یک میلیارد بیت کوین توکن شده برای دیفای

زمان مطالعه: 4 دقیقه

هم اکنون تقریبا 100,000 بیت کوین توکن شده روی اتریوم قرار دارد که این میزان کمتر از نصف مقدار جابه‌جا شده در طول 30 روز گذشته است.

بیش از 1میلیارد دلار بیت کوین توکن شده برای دیفای

اکنون بیش از 1 میلیارد دلار بیت کوین توکن شده وجود دارد تا دسترسی به پروتکل‌های مالی غیرمتمرکز دیفای شبکه اتریوم را ممکن سازد. این مقدار معادل ارزش کل قفل شده (TVL) در دیفای ظرف کمتر از 4 ماه گذشته است.

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع
بر اساس دیفای پالس (DeFi Pulse)، با استفاده از پروتکل‌هایی به غیر از شبکه لایتنینگ بلاک‌استریم، حدودا 98,300 بیت کوین به ارزش 1.05 میلیارد دلار، معادل بیش از 12% حجم مجموع 8.57 میلیارد دلار در بخش دیفای به صورت توکن درآمده‌ است.

نقاط عطف، محبوبیت فزاینده پروتکل‌های مبتنی بر اتریوم برای ایجاد درآمدهای جانبی در میان دارندگان بیت کوین با ارزش کل بخش دیفای معادل با 1.05 میلیارد دلار TVL را نشان می‌دهند. از این مقدار 47.5 میلیون دلار یا 4.7% بیت کوین بود که به این معناست که سهم عرضه شده کپ دیفای توسط بیت کوین در ظرف سه ماه و نیم قبل 150% افزایش داشته است.

در مقابل، شبکه برق‌آسا، تنها 1,100 بیت کوین به ارزش 11.5 میلیون دلار از زمان شروع در مارس 2018 جذب کرده است.

بیت کوین قفل شده در WBTC

در ژوئن، بیشتر بیت کوین در بخش دیفای به شکل Wrapped Bitcoin با نام اختصاری (WBTC) در آمد اما با آغاز ماشین مجازی (VM) رِن (Ren) که عدم تمرکز بیشتری دارد و RenBTC به همراه پروتکل‌های توکن‌ساز همچون PieDAo مربوط به ++BTC، گستره بیت کوین را به دیفای افزایش داده است.

پروتکل‎‌های توکن‌ساز به کاربران اجازه بررسی بیت کوین و ایجاد یک توکن ERC-20 می‌دهد و این امکان را فراهم می‌کند که ارزش عرضه شده از سوی یک کاربر بیت کوین با قراردادهای هوشمند روی شبکه اتریوم تعامل داشته باشد.

هر چند WBTC هنوز یک پروتکل توکن‌ساز رده بالا توسط کل بیت کوین قفل شده است و از اواسط سپتامبر 2018، 56,800 بیت کوین به ارزش تقریبی 605.5 میلیون دلار جذب کرده است، ولی ماشین مجازی رن، 21,500 بیت کوین به ارزش 230 میلیون دلار از زمان شروع یعنی در ماه می سال جاری را به صورت توکن درآورده است.

ارزش کل قفل شده به دلار در RenVm

هر چند هر دو پروتکل بیش از دو برابر بیت کوین قفل شده در ظرف 30 روز گذشته داشته‌اند، ولی WBTC همچنان حجم بالایی از بیت کوین نسبت به رن جذب می‌کند و WBTC از حدودا 28,360 بیت کوین به 56,850 رسیده است و RenBTC در یک ماه از 10,000 به 21,510 بیت کوین رشد کرده است.

در طول 90 روز گذشته، هر دو پروژه 850% رشد داشته‌اند. در 19 ژوئن، WBTC فقط 5,839 بیت کوین نشان می‌داد و رن فقط 155 بیت کوین را به صورت توکن در آورده بود.

توکن Curve Finance پرسودترین رمزارز در سیستم Yield است که با بیت کوین توکن شده به ارزش 27,600 معادل 295 میلیون دلار، پروتکل ایجاد می‌کند و در رده بعدی Aave با 17,800 بیت کوین به ارزش 190.5 میلیون دلار و سپس Balancer با 9,500 بیت کوین به ارزش 101.6 میلیون دلار قرار دارد. در مجموع این سه پروتکل، بیش از نصف بیت کوین توکن شده را جذب کرده‌اند.

اما با تنها 0.47% عرضه بیت کوین توکن شده، هنوز ارزش زیادی وجود دارد که ممکن است در طول چند ماه یا سال آینده از بیت کوین به دیفای منتقل شود.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments