریل آغاز شد، که به لطف قراردادهای هوشمند سازگار با اتریوم در یکی از پاراچین‌های پولکادات، خود را «ساده‌ترین راه دسترسی به پولکادات» می‌نامد.

تعامل‌پذیری بلاکچین‌های مختلف یکی از موضوعات اصلی بازار صعودی سال ۲۰۲۱ میلادی بوده است. بنابراین، احتمال عرضه LINA در شبکه پولکادات و همچنین شبکه هوشمند بایننس و شبکه اتریوم ممکن است به رشد این پروتکل کمک کرده باشد.

در حالی‌که تعداد سرمایه‌گذاران خرد و سازمانی در اکوسیستم ارزهای دیجیتال همچنان در حال رشد است، پروتکل‌های دیفای مستقر در شبکه هوشمند بایننس از موقعیت خوبی برخوردار هستند تا به لطف کارمزد کم و فرصت‌های کسب سود بالا، شاهد دستاوردهای قابل‌توجهی باشند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments