تفاوت ارزهای دیجیتال با رمزارزها

ارز‌های دیجیتال ارزهایی هستند که در اینترنت استفاده می‌شوند

زمان مطالعه: 5 دقیقه

ارز دیجیتال چیست؟

ارز‌های دیجیتال ارز هایی هستند که در اینترنت استفاده می‌شوند.

ارز دیجیتال تنها در قالب دیجیتال موجود است. در دنیای واقعی هیچ نمونه فیزیکی ندارد. با این حال، تمام خاصیت‌‌‌های ارز سنتی را داراست. همچون ارز‌های کلاسیک، می‌توانید آن را بدست بیاورید و آن را انتقال دهید یا با ارز دیگری معاوضه کنید. شما می‌توانید از آن برای خرید لوازم یا دریافت خدمات همچون موبایل و ارتباطات اینترنتی، فروشگاه‌های آنلاین و غیره استفاده کنید. ارز‌های دیجیتال مرز‌های جغرافیایی یا سیاسی ندارند؛ تراکنش‌ها می‌توانند از هر جای دنیا ارسال شده و در نقطه ای دیگر از جهان دریافت شوند.

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

در واقع حساب‌ها و کیف ارز‌های دیجیتال همچون سپرده‌های بانکی عمل می‌کنند.

ارز رمز نگاری شده چیست؟

ارز‌های رمز نگاری شده نوعی ارز دیجیتال هستند.

ارز رمز نگاری شده دارایی است که به منظور تبادل استفاده می‌شود. این ارز به این دلیل قابل اتکا تلقی می‌شود که بر پایه رمز نگاری است.

یکی از اهداف اولیه رمز نگاری ارتباطات و چگونگی امن ساختن آنها می‌باشد. رمز نگاری الگوریتم و پروتکل می‌سازد و تحلیل می‌کند تا در طی یک مکالمه هیچ اطلاعاتی توسط شخص سوم تغییر نکند یا مختل نشود. رمز نگاری تلفیق تعداد زیادی از علوم مختلف است که پایه آنها ریاضی است. این ریاضی است که دقت و قابل اتکا بودن را ضمیمه پروتکل‌ها و الگوریتم‌ها کرده است.

ارز‌های رمز نگاری شده از بلاک چین و یک دفتر کل (لجر) غیرمتمرکز استفاده می‌کنند. این بدان معناست که هیچ مرجع نظارتی تمام فعالیت‌‌‌های شبکه را کنترل نمی کند. این بدان معناست که این شبکه در دسترس همه کاربران است.

تفاوت‌های اصلی این دو در چیست؟

هر چند ارز رمز نگاری شده نوعی ارز دیجیتال است اما چند تفاوت اساسی در این میان وجود دارد.

ساختار: ارز‌های دیجیتال متمرکز هستند؛ گروهی از مردم و کامپیوتر‌ها وجود دارند که جزء به جزء تراکنش‌ها را در شبکه تنظیم می‌کنند. ارز‌های رمز نگاری شده غیرمتمرکز هستند، و قوانین توسط اقلیت انجمن وضع می‌شوند.

گمنامی: ارز‌های دیجیتال نیازمند اطلاعات کاربر هستند. شما نیاز دارید که عکس خود و برخی اسنادی که توسط مراجع عمومی تعیین شده‌اند را ارسال کنید. خرید، سرمایه گذاری و هر پردازش دیگری با ارز‌های رمز نگاری شده هیچی کدام از این موارد را نیاز ندارد. با این وجود، ارز‌های رمز نگاری شده کاملا گمنام نیستند. هر چند آدرس‌ها شامل هیچ اطلاعات محرمانه‌ای همچون نام، آدرس محل سکونت و غیره نیست، ولی هر تراکنش ثبت می‌شود، فرستنده و گیرنده به شکل عمومی شناخته می‌شوند. در نتیجه، تمامی تراکنش‌ها پیگیری می‌شوند.

شفافیت: ارز‌های دیجیتال شفاف نیستند. شما نمی‌توانید آدرس کیف ارز را انتخاب کنید و تمام تراکنش‌های مالی را ببینید. این اطلاعات محرمانه‌اند. ارز‌های رمز نگاری شده شفاف هستند. هر کسی می‌تواند هر تراکنشی توسط هر کاربری را از زمانی که جریان درآمد در زنجیره عمومی قرار می‌گیرد، ببیند.

کنترل تراکنش: ارز‌های دیجیتال یک مرجع مرکزی دارند که با مشکلات دست و پنجه نرم می‌کند و می‌تواند در صورتی که مراجع یا شرکت کنندگان درخواست کنند یا مظنون به کلاه برداری یا ارز شویی باشد، تراکنش‌ها را متوقف یا لغو کند. ارز‌های رمز نگاری شده توسط انجمن تنظیم شده‌اند. بسیار دور از ذهن است که کاربران موافق تغییر در بلاکچین باشند، هر چند که تجربه‌هایی همچون هک DAO داشته‌اند. اما، مقدار ارز قابل توجه و تصمیم نامعلوم بود.

جنبه‌های قانونی: بیشتر کشور‌ها چهار چوب‌های قانونی برای ارز‌های دیجیتال دارند. برای مثال، دستورالعمل 2009/110/EC در اتحادیه اروپا یا ماده قانون 4A از کد اقتصادی یونیفورم در ایالات متحده.

در حال حاضر نمی‌توانیم همین حرف‌ها را در مورد ارز‌های رمز نگاری شده بزنیم. در بیشتر کشو‌رها، وضعیت رسمی شان معین نیست. تشکیلات چهارچوپ قانونی تنها در روند وجود دارد.

ارز دیجیتال چیست؟

نقاط قوت و ضعف ارز دیجیتال چه چیز‌هایی هستند؟

بیشتر تمایزات، هم می‌توانند مزیت در نظر گرفته شوند و هم عیب.

در یک سیستم متمرکز، گروهی از افراد وجود دارند که مسئولیت اتفاقات تمام سیستم را بر عهده دارند. اگر شما در یک تراکنش اشتباه کنید، می‌توانید از شرکت درخواست کنید و به درآمد موفق تکیه کنید. شما نمی‌توانید در یک سیستم غیرمتمرکز چنین کاری انجام دهید. به عبارت دیگر، شبکه‌های متمرکز اطلاعات محرمانه بسیاری درباره کاربران در خود نگه می‌دارند. این داده‌ها شاید مفقود شده، هک شده یا به در خواست دادگاه به مراجع قانونی منتقل شوند. شبکه‌‌‌های غیرمتمرکز این مشکلات را ندارند. همین مشکل درباره لغو تراکنش نیز صدق می‌کند. اگر سیستم ابطال پذیر باشد، شما می‌تواند در تراکنش‌ها تغییرات ایجاد کنید. در همان لحظه، عرصه را برای فعالیت‌‌های کلاه بردارانه باز می‌کند.

آیا این امکان وجود دارد که سود هر دو را با یکدیگر ترکیب کنیم؟

اتخاذ سیستم‌‌‌های متمرکز برای شبکه غیرمتمرکز شاید این اتفاق را رقم بزند.

همانگونه که فوربس گزارش داده است، بیش از دو میلیارد از مردم بدون بانک هستند یا به خدمات بانکی دسترسی ندارند. بیش از پنج میلیار نفر که از موبایل استفاده می‌کنند، که این تعداد به سرعت در حال افزایش است. در نتیجه، سیستم بانکی می‌تواند در شبکه موبایل اجرا شود تا بیشتر مردم خدمت رسانی کند. با استفاده از ارز رمز نگاری شده و بلاکچین، شما می‌توانید از تمام فواید شفافیت، امنیت و غیرمتمرکز بودن لذت ببرید. با ارز دیجیتال، شما توسط یک شخص، تعداد زیادی کیف ارز و قوانین پایه کنترل می‌شوید.

یکی از مثال‌ها برای تلفیق این دو، شناخت Telcoin است. ایده اصلی این است که شرکت‌‌های موبایل سرتاسر جهان با سیستم‌‌های بانکی ترکیب شوند. سیستم بانکی توسط همزیستی ارز دیجیتال و یک ارز رمز نگاری شده جدید نمایان می‌شود که خدمات مختلفی همچون ارز موبایل، اعتبار از پیش پرداخت شده و پلتفرم‌های پرداخت پستی قبوض را فراهم می‌کند.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments