آموزش استفاده از سایت تریدینگ ویوو (Tradingview) و ابزارهای آن

زمان مطالعه: 11 دقیقه

مقدمه

تریدینگ ویوو (Tradingview) یکی از جدیدترین، مفیدترین و کاربردی‌ترین وب سایت‌هایی است که نمودارها و ابزارهای مرتبط با حوزۀ تریدینگ را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. تریدینگ ویوو (Tradingview) یک مکان رایگان و حرفه‌ای برای کسانی است که به تحلیل تکنیکال رمزارزها، بازارهای جهانی همچون فارکس، معاملات آینده، CFDها (قراردادهای مابه‌التفاوت) می‌پردازند.

جالب است بدانید برخی از شرکت‌های ایرانی، نمادهای بورس ایران و همچنین داده‌های بازار بورس ایران را درون این پلتفرم (تریدینگ ویو) قرار داده‌اند تا با استفاده از آن بتوانند یک تحلیل تکنیکال انجام دهند.
Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

امکانات تریدینگ ویوو (Tradingview) بسیار پیشرفته‌تر از سایت‌های مشابه همچون متاتریدر است.

استفاده از سایت تریدینگ ویوو بسیار آسان است. تنها با ورود به این وب سایت می‌توانید به تحلیل‌های تکنیکال خود بپردازید؛ اما برای اشتراک‌گذاری تحلیل خود با دیگران باید در سایت ثبت نام کنید. بد نیست در ابتدا سری به مقاله آشنایی با روش‌های ترید ارز دیجیتال بزنید تا با اصول اولیه ترید آشنا شوید.

در تریدینگ ویوو (Tradingview) فقط زمانی که نیاز به استفاده از تایم فریم‌های غیرپیش‌فرض دارید یا علاقه به استفاده همزمان بیش از 3 اندیکاتور دارید، می‌بایست اشتراک ماهیانه (Pro یا Premium) را خریداری کنید. این ابزار فوق العاده در سیستم عامل اندروید هم عرضه شده و ابزار دست تمام تریدرهای مبتدی و حرفه‌ای می‌باشد.

هدف این مقاله بررسی کامل سایت Tradingview و نحوه‌ استفاده از آن است.

نحوه ایجاد حساب کاربری در تریدینگ ویوو

ساختن یک حساب در تریدینگ ویو بسیار آسان است.

به سایت تریدینگ ویوو به نشانی (tradingview.com) مراجعه کنید و سپس از گوشه‌ بالا سمت راست، روی گزینۀ Start free trial کلیک کنید.

سپس در صفحۀ باز شده، اولین بسته را از سمت چپ که قیمت آن صفر دلار (Basic) است، انتخاب کنید.

در این قسمت با استفاده از وارد کردن یک ایمیل می‌توانید حساب کاربری خود را بسازید.

آموزش تحلیل تکنیکال ارزهای دیجیتال در تریدینگ ویوو

در زیر ویدیوی آموزش تحلیل تکنیکال ارزهای دیجیتال در تریدینگ ویوو را مشاهده می‌نمایید.

معرفی منوی اصلی تریدینگ ویوو

منوی اصلی بالای تریدینگ ویوو، شامل انواعی از عملکردهای مختلف و کاربردی روی نمودارها است. هر کدام از این گزینه‌ها را به ترتیب از چپ به راست بررسی می‌کنیم.

نمادها در بازارهای مالی

همان‌طور که در آغاز مقاله گفته شد، بازارهای فارکس، رمزارزها، معاملات آینده و CFDها (قراردادهای مابه‌التفاوت) در این پلتفرم وجود دارند. برای پیدا کردن نماد مورد نظر خود کافی است مانند عکس زیر، اسم نماد را سرچ کنید. همچنین تحلیلگران به کمک گزینۀ All Exchanges در سمت راست، می‌توانند انواع صرافی‌ها و بازارها را در سایت تریدینگ ویوو (Tradingview) مشاهده کنند.

به عنوان نمونه با وارد کردن عبارت BTCUSD در این قسمت، فهرستی از نمودارهای بیت کوین در مقابل دلار آمریکا در صرافی‌های متفاوت نشان داده می‌شود.

انواع تایم فریم‌های مختلف

با انتخاب کردن گزینۀ‌ D (طبق تصویر) می‌توانید بازه‌های زمانی مختلف (از یک ساعت تا یک ماه) را برای چارت خود انتخاب کنید.

نمایش نمودارهای مختلف

با انتخاب کردن گزینۀ زیر می‌توان به نمودارهای مختلف دست پیدا کنید. در حالت پیش‌فرض این سایت، نمودار به صورت شمعی ژاپنی (Candlesticks) می‌باشد.‌

آموزش خواندن نمودار شمعی یا کندلی (Candlesticks)

در ادامه ویدیوی آموزش کار با نمودار شمعی (کندل استیک) (Candlesticks) را مشاهده می‌نمایید.

نمایش چند نمودار به صورت همزمان

در بعضی مواقع شما احتیاج دارید که دو یا چند نمودار به صورت همزمان روی هم قرار گیرند. همچنین می‌توانید با استفاده از این قابلیت تحلیل‌های بین‌بازاری خود را تکمیل کنید. برای انجام این کار روی گزینۀ Compare کلیک کنید تا بتوانید چند نمودار را به صورت همزمان در اختیار داشته باشد.

به عنوان نمونه در عکس بالا نمودار قیمت‌ بیت کوین، قیمت اتریوم و قیمت کاردانو قرار دارد. برای انجام این کار پس از کلیک کردن روی گزینۀ Compare ‌(طبق عکس) یک پنجره باز می‌شود که شما در آن می‌توانید نماد مورد نظر خود را سرچ و به نمودار اضافه کنید. در این مثال ADAUSD و ETHUSD قرار گرفته‌اند.

نحوه استفاده از اندیکاتور روی نمودار

برای انجام این کار ابتدا روی گزینۀ Indicators ‌کلیک کنید. سپس در پنجره‌ای که برایتان باز شده است، نام اندیکاتور مورد نظرتان را نوشته و به نمودار اضافه کنید. همچنین می‌توانید نام اندیکاتور خود را در کتابخانۀ بزرگ اندیکاتورها در سایت تریدینگ ویوو جست‌وجو کنید.

برای مطالعه بیشتر در مورد اندیکاتور یا شاخص می‌توانید این مقاله را مطالعه نمایید.

همان‌طور که گفته شد، در نسخۀ رایگان فقط می‌توان از 3 اندیکاتور به صورت همزمان استفاده کرد و با خرید اشتراک ماهانه سایت، می‌توانید این محدودیت را بردارید.

تغییر تنظیمات نمودار

با زدن روی علامت چرخ دندۀ بالا سمت راست، می‌توانید تنظیمات نمودار تریدینگ ویوو خود را تغییر دهید. به عنوان مثال می‌توانید رنگ، خطوط وضعیت و مقیاس‌ها را عوض کنید.

جالب است بدانید که با زدن روی گزینۀ Events در همین پنجره، می‌توانید به صورت مستقیم تأثیر رویدادهایی را که در اخبار منتشر می‌شوند، روی نمودار ببینید. بنابراین تحلیلگران می‌توانند به آسانی رویداد‌های گذشته را بررسی کرده و تحلیل فاندامنتال را انجام دهند.

آشنایی با منوی ابزارهای نمودار تریدینگ ویوو

شاخص‌ترین تفاوت سایت Tradingview در مقایسه با سایت‌های دیگر و همچنین دلیل پرطرفدار بودن این سایت این است که علاوه بر توانایی اضافه کردن ابزارهای مختلف روی نمودارها، ویژگی‌ها و توانایی‌های پیشرفتۀ دیگری نیز دارد.

در ادامۀ مقاله به معرفی این ابزارها که در سمت چپ قرار دارند، می‌پردازیم.

ابزارهای ترسیم خط و روند

این بخش در وب سایت تریدینگ ویوو دارای ابزارهایی همچون خطوط روند، خطوط افقی و عمودی، کانال موازی و روند رگرسیونی می‌باشد. ابزارهای روند معمولاً دونقطه‌ای هستند و با قرار دادن دو نقطه در کف یا سقف محل مورد نظر به آسانی رسم خواهند شد.

ابزارهای دیگر در این بخش عملکرد متفاوتی دارند. به عنوان نمونه ابزار Info Line با رسم بین دو نقطه همچون اختلاف قیمت بین این دو نقطه و مقدار درصد آن، فاصلۀ‌ زمانی این دو نقطه و همچنین زاویۀ خط روند رسم شده را به شما ارائه می‌دهد. ابزار Trend Angle نیز زاو‌یۀ خط روند ترسیم شده را به ما می‌دهد.

ابزارهای Horizontal Line و Horizontal Ray برای رسم کردن خطوط افقی روی نمودار هستند و از ابزار Vertical Line جهت رسم خط عمودی استفاده می‌شود. ابزار Parallel Channel هم برای رسم کردن کانال بر روی نمودار است.

ابزارهای گن و فیبوناچی

نخستین زیردستۀ این بخش، ابزار رسم چنگال اندروز (Andrew’s Pitchfork) است. در چنگال اندروز، سه نقطه وجود دارد که بعد از رسم آن، شکلی شبیه به چنگال به وجود می‌آید. با این ابزار می‌توان تحلیل‌های متفاوتی را انجام داد. باید در هنگام رسم چنگال اندروز دقت داشته باشید که نقطۀ‌ سوم باید میان بازۀ قیمتی دو نقطۀ دیگر باشد.

در زیردستۀ بعدی، به ابزاری به اسم گن، می‌رسیم که شامل باکس گن (Gann Box)، مربع گن (Gann Square)، مربع ثابت گن (Gann Square Fixed) و بادبزن گن (Gann Fan) می‌باشد.

ریشه نام‌گذاری این ابزار، برگرفته از اسم ویلیام دلبرت گن (William Delbert Gann) معامله‌گر بازارهای مالی در اوایل قرن بیستم بوده است. نوع روش او در معامله کردن در بازارهای مالی، منحصربه‌فرد، عالی و شگفت‌انگیز است و امروزه نیز بسیاری از تحلیلگران از آن استفاده می‌کنند.

مربع گن (Gann Square) پایۀ اصلی تکنیک معاملاتی دلبرت گن می‌باشد که به تقارن زمان و قیمت وابسته است. برای استفاده از این ابزار، باید دانش آن را به خوبی فرا گرفته باشید و در هنگام رسم، توجه داشته باشید که مقیاس‌بندی را به درستی انجام دهید تا مطمئن شوید محورها با یکدیگر رابطۀ مربعی دارند.

یک روش برای رسم این ابزار این است که نقطۀ اول این ابزار را روی سطوح ماژور اصلی قرار دهید و بعد نقطۀ دوم را به گونه‌ای رسم کنید که نقطۀ 1*1 نمودار روی سطح‌های حمایتی با دقت مناسبی قرار داده شود.

ابزار دیگر در این بخش، ابزار بادبزن گن (Gann Fan) است. این ابزار دارای 9 خط مورب می‌باشد که برای نشان دادن ناحیه‌های حمایتی و مقاومت‌های مختلف در یک نمودار استفاده می‌شود. در واقع این ابزار مانند چند خط روند با زوایای مختلف است که روی نمودار ترسیم می‌شود.

در پایان این بخش، به زیردستۀ ابزارهای فیبوناچی می‌رسیم. ابزارهای فیبوناچی بسیار کاربردی بوده و به همین دلیل از اهمیت بالایی در تحلیل تکنیکال برخوردار است. این ابزار، خود نیز دارای زیر دسته‌هایی به نام فیبوناچی اصلاحی (Fib Retracement)، فیبوناچی پروجکشن (Trend-Based Fib Extension)، فیبوناچی زمانی (Fib Time Zone)، فیبوناچی دایره‌ای (Fib Circles)، مارپیچ (Fib Spiral)، کانال فیبوناچی (Fib Channel) و … می‌باشد.

بااهمیت‌ترین ابزارهای فیبوناچی، ابزارهای فیبوناچی اصلاحی/گسترشی (Fib Retracement) و فیبوناچی پروجکشن (Trend-Based Fib Extension) می‌باشند. به دلیل سه‌نقطه‌ای بودن ابزار فیبوناچی پروجکشن، این ابزار با دو مورد قبل متفاوت است. بدین صورت که برای کسب اندازۀ یک حرکت نسبت به حرکت قبلی و هم‌جهت آن، نقطۀ اول ابزار را در اول موج اولیه، نقطۀ دوم را در پایان این موج و نقطۀ سوم را پایان موج مخالف و بین این دو حرکت قرار می‌دهیم.

این ابزار برای کسب نسبت موج‌های حرکتی با یکدیگر، اهداف قیمتی و به طور کلی سطح‌های حمایت و مقاومت، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ابزارهای فیبوناچی زمانی (Fib Time Zone) و فیبوناچی پروجکشن زمانی (Trend-Based Fib Time) نیز مانند ابزارهای فیبوناچی اصلاحی/گسترشی و فیبوناچی پروجکشن می‌باشند. اما تفاوت‌شان در این است که ابزارهای فیبوناچی زمانی (Fib Time Zone) و فیبوناچی پروجکشن زمانی (Trend-Based Fib Time) بازه‌های زمانی صعود و نزول را به ما ارائه می‌دهند.

قلم‌ها و شکل‌های هندسی

در این بخش، قلم‌ها و شکل‌هایی مانند دایره، مثلث و همچنین منحنی‌ها را می‌توان در نمودار تریدینگ ویوو (Tradingview) استفاده کرد.

یادداشت‌ها

این بخش برای اضافه کردن یک متن به نمودار استفاده می‌شود و می‌توان از آن برای اضافه کردن برچسب‌های قیمتی استفاده کرد.

الگوها

یکی دیگر از قابلیت‌های شگفت‌انگیز پلتفرم تریدینگ ویوو (Tradingview) توانایی رسم کردن الگوهای نموداری است. با کمک این ابزار، الگوهای مختلف زیادی ازجمله الگوهای مثلث‌ها و سر و شانه را به راحتی می‌توان رسم کرد و حتی می‌توان انواع مختلف الگوهای هارمونیک را روی نمودار ترسیم نمود. علاوه بر آن می‌توان بر اساس نظریۀ امواج الیوت، شماره‌گذاری و نام‌گذاری امواج را با این ابزار انجام داد.

ابزارهای این دسته شامل XABCD Pattern، Cypher Pattern ABCD Pattern و Three Drives Pattern می‌باشد.

برای نام‌گذاری موج‌ها بر اساس نظریۀ الیوت، از زیردسته‌های این بخش که با نام Elliott Wave هستند استفاده می‌کنیم.

Cyclic Lines، Time Cycles و Sine Line نیز برای جدا کردن سیکل‌های قیمتی که طول یکسانی در قیمت دارند، استفاده می‌شود.

ابزارهای تخمین و محاسبه، آیکون‌ها و اندازه‌گیری

هدف استفاده از ابزارهای اندازه‌گیری در نمودار این است که بتوانیم دامنۀ قیمت را در بازه‌های زمانی مختلف اندازه‌گیری کنیم. ابزارهای Long Position و Short Position نمایانگر سود و مقدار ریسک یک خرید (Long) یا فروش (Short) و هدف‌های قیمتی آن است. به زبان دیگر این بخش برای کاربران، مدیریت کردن ریسک معاملات را آسان‌تر می‌کند.

ابزار ‌Forecast یا همان ابزار پیش‌بینی نیز ابزاری کاربردی است. این ابزار به شما این اجازه را می‌دهد که برای معاملات خود، نقاط ورود و خروج مشخص کنید. در نهایت از آیکون‌ها نیز می‌توانید برای رسم نمادها به منظور جذاب شدن یک نمودار استفاده کنید.

سخن پایانی

در این مقاله با آموزش Tradingview همراه شما بودیم. همانطور که از مقاله مشخص است، این مقاله فقط به بحث معرفی امکانات تریدینگ ویوو پرداخته است. برای انجام یک تحلیل تکنیکال و استفاده حرفه‌ای از تریدینگ ویوو باید مقالات بیشتری مطالعه نمایید و همچنین حتما تمرین کنید تا بر اصول اولیه استفاده از آن مسلط شوید. تریدینگ ویوو در حال حاضر حرفه‌ای ترین ابزار برای تریدرهای حرفه‌ای است و روزانه تحلیل‌های بسیاری در این سایت منتشر می‌شود.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments