نقطه سر به سر چیست؟ آموزش محاسبه Break Even Point

زمان مطالعه: 5 دقیقه

مقدمه

نقطه سر به سر یا Break Even Point یک مفهوم مالی است که در حوزه‌های مختلف مثل حسابداری، تجارت، سرمایه‌گذاری و معامله‌گری استفاده می‌شود. به بیان ساده، نقطه سر‌به‌سر در تمام این زمینه‌ها موقعیتی را نشان می‌دهد که نه سودی داشته‌ایم و نه ضرری کرده‌ایم. در معامله، حالا چه معامله ارز‌های دیجیتال باشد یا معامله یک سهم در بورس یا فارکس، اگر قیمت سهم یا ارز دیجیتال هنگام خروج ما از معامله با قیمت ورود ما به معامله یکی باشد، می‌گویند که در نقطه سر‌به‌سر از معامله خارج شدیم، یعنی معامله‌گر بدون سود یا ضرر از آن معامله خارج شده است. برای آشنایی بیشتر با این مفهوم و جزئیات محاسبه نقطه سر‌ به‌ سر در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

نقطه سر‌ به‌ سر (Break Even Point) چیست؟

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

نقطه سر‌ به‌ سر (Break Even Point) اصطلاحی در حسابداری است و به وضعیتی اشاره دارد که درآمدها و هزینه‌های یک شرکت در یک دوره حسابداری خاص برابر بوده است. این بدان معنا است که هیچ سود خالص یا ضرر خالصی برای شرکت وجود نداشته است. همچنین ممکن است منظور از Break-Even Point درآمدهایی باشد که برای جبران هزینه‌های انجام‌شده در طول یک دوره خاص نیاز است.

به عنوان مثال، شرکت ABC تقریباً 100،000 دلار برای تولید هزینه کرد و سپس 100،000 دلار درآمد کسب کرد. در چنین شرایطی، این شرکت تنها به Break Even Point خود رسیده است؛ به این معنی که هیچ چیزی را از دست نداده اما هیچ سودی نیز کسب نکرده است. این اصطلاح در سرمایه‌گذاری نیز استفاده می‌شود.

فرمول Break Even Point برای سهام یا رمزارز با مقایسه قیمت بازار یک دارایی با قیمت واقعی آن تعیین می‌شود. نقطه سر‌ به‌ سر زمانی به دست می‌آید که دو قیمت با هم برابر باشند.

در معاملات آپشن (Option) یا قرارداد اختیار معامله، نقطه سر‌به‌سر قیمتی است که یک دارایی باید در بازار به آن برسد تا خریدار در معامله اختیاری اگر تصمیم به خرید بگیرد، ضرر نکند. برای خریدار در معامله اختیار خرید (Call option)، نقطه سر‌به‌‌سر زمانی می‌رسد که قیمت برابر با قیمت اولیه به علاوه حق معامله پرداخت‌شده باشد، در حالی که Break Even Point برای معامله اختیار فروش یعنی زمانی که قیمت پایه معادل قیمت اولیه منهای حق معامله پرداخت‌شده باشد. نقطه سر‌به‌سر معمولاً در هزینه‌های کمیسیون تأثیر نمی‌گذارد، اگرچه در صورت تمایل می‌تواند این کارمزد‌ها را نیز شامل شود.

نقطه سر به سر چیست؟ آموزش محاسبه Break-Even Point

نقطه سر به سر چگونه محاسبه می‌شود؟

به طور کلی، برای محاسبه نقطه سر‌به‌‌سر کسب و کار، هزینه‌های ثابت بر حاشیه سود ناخالص تقسیم می‌شود. این محاسبه عددی را ایجاد می‌کند که نیاز به تجزیه و تحلیل دارد. در مورد سهام، اگر معامله‌گر سهامی ‌را با قیمت 200 دلار خریداری کند و 9 ماه بعد پس از سقوط از 250 دلار دوباره به 200 دلار برسد، به نقطه سر‌به‌سر رسیده است.

فرمول Break Even Point

معامله‌گران در معاملات خود نقطه سر به سر دارند و کسب‌وکارها نیز در کار خود دارای نقطه سر‌به‌سر هستند. نقطه سر‌به‌سر یک شرکت با در نظر گرفتن هزینه‌های ثابت و تقسیم این رقم بر درصد حاشیه سود ناخالص شرکت محاسبه می‌شود.

نقطه سر به سر چیست؟ آموزش محاسبه Break-Even Point

مثال نقطه سر به سر در سرمایه‌گذاری

فرض کنید یک سرمایه‌گذار سهام مایکروسافت را با قیمت 110 دلار خریداری می‌کند. این قیمت نقطه سر به سر او در این معامله است. اگر قیمت به بالای 110 دلار برسد، ‌سرمایه‌گذار در حال کسب سود است. اگر قیمت سهام به زیر 110 دلار کاهش یابد، ‌سرمایه‌گذار ضرر می‌کند. اگر قیمت درست 110 دلار باقی بماند، ‌سرمایه‌گذاران در نقطه سر‌به‌سر (Break Even Point) هستند؛ چون نه سودی به دست می‌آورند و نه چیزی از دست می‌دهند.

مثال Break Even Point در یک کسب‌وکار

اطلاعات مورد نیاز برای محاسبه نقطه سر‌ به‌ سر در یک کسب‌وکار را می‌توان در صورت‌های مالی آنها یافت.

اولین اطلاعات مورد نیاز، هزینه‌های ثابت و درصد هزینه حاشیه ناخالص است.

فرض کنید یک شرکت دارای 1 میلیون دلار هزینه ثابت و هزینه حاشیه ناخالص 37 درصد است. نقطه سر‌به‌سر آن 2.7 میلیون دلار (1 میلیون دلار تقسیم بر 0.37) است. در این مثال مهم، شرکت باید 2.7 میلیون دلار درآمد برای پوشش هزینه‌های ثابت و متغیر خود ایجاد کند. اگر فروش بیشتری داشته باشند، شرکت سود خواهد داشت. اگر فروش کمتری داشته باشند، ضرر خواهند داشت.

سخن پایانی

نقطه سر به سر یک مفهوم مهم است که از بازار‌های مالی به بازار ارزهای دیجیتال هم وارد شده است. تریدر‌ ارزهای دیجیتال هنگام تنظیم معاملات خود از این مفهوم زیاد استفاده می‌کند. یک معامله‌گر حرفه‌ای قبل از شروع معامله، Break Even Point معامله خود را نیز مشخص می‌کند تا اگر روال بازار مطابق با پیش‌بینی او پیش نرفت، بتواند در نقطه سر‌به‌سر از معامله خارج شود. به خصوص در معاملات اختیاری، معامله‌گران حرفه‌ای نقطه سر‌به‌سر معامله خود را محاسبه می‌کنند.

به غیر از بازار‌های سهام و ارزهای دیجیتال، نقطه سر‌به‌‌سر در کسب و کارها نیز بسیار کاربرد دارد. شرکت‌ها هزینه‌های ثابت و هزینه‌های جاری خود را محاسبه می‌کنند و تخمین می‌زنند که نقطه سر‌به‌سر آنها کجا است. اگر در حال تولید یا فروش محصولی هستند، محاسبه می‌کنند که نقطۀ سر‌‌ به‌ سر آنها، فروش چه تعداد کالا است و بعد از چه عددی از تعداد فروش، وارد سود می‌شوند.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments